Trefne zakupy? Sprawdź, co należy zrobić, aby zwrócić lub naprawić towar. Oto przepisy, które warto znać

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Kiedy można złożyć reklamację i zwrócić towar? Co powinna zawierać gwarancja? To warto wiedzieć!
Kiedy można złożyć reklamację i zwrócić towar? Co powinna zawierać gwarancja? To warto wiedzieć! 123rf.com
Reklamacja, zwrot, gwarancja – jak prawa konsumenta realizować w praktyce? Piszemy o tym, jakie prawa nam przysługą jako konsumentom i gdzie można otrzymać bezpłatną pomoc. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że konsument to każdy z nas: bez względu na to, czy zamawiasz tort w cukierni, zlecasz naprawę pralki czy kupujesz luksusową willę. Wiesz, jak napisać wniosek o reklamację lub co zrobić, kiedy sprzedawca jej odmawia? Podpowiadamy.

Prawa konsumenta – dla tych, którzy lubią robić zakupy

W świetle prawa konsumentem są osoby fizyczne, które nabywają produkty lub usługi do celów prywatnych. Przepisy, które chronią konsumenta, są rozproszone w różnych aktach prawnych m.in. w Kodeksie cywilnym, a także w Konstytucji RP.

Podstawowe prawa konsumenta dotyczą:

  • Ochrony zdrowia, prywatności i bezpieczeństwa:

    „Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi – art. 76. Konstytucja RP”

  • Ochrony prywatności – w tym przypadku mowa o danych osobowych i możliwościach oraz zakresie ich przetwarzania. Zwykłe dane osobowe obejmują: imię i nazwisko, numer telefonu, adres, adres e-mail, NIP, PESEL. To wystarczające informacje, które pozwalają na identyfikację danej osoby. Do ich przetwarzania niezbędna jest zgoda osoby, której dane dotyczą.

  • Prawa do rękojmi – mówią o tym przepisy Kodeksu cywilnego, w artykułach 556 i 576. „Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia)”.

  • Prawa do informacji – niektóre nieuczciwe praktyki bazujące np. na celowej dezinformacji, mogą być uznane za tzw. złe praktyki rynkowe. W praktyce jest to nieudzielenie przez przedsiębiorcę rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji na temat produktu lub usługi.

Reklamacja – kiedy i jak można ją złożyć?

Według aktualnych przepisów, jeżeli w zakupionym produkcie wystąpiła wada, konsument ma prawo złożyć reklamację. Reklamacja może także dotyczyć usługi np. abonamentu telefonicznego. W rezultacie można liczyć na:

  • wymianę towaru na nowy,
  • naprawę towaru,
  • obniżenie ceny,
  • odstąpienie od umowy (w niektórych przypadkach)

Niektóre firmy posiadają własne formularze, na których można złożyć wniosek o reklamację. Konsument może jednak skorzystać z uniwersalnego wniosku. Przydatne wzory szablonów, dla poszczególnych rodzajów usługi produktów znajdziemy na stronie konsument.gov.pl

Kiedy można zwrócić zakupiony towar?

Zakupiony towar można zwrócić bez podania przyczyny tj. odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od zakupu, jeżeli do transakcji doszło na odległość. Dotyczy to więc głównie zakupów przez internet lub, kiedy zamówienie było złożone telefonicznie.

W sklepach stacjonarnych zakres możliwości zwrotów lub wymiany towaru bez podania przyczyny, leży w gestii woli danego sprzedawcy. Robiąc zakupy, warto zapytać, czy i na jakich zasadach sklep akceptuje zwroty.

Gwarancja – jakie znaczenie ma jej posiadanie?

W przypadku zakupu produktu warto zwrócić uwagę na dołączoną gwarancję. Powinna być poprawnie skonstruowana i czytelna. Ponadto przepisy mówią, że obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z tymi zawartymi w oświadczeniu gwarancyjnym.

Co powinna zawierać gwarancja:

  • nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w kraju,
  • czas trwania i zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej,
  • uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady w produkcie objętym gwarancją – ustala je gwarant (sprzedawca/producent),
  • zapis: „Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej”.

Są to podstawowe przepisy uregulowane w art. 577 Kodeksu cywilnego. Mało kto przy sklepowej kasie otwiera pudełko i sprawdza poprawność karty gwarancyjnej. Pilnowanie tego może ułatwić ewentualne naprawy czy zwroty zakupionego towaru. Pamiętajmy także, że karta gwarancyjna powinna być wydana wraz z zakupem.

Nowy telefon? Sprawdź okazje

Sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji. Gdzie szukać pomocy prawnej?

Wszelkie spory pomoże rozwiązać rzecznik praw konsumenta. Jak na swojej stronie internetowej zapewnia UOKiK, rzecznicy pomagają bezpłatnie.

Udzielają porad prawnych, mogą napisać pisma reklamacyjne lub procesowe, a nawet wystąpić z powództwem w imieniu konsumenta lub wstąpić — za zgodą konsumenta — do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Ta wyszukiwarka ułatwi znalezienie rzecznika konsumentów w twoim rejonie: WYSZUKIWARKA INSTYTUCJI

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu