Tak dzięki funduszom unijnym przez ostatnie 20 lat zmieniła się mobilność miejska

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Mobilność miejska to rozwój. Jak to wygląda na przestrzeni ostatnich 20 lat dzięki funduszom unijnym?
Mobilność miejska to rozwój. Jak to wygląda na przestrzeni ostatnich 20 lat dzięki funduszom unijnym? Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press
Mobilność miejska to jeden z czynników decydujących o komforcie życia w kraju. Jest jednym z trendów rozwoju miast europejskich. Ma na celu przekonanie mieszkańców do rezygnacji z samochodu prywatnego na rzecz transportu zbiorowego, rowerowego lub pieszego. Już od 20 lat Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wspiera rozwój systemów transportu publicznego w Polsce Wschodniej dzięki programom Funduszy Europejskich.

Spis treści

Znaczenie mobilności miejskiej

Mobilność miejska powinna być intermodalna i ekologiczna. Jak mówi Parlament Europejski: mobilność ma kluczowe znaczenie i jest niezbędna dla integracji społeczno-gospodarczej oraz stanowi decydujący i strukturalny czynnik w rozwoju społeczeństw i zdolności do łączenia poszczególnych osób, społeczności, sektorów produkcyjnych i usługowych oraz różnych regionów i kultur.

Według raportu z kwietnia 2023 r. „Transport zbiorowy w polskich samorządach – stan obecny i plany na przyszłość” Banku Gospodarstwa Krajowego, do 2028 roku tabor w polskich miastach wzbogaci się o ponad 1200 pojazdów, z czego 55% będą stanowiły autobusy elektryczne, a 17% autobusy wodorowe. Swój udział w rozwoju mobilności miejskiej mają Fundusze Europejskie, czego przykładem są poniższe przykłady.

Nowoczesne dworce i ciągi komunikacyjne

Projekty zrealizowane w ramach działania 2.1 Zrównoważony transport miejski POPW 2014-2020, mocno zaznaczyły się na mapach inwestycji miast wojewódzkich Polski Wschodniej. Tu należy zwrócić uwagę na kilka z nich.

Kielecki dworzec autobusowy zyskał nowy wygląd, stając się elementem integrującym sieć komunikacyjną regionu i komunikację miejską. Unowocześniony, zapewniający wyższy komfort użytkowania budynek Centrum Komunikacyjnego został także przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

W ramach projektu zakupiono 159 sztuk automatów do sprzedaży biletów w autobusach komunikacji miejskiej oraz 194 sztuki wewnętrznych informacyjnych tablic LCD, które pozwalają na przekazanie w autobusie pełnej i czytelnej informacji o trasie linii, położeniu przystanków i aktualnej lokalizacji autobusu. Unowocześniono parking dla samochodów wraz z miejscami postojowymi dla rowerów, a także ciągi piesze.

Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich, olsztyński transport zbiorowy zyskał na atrakcyjności, a tym samym zwiększyło się jego wykorzystanie. W obecnej perspektywie finansowej, przedłużono linię tramwajową łącząc osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelina oraz Centrum miasta (przedłużenie linii aż do Wysokiej Bramy). Przy okazji zakupu dodatkowego taboru tramwajowego, rozbudowano istniejącą zajezdnię przy ul. Kołobrzeskiej. Wybudowana została nowa hala odstawcza i naprawcza wraz z zapleczem magazynowym i socjalnym. Ponad to w Olsztynie powstał zintegrowany węzeł przesiadkowy przy Dworcu PKP/PKS.

Rzeszów zyskał nowy, energooszczędny budynek Dworca Lokalnego, który został wyposażony w dynamiczny system informacji pasażerskiej oraz utworzono Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, węzeł przesiadkowy integrujący miejską komunikację publiczną z koleją. Ważnym elementem projektów była rozbudowa Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego, a także stworzenie łańcuchów ekomobilności poprzez rozbudowę rzeszowskiego systemu ciągów pieszo-rowerowych.

Gmina Lublin zrealizowała szereg inwestycji w zakresie transportu publicznego. Rozbudowano sieć komunikacji zbiorowej m. in. poprzez budowę kolejnych odcinków trakcji trolejbusowej. Na granicy Lublina wybudowana została pętla przesiadkowa wraz z parkingiem dla samochodów i rowerów, która umożliwia płynną zmianę środka transportu indywidualnego na transport publiczny.
Dodatkowo zaprojektowano i wdrożono nowy system biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej oraz zakupiono biletomaty stacjonarne i mobilne, montowane wewnątrz pojazdów komunikacji miejskiej oraz rozbudowano istniejący system dynamicznej informacji przystankowej.

Rozwój infrastruktury dzięki wsparciu Funduszy Europejskich możliwy był także w Białymstoku. Nową funkcjonalność zyskał teren wokół dawnego dworca PKP i PKS, gdzie powstał intermodalny węzeł komunikacyjny. Zbudowano centrum przesiadkowe w rejonie dworca PKP i PKS wraz z budową przejścia pieszo-rowerowego pod torami PKP, a także zmieniono układ drogowy w tym rejonie.

W Białymstoku autobusy doposażono w beacony, wspomagające osoby niewidome i niedowidzące w podróży komunikacją miejską. Białystok może pochwalić się także wprowadzeniem mobilnej aplikacji na telefon lub tablet do zamawiania usługi przewozu osób niepełnosprawnych „od drzwi do drzwi” z możliwością podglądu na mapie aktualnej pozycji zamówionego mikrobusu.

W ramach wszystkich inwestycji z zakresu mobilności miejskiej zmieniano układ drogowy w miastach wyznaczano buspasy oraz rozbudowywano Inteligentny System Transportowego nadając priorytet komunikacji miejskiej. Przebudowywano zatoki autobusowe, wybudowano ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe oraz nowe oświetlenie uliczne.

Efektywny transport zbiorowy

Dzięki Funduszom Europejskim, w ramach obydwu perspektyw finansowych PO RPW 2007-2013 oraz POPW 2014-2020, miasta zyskały nowy tabor transportu zbiorowego. Na olsztyńskie ulice wróciły tramwaje - zakupiono łącznie 23 sztuki. Lublin zyskał 100 sztuk nowoczesnych trolejbusów. Natomiast we wszystkich miastach zakupionych zostało 619 autobusów nisko i zeroemisyjnych, w tym 71 autobusów elektrycznych i jeden wodorowy.

Autobusy te wyposażone są m.in. w: podesty dla wózków inwalidzkich, tablice informacyjne, wewnętrzne tablice „koralikowe” informujące o przebiegu trasy, system zapowiedzi głosowej wewnętrznej i zewnętrznej, beacony czy automaty biletowe.

Dzięki realizacji projektów, mobilność mieszkańców Polski Wschodniej zwiększyła się, tym samym ułatwiając dostęp do rynków pracy, nauki i usług. Rozwój mobilności miejskiej wpłynie także na ożywienie gospodarcze w subregionie.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

od 7 lat
Wideo

Materiał partnera zewnętrznego NBP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu