Teraz Polacy są mniej chętni na ryzyko związane z prowadzeniem własnego biznesu

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Ryzyko nieosiągnięcia sukcesu zniechęca 43% dorosłych Polaków do założenia firmy. Jest to wynik na poziomie średniej europejskiej (44%)
Ryzyko nieosiągnięcia sukcesu zniechęca 43% dorosłych Polaków do założenia firmy. Jest to wynik na poziomie średniej europejskiej (44%) Szymon Starnawski /Polska Press
Pandemia koronawirusa wyhamowała chęć zakładania własnych biznesów. Nie zmalała jednak wcale wiara Polaków we własne umiejętności i wiedzę do prowadzenia firmy. Jesteśmy też bardziej skłonni doceniać tych, którzy odnieśli sukces w biznesie.

Spis treści

Drugi rok pandemii COVID-19 jeszcze silniej wpłynął na intencje przedsiębiorcze Polaków. Zmalały chęci do tworzenia nowych biznesów, a ostrożność i bezpieczeństwo finansowe stały się priorytetem. Pochwalić się natomiast możemy stale utrzymującą się wiarą we własne umiejętności i wiedzę do prowadzenia firmy, jesteśmy też bardziej skłonni doceniać tych, którzy odnieśli sukces w biznesie.

Co więcej, wyrównały się postawy i zaangażowanie przedsiębiorcze kobiet i mężczyzn. To główne wnioski z raportu, jaki Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przygotowała we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach - na podstawie badań Global Entrepreneurship Monitor (GEM) przeprowadzonych w 2021 r.

Własny biznes już nie taki pewny

Zrobiliśmy się wyczuleni na ryzyko biznesowe i trudną sytuację wielu firm, do których z pewnością przyczyniła się pandemia. 54% badanych znało przynajmniej jedną osobę, która założyła działalność w ciągu ostatnich dwóch lat – to spadek aż o 9 punktów procentowych rok do roku. Wynik ten nadal był nieco wyższy niż średnia europejska (51%).

To wpłynęło na ostudzenie przekonania, że własna firma to sposób na karierę – 55% w 2021 r., podczas gdy w poprzedniej edycji optymistów było 60%. Ryzyko nieosiągnięcia sukcesu zniechęca 43% dorosłych Polaków do założenia firmy. Jest to wynik na poziomie średniej europejskiej (44%)

Chcielibyśmy czerpać więcej z dobrych przykładów przedsiębiorców, którzy odnieśli sukces. Tylko 38% Polaków dostrzega w mediach publicznych i internecie treści temu poświęcone. Jest to wynik najniższy wśród 38 państw świata, dla których dostępne są dane na ten temat oraz niższy niż średnia dla badanych państw Europy (62%).

Jak zaznacza Dariusz Budrowski, prezes PARP, drugi rok pandemii przyniósł zmiany w postrzeganiu otoczenia przez Polaków. Wzrosła świadomość wyjątkowo trudnej sytuacji przedsiębiorców. Z danych wynika, że o 4 p.p. wzrósł odsetek osób deklarujących, że znają kogoś, kto zlikwidował firmę z powodu pandemii i wyniósł on 51% w 2021 r. Spadł także udział osób prowadzących młode firmy w Polsce z 3,1 % do 2%, a prowadzących dojrzałe firmy – z 12,2% do 11,1%.

- Dlatego w PARP przez cały okres pandemii podejmowaliśmy działania, mające na celu wsparcie przedsiębiorców w trudnej dla nich sytuacji. Nie ustajemy w wysiłkach także w bieżącym roku, oferując szkolenia dostępne m.in. w Akademii PARP, wsparcie finansowe m.in. na rozwój startupów, w trwającym programie Poland Prize czy zakup robotów przemysłowych dla branży meblarskiej w programie Robogrant. Oferujemy także możliwość nawiązania współpracy z innymi przedsiębiorcami podczas różnego typu wydarzeń, także w trybie zdalnym - mówi Dariusz Budrowski, prezes PARP.

Panuje przekonanie, że od strony formalnej łatwiej jest założyć firmę

O 5 p.p. wzrosła pozytywna opinia Polaków na temat łatwości w założeniu firmy w naszym kraju, dając rezultat 64%, co jest wynikiem wyższym niż średnia dla Europy (50%). Poprawiły się też oczekiwania Polaków co do przyszłych warunków do założenia firmy w swoim otoczeniu (w połowie 2021 r. pozytywnie oceniało je 73% Polaków wobec 52% rok wcześniej).

Wciąż mamy stabilną samoocenę, co do własnych kwalifikacji – 60% badanych było zdania, że posiada wystarczające umiejętności i wiedzę do prowadzenia firmy, gdzie średnia dla Europy to 50%.

W stosunku do poprzedniej fali badania zmniejszyła się luka płci, tj. różnica między odsetkiem aktywnych przedsiębiorczo mężczyzn i kobiet – zarówno dla firm dojrzałych, jak tych młodych. W 2021 r. kobiety i mężczyźni nie różnili się też znacząco pod względem motywacji do zakładania działalności gospodarczej, wiary we własne umiejętności biznesowe czy dostrzegania szans biznesowych w swoim otoczeniu, również w podobnym stopniu odczuwali strach przed porażką.

Młode firmy walczą o przetrwanie, często z powodzeniem

Analiza opinii ekspertów pozyskanych w badaniu NES pokazuje, że w 2021 r. w Polsce nie nastąpiła poprawa uwarunkowań rozwoju przedsiębiorczości w porównaniu do poprzednich dwóch lat, ale też nie można mówić o ich pogorszeniu. Świadczy o tym wartość Krajowego Wskaźnika Uwarunkowań Przedsiębiorczości (NECI), która dla Polski jest niezmienna od trzech fal badania i wynosi 4,2 punkty na 10 możliwych.

Lata 2020-2021 to czas skupienia się młodych firm na osiągnięciu dochodów, pozwalających na pokrycie kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem podmiotu. Startupy charakteryzuje wchodzenie z produktem/usługą na rynek, umacniając swoją pozycję na nim.

Zarówno w roku 2019, jak i w czasie trwania pandemii, startupy finansowały swoją działalność ze środków własnych, w tym od rodziny. W porównaniu z rokiem 2019, w latach 2020-2021 startupy postawiły przede wszystkim na współpracę z innymi przedsiębiorstwami oraz instytucjami publicznymi.

Ekspercka ocena ekosystemu startupów w Polsce wskazuje, że startupy niezmiennie, od trzech edycji badania, uznawane są za bardzo istotne dla rozwoju polskiej gospodarki. Wskazano na potrzebę działań szkoleniowo-doradczych w zakresie umiejętności budowania współpracy między dużymi i średnimi firmami a startupami.

Eksperci dość dobrze oceniają elementy funkcjonowania startupów związane z zapewnieniem odpowiedniej przestrzeni i warunków pracy (coworking i mentoring), natomiast gorzej możliwości finansowania oraz dedykowane startupom programy publiczne.

– Pandemia uderzyła w polską gospodarkę w momencie jej dynamicznego rozwoju i bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy. Przez kolejne dwa lata, pomimo lockdownów i innych obostrzeń i dzięki wsparciu publicznemu, sytuacja na rynku pracy wciąż była dość dobra. Bezrobocie utrzymywało się na niskim poziomie, a popyt na pracowników, po załamaniu na początku pandemii, w 2021 r. zaczął odrabiać straty. Wszystko to umacniało relatywne bezpieczeństwo związane z pracą najemną względem prowadzenia własnego przedsiębiorstwa – podsumowuje Paulina Zadura, dyrektor Departamentu Analiz i Strategii, PARP.

Global Entrepreneurship Monitor od 23 lat monitoruje temat przedsiębiorczości w poszczególnych państwach, a od 2011 roku także w Polsce. 11. edycja raportu GEM Polska, przedstawia obraz polskiego potencjału biznesowego na tle państw Europy i świata w drugim roku trwania pandemii COVID-19.

Raport z 2021 został opracowany na podstawie wyników badania ilościowego przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie przynajmniej 2000 mieszkańców w każdym z 47 państw świata oraz badania jakościowego, w którym przynajmniej 36 ekspertów z każdego z 50 państw dokonało oceny uwarunkowań rozwoju przedsiębiorczości.

Trwa głosowanie...

Eko różne ma oblicza. Jak dbasz o środowisko?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu