Udogodnienia dla niepełnosprawnych - w tych miejscach nie są przestrzegane. Znany influencer wziął pod lupę stacje benzynowe

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Ograniczenia w sklepach i usługach - jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością? Jak być firmą przyjazną i niewykluczającą?
Ograniczenia w sklepach i usługach - jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością? Jak być firmą przyjazną i niewykluczającą? 123rf.com
Udogodnienia dla niepełnosprawnych są zagwarantowane polską konstytucją. W wielu miejscach wciąż ich brakuje, a tam gdzie są - bywają nie przestrzegane. Co najbardziej ogranicza i na co narzekają niepełnosprawni ruchowo? Stacje benzynowe pod lupę wziął Łukasz Wala publikując filmiki ze stacji na swoim TikToku. Sprawdził również, czy na stacjach benzynowych obsługa jest przeszkolona i gotowa do pomocy. Akcję udokumentował w mediach społecznościowych.

Spis treści

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością - czy w praktyce są przestrzegane?

W ostatnich tygodniach Łukasz Wala, znany influencer i były zawodnik judo oraz członek kadry narodowej, sprawdzał na stacjach paliw, jak są one przygotowane do obsługi osób z niepełnosprawnością ruchową. Sam porusza się na wózku od 2018 roku, po tym jak uległ wypadkowi samochodowemu.

Według informacji dostępnych także na stacjach, jeśli kierowca zatrąbi trzykrotnie - obsługa powinna przyjść mu z pomocą. Łukasz Wala, który jeździ samochodem dostosowanym do potrzeb osoby poruszającej się na wózku, sprawdził jak ta zasada działa w praktyce.

Chciał zatankować samochód bez konieczności rozkładania wózka i wychodzenia z auta, ale jak się okazało, w niektórych miejscach - pomimo trąbienia - nikt nie zareagował.

W swoich mediach społecznościowych udokumentował akcję jeżdżąc po stacjach i sprawdzając udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością.

Do tej pory próbował tankować m.in. na stacjach Auchan, Shell i Amic.

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością – co sprawia największe problemy w życiu codziennym?

Osoby z niepełnosprawnością w codziennym życiu spotykają się z wieloma ograniczeniami. Nie każda przestrzeń jest dla nich przyjazna w użytkowaniu i przystosowana do ich potrzeb. Wynika to m.in. z istniejących:

  • barier architektonicznych,
  • rozmieszczenia wyposażenia w taki sposób, że nie zawsze jest ono dostępne dla osoby niepełnosprawnej.

Jeżeli mamy do czynienia z osobą jeżdżącą na wózku lub z dysfunkcją ruchową może okazać się konieczne przystosowanie przestrzeni lub pomoc innej osoby.

W architekturze usługowej (nie tylko w sklepach, ale tez w hotelach, restauracjach) najczęściej problem stanowią:

  • zbyt ciasne korytarze,
  • strome schody oraz podjazdy,
  • brak przestrzeni do manewrowania wózkiem,
  • zbyt wysokie klamki otwierające okna,
  • zbyt wysoko umiejscowione włączniki światła,
  • niedostosowanie kuchni i łazienki,
  • obecność progów w drzwiach.

Przestrzenie publiczne co do zasady powinny być przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami w poruszaniu się. Chodzi tu np. o:

  • urzędy,
  • przychodnie lekarskie,
  • dworce,
  • szkoły.

Dodatkowo prawa osób niepełnosprawnych zagwarantowane są w Konstytucji z 1997 r. Zapewniają prawo do niedyskryminacji.

Ministrostwo Inwestycji i Rozwoju w 2018 r. opracowało nawet specjalny „Program Dostępność Plus”. Standardy projektowania budynków dla osób z niepełnosprawnościami możemy także odnaleźć na rządowej stronie internetowej budowlaneabc.gov.pl.

Jak stać się firmą przyjazną osobom niepełnosprawnym?

Dużym i najbardziej znaczącym krokiem jest dostosowanie architektury swoich lokali usługowych w:

  • podjazdy dla osób na wózkach,
  • windy na schodach,
  • szersze alejki w sklepach,
  • toalety z udogodnieniami np. hotelach, galeriach handlowych, usługach.

Opisana wyżej akcja Łukasza Wala pokazuje, że warto też szkolić pracowników i wprowadzać jasne wytyczne dotyczące wspierania klientów niepełnosprawnych np. podczas dokonywania zakupów.

Bardzo pozytywnie została w Polsce przyjęta akcja uwzgledniająca potrzeby osób z tzw. niepełnosprawnością niewidoczną, w tym z autyzmem. Chodzi o ciche godziny w sklepach, czyli okienka czasowe, w których z głośników nie leci muzyka.

Osoby z nadwrażliwością słuchową oraz te, dla których zrobienie zakupów w markecie ze względu na dużą ilość bodźców jest silnie stresujące i utrudniające funkcjonowanie, mogą efektywniej skorzystać z usług danej firmy.

Akcja zapoczątkowana przez Lidl w Irlandii ponad trzy lata temu sprawiła, że dziś w Polsce nie tylko sklepy, jak Aldi i Lild wprowadzają godziny ciszy, ale także Empik czy całe galerie handlowe, jak np. Galeria Katowicka, gdzie w soboty godziny ciszy w częściach wspólnych trwają od 9 do 11, a sklepy, które zaoferowały wyłączenie muzyki lub zmniejszenie oświetlenia na życzenie klienta zostały oznaczone specjalnymi naklejkami.

To pokazuje, że dla chcącego nic trudnego! Firmy mogą w prostu sposób stawać się coraz bardziej przyjazne osób z niepełnosprawnościami, aby minimalizować ryzyko ich społecznego wykluczenia i ułatwiać korzystanie z usług, tak jak mogą to robić wszyscy - bez ograniczeń.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu