Udogodnienia dla niepełnosprawnych - w tych miejscach nie są przestrzegane. Znany influencer wziął pod lupę stacje benzynowe

Mikołaj Wójtowicz
Ograniczenia w sklepach i usługach - jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością? Jak być firmą przyjazną i niewykluczającą?
Ograniczenia w sklepach i usługach - jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością? Jak być firmą przyjazną i niewykluczającą? 123rf.com
Udogodnienia dla niepełnosprawnych są zagwarantowane polską konstytucją. W wielu miejscach wciąż ich brakuje, a tam gdzie są - bywają nie przestrzegane. Co najbardziej ogranicza i na co narzekają niepełnosprawni ruchowo? Stacje benzynowe pod lupę wziął Łukasz Wala publikując filmiki ze stacji na swoim TikToku. Sprawdził również, czy na stacjach benzynowych obsługa jest przeszkolona i gotowa do pomocy. Akcję udokumentował w mediach społecznościowych.

Spis treści

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością - czy w praktyce są przestrzegane?

W ostatnich tygodniach Łukasz Wala, znany influencer i były zawodnik judo oraz członek kadry narodowej, sprawdzał na stacjach paliw, jak są one przygotowane do obsługi osób z niepełnosprawnością ruchową. Sam porusza się na wózku od 2018 roku, po tym jak uległ wypadkowi samochodowemu.

Według informacji dostępnych także na stacjach, jeśli kierowca zatrąbi trzykrotnie - obsługa powinna przyjść mu z pomocą. Łukasz Wala, który jeździ samochodem dostosowanym do potrzeb osoby poruszającej się na wózku, sprawdził jak ta zasada działa w praktyce.

Chciał zatankować samochód bez konieczności rozkładania wózka i wychodzenia z auta, ale jak się okazało, w niektórych miejscach - pomimo trąbienia - nikt nie zareagował.

W swoich mediach społecznościowych udokumentował akcję jeżdżąc po stacjach i sprawdzając udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością.

Do tej pory próbował tankować m.in. na stacjach Auchan, Shell i Amic.

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością – co sprawia największe problemy w życiu codziennym?

Osoby z niepełnosprawnością w codziennym życiu spotykają się z wieloma ograniczeniami. Nie każda przestrzeń jest dla nich przyjazna w użytkowaniu i przystosowana do ich potrzeb. Wynika to m.in. z istniejących:

  • barier architektonicznych,
  • rozmieszczenia wyposażenia w taki sposób, że nie zawsze jest ono dostępne dla osoby niepełnosprawnej.

Jeżeli mamy do czynienia z osobą jeżdżącą na wózku lub z dysfunkcją ruchową może okazać się konieczne przystosowanie przestrzeni lub pomoc innej osoby.

W architekturze usługowej (nie tylko w sklepach, ale tez w hotelach, restauracjach) najczęściej problem stanowią:

  • zbyt ciasne korytarze,
  • strome schody oraz podjazdy,
  • brak przestrzeni do manewrowania wózkiem,
  • zbyt wysokie klamki otwierające okna,
  • zbyt wysoko umiejscowione włączniki światła,
  • niedostosowanie kuchni i łazienki,
  • obecność progów w drzwiach.

Przestrzenie publiczne co do zasady powinny być przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami w poruszaniu się. Chodzi tu np. o:

  • urzędy,
  • przychodnie lekarskie,
  • dworce,
  • szkoły.

Dodatkowo prawa osób niepełnosprawnych zagwarantowane są w Konstytucji z 1997 r. Zapewniają prawo do niedyskryminacji.

Ministrostwo Inwestycji i Rozwoju w 2018 r. opracowało nawet specjalny „Program Dostępność Plus”. Standardy projektowania budynków dla osób z niepełnosprawnościami możemy także odnaleźć na rządowej stronie internetowej budowlaneabc.gov.pl.

Jak stać się firmą przyjazną osobom niepełnosprawnym?

Dużym i najbardziej znaczącym krokiem jest dostosowanie architektury swoich lokali usługowych w:

  • podjazdy dla osób na wózkach,
  • windy na schodach,
  • szersze alejki w sklepach,
  • toalety z udogodnieniami np. hotelach, galeriach handlowych, usługach.

Opisana wyżej akcja Łukasza Wala pokazuje, że warto też szkolić pracowników i wprowadzać jasne wytyczne dotyczące wspierania klientów niepełnosprawnych np. podczas dokonywania zakupów.

Bardzo pozytywnie została w Polsce przyjęta akcja uwzgledniająca potrzeby osób z tzw. niepełnosprawnością niewidoczną, w tym z autyzmem. Chodzi o ciche godziny w sklepach, czyli okienka czasowe, w których z głośników nie leci muzyka.

Osoby z nadwrażliwością słuchową oraz te, dla których zrobienie zakupów w markecie ze względu na dużą ilość bodźców jest silnie stresujące i utrudniające funkcjonowanie, mogą efektywniej skorzystać z usług danej firmy.

Akcja zapoczątkowana przez Lidl w Irlandii ponad trzy lata temu sprawiła, że dziś w Polsce nie tylko sklepy, jak Aldi i Lild wprowadzają godziny ciszy, ale także Empik czy całe galerie handlowe, jak np. Galeria Katowicka, gdzie w soboty godziny ciszy w częściach wspólnych trwają od 9 do 11, a sklepy, które zaoferowały wyłączenie muzyki lub zmniejszenie oświetlenia na życzenie klienta zostały oznaczone specjalnymi naklejkami.

To pokazuje, że dla chcącego nic trudnego! Firmy mogą w prostu sposób stawać się coraz bardziej przyjazne osób z niepełnosprawnościami, aby minimalizować ryzyko ich społecznego wykluczenia i ułatwiać korzystanie z usług, tak jak mogą to robić wszyscy - bez ograniczeń.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu