Trendy na rynku detalicznym. Na rynku ubywa konkretnych sklepów. Kto zyskuje?

Maciej Badowski
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W pierwszym półroczu 2024 roku rynek detaliczny w Polsce przeżywał znaczące zmiany, które dotknęły przede wszystkim specjalistyczne sklepy spożywcze. Według najnowszych danych Dun & Bradstreet Poland obserwujemy spadek liczby sklepów mięsnych, monopolowych oraz warzywniaków. Z drugiej strony, piekarnie i ciastkarnie zyskują na popularności, notując wzrost liczby punktów sprzedaży.

Zmiany na rynku sklepów spożywczych

W pierwszej połowie 2024 roku rynek detaliczny w Polsce odnotował znaczące zmiany w strukturze specjalistycznych sklepów spożywczych. Z danych Dun & Bradstreet Poland na które powołuje się „Puls Biznesu" wynika, że najwięcej ubyło sklepów mięsnych, których liczba zmniejszyła się o 1,3 proc., osiągając poziom nieco ponad 8,5 tys. punktów handlowych. Nie lepiej sytuacja wygląda w przypadku sklepów monopolowych i warzywniaków, gdzie odnotowano spadki odpowiednio o 0,7 proc. i 0,2 proc.

Co ciekawe, w tym samym okresie liczba sklepów specjalizujących się w sprzedaży ryb pozostała bez zmian, utrzymując się na poziomie 1,2 tys. punktów sprzedaży. Ta stabilność może sugerować, że niektóre segmenty rynku detalicznego wciąż znajdują swoich wiernych klientów, mimo ogólnej tendencji spadkowej.

Wzrost popularności piekarni

W kontraście do spadków w innych kategoriach, piekarnie i ciastkarnie przeżywają prawdziwy rozkwit. Ich liczba wzrosła o 0,9 proc., osiągając 3,2 tys. punktów sprzedaży. To zjawisko pokazuje zmianę w preferencjach konsumentów, którzy coraz częściej szukają produktów wysokiej jakości.

– Polacy nie chcą już najtańszego pieczywa z hipermarketu, chcą jeść chleb nie tylko smaczny, ale także wypieczony z dobrych jakościowo produktów – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet Poland.

Przyszłość rynku detalicznego

Według ekspertów obserwowane zmiany są zapowiedzią dalszego rozwoju rynku. Tomasz Starzyk przewiduje, że w perspektywie najbliższych trzech lat zacznie rosnąć liczba specjalistycznych sklepów z rybami oraz tych oferujących owoce i warzywa. Ważnym aspektem jest jednak nie tylko oferta ekologiczna, ale również tradycyjna.

– Oczywiście, aby ten trend się umocnił, konieczna jest poprawa sytuacji ekonomicznej polskiego społeczeństwa – dodaje.

Takie prognozy sugerują, że rynek detaliczny w Polsce może ewoluować w kierunku większej specjalizacji i koncentracji na jakości oferowanych produktów. Zmiana preferencji konsumentów, którzy coraz częściej cenią sobie zdrowe i wysokiej jakości produkty, może być kluczowym czynnikiem kształtującym przyszłość tego sektora.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

źródło: PAP

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu