Spis treści
Obecnie w oponach Michelin stosuje się średnio nieco ponad 31 proc. materiałów odnawialnych i recyklingowych. Mimo tego, firma postawiła sobie ambitny cel: do 2030 roku ich odsetek ma wzrosnąć do 40 proc., a do 2050 roku - do 100 proc. Aby to osiągnąć, przedsiębiorstwo inwestuje w ekonomię cyrkularną.
Na czym polega ekonomia cyrkularna?
Łańcuch wartości cyrkularnej ma na celu stworzenie cykli korzystnych dla środowiska, w których zasoby są nieustannie wykorzystywane i recyklingowane. Obejmuje on dwa rodzaje surowców:
pochodzące z materiałów biosurowcowych, takich jak np. naturalna guma,
pochodzące z recyklingu, m. in. z opon po zużyciu, lecz także z innych branż – plastików, tekstyliów, motoryzacji itd.
Jak podaje Michelin na swojej stronie internetowej, koszt materiałów kopalnych jest znacznie niższy niż koszty związane z dostępem do nowych materiałów odnawialnych i recyklingowanych. Ekonomia cyrkularna będzie więc wymagała rozwoju nowych technologii, a energia potrzebna do ich produkcji będzie często większa. W związku z tym integracja materiałów odnawialnych lub recyklingowych spowoduje nieunikniony wzrost początkowych kosztów, co należy uwzględnić już teraz. Akceptacja przez rynek tych niekorzystnych skutków ekonomicznych będzie kluczowa dla realizacji gospodarki cyrkularnej.
Gospodarka oponami w obiegu zamkniętym
Poważnym wyzwaniem pod kątem wdrażania ekonomii cyrkularnej jest zagospodarowanie opon w postaci materiałów recyklingowych. Mowa tu o tzw. zamkniętej pętli. Od wielu lat Michelin działa tu na rzecz wdrażania skutecznych rozwiązań, takich jak np. organizacja zbiórek zużytego ogumienia.
Przedsiębiorstwo stworzyło także Dyrekcję Operacyjną ds. Cyrkularności, przekonane, że przyjęcie podobnej gospodarki nie może odbywać się w izolacji. Jej misją jest interakcja z różnymi podmiotami z branży energetycznej i materiałowej, do których należą firmy działające w sektorach takich jak budownictwo, spożywczość, artykuły dla niemowląt czy tekstylia oraz instytucje publiczne i organizacje badawcze.
– Jeśli orkiestracja cyrkularności jest kluczowa na zewnątrz, to wewnętrznie jest równie istotna. Dlatego w Michelin wyzwania związane z cyrkularnością są w centrum wszystkich decyzji – twierdzi Fabien Gaboriaud, dyrektor operacyjny ds. materiałów obiegowych Michelin.
Michelin bada wiele alternatyw dla tej samej kategorii materiałów, oceniając dla każdej z nich ich prawdopodobieństwo sukcesu ekonomicznego i środowiskowego, zdolność zabezpieczenia surowców oraz związane z nimi wyzwania regulacyjne.
Węgiel z odzysku
Wykorzystywanie węgla odzyskiwanego z opon jest kluczowe dla osiągnięcia stu proc. produkcji ogumienia z materiałów odnawialnych i recyklingowych do 2050 roku. Grupa Michelin oraz japońska firma oponiarska Bridgestone opublikowały wspólną białą księgę techniczną, aby podzielić się wynikami swojej pracy z interesariuszami społeczności rCB (odzyskany węgiel brunatny), opracowując propozycję światowego standardu mającego na celu zwiększenie użycia tego surowca.
Co więcej, Michelin uruchomił już usługi recyklingowe w Chile, w swojej fabryce w regionie Antofagasta. Po zebraniu zużytych opon od klientów są one rozdrabniane, mielone i przekształcane w surowiec, który może zostać ponownie wykorzystany.
Źródło: Michelin.fr
