Spis treści
Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością - czy w praktyce są przestrzegane?
W ostatnich tygodniach Łukasz Wala, znany influencer i były zawodnik judo oraz członek kadry narodowej, sprawdzał na stacjach paliw, jak są one przygotowane do obsługi osób z niepełnosprawnością ruchową. Sam porusza się na wózku od 2018 roku, po tym jak uległ wypadkowi samochodowemu.
Według informacji dostępnych także na stacjach, jeśli kierowca zatrąbi trzykrotnie - obsługa powinna przyjść mu z pomocą. Łukasz Wala, który jeździ samochodem dostosowanym do potrzeb osoby poruszającej się na wózku, sprawdził jak ta zasada działa w praktyce.
Chciał zatankować samochód bez konieczności rozkładania wózka i wychodzenia z auta, ale jak się okazało, w niektórych miejscach - pomimo trąbienia - nikt nie zareagował.
W swoich mediach społecznościowych udokumentował akcję jeżdżąc po stacjach i sprawdzając udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością.
Do tej pory próbował tankować m.in. na stacjach Auchan, Shell i Amic.
Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością – co sprawia największe problemy w życiu codziennym?
Osoby z niepełnosprawnością w codziennym życiu spotykają się z wieloma ograniczeniami. Nie każda przestrzeń jest dla nich przyjazna w użytkowaniu i przystosowana do ich potrzeb. Wynika to m.in. z istniejących:
- barier architektonicznych,
- rozmieszczenia wyposażenia w taki sposób, że nie zawsze jest ono dostępne dla osoby niepełnosprawnej.
Jeżeli mamy do czynienia z osobą jeżdżącą na wózku lub z dysfunkcją ruchową może okazać się konieczne przystosowanie przestrzeni lub pomoc innej osoby.
W architekturze usługowej (nie tylko w sklepach, ale tez w hotelach, restauracjach) najczęściej problem stanowią:
- zbyt ciasne korytarze,
- strome schody oraz podjazdy,
- brak przestrzeni do manewrowania wózkiem,
- zbyt wysokie klamki otwierające okna,
- zbyt wysoko umiejscowione włączniki światła,
- niedostosowanie kuchni i łazienki,
- obecność progów w drzwiach.
Przestrzenie publiczne co do zasady powinny być przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami w poruszaniu się. Chodzi tu np. o:
- urzędy,
- przychodnie lekarskie,
- dworce,
- szkoły.
Dodatkowo prawa osób niepełnosprawnych zagwarantowane są w Konstytucji z 1997 r. Zapewniają prawo do niedyskryminacji.
Ministrostwo Inwestycji i Rozwoju w 2018 r. opracowało nawet specjalny „Program Dostępność Plus”. Standardy projektowania budynków dla osób z niepełnosprawnościami możemy także odnaleźć na rządowej stronie internetowej budowlaneabc.gov.pl.
Jak stać się firmą przyjazną osobom niepełnosprawnym?
Dużym i najbardziej znaczącym krokiem jest dostosowanie architektury swoich lokali usługowych w:
- podjazdy dla osób na wózkach,
- windy na schodach,
- szersze alejki w sklepach,
- toalety z udogodnieniami np. hotelach, galeriach handlowych, usługach.
Opisana wyżej akcja Łukasza Wala pokazuje, że warto też szkolić pracowników i wprowadzać jasne wytyczne dotyczące wspierania klientów niepełnosprawnych np. podczas dokonywania zakupów.
Bardzo pozytywnie została w Polsce przyjęta akcja uwzgledniająca potrzeby osób z tzw. niepełnosprawnością niewidoczną, w tym z autyzmem. Chodzi o ciche godziny w sklepach, czyli okienka czasowe, w których z głośników nie leci muzyka.
Osoby z nadwrażliwością słuchową oraz te, dla których zrobienie zakupów w markecie ze względu na dużą ilość bodźców jest silnie stresujące i utrudniające funkcjonowanie, mogą efektywniej skorzystać z usług danej firmy.
Akcja zapoczątkowana przez Lidl w Irlandii ponad trzy lata temu sprawiła, że dziś w Polsce nie tylko sklepy, jak Aldi i Lild wprowadzają godziny ciszy, ale także Empik czy całe galerie handlowe, jak np. Galeria Katowicka, gdzie w soboty godziny ciszy w częściach wspólnych trwają od 9 do 11, a sklepy, które zaoferowały wyłączenie muzyki lub zmniejszenie oświetlenia na życzenie klienta zostały oznaczone specjalnymi naklejkami.
To pokazuje, że dla chcącego nic trudnego! Firmy mogą w prostu sposób stawać się coraz bardziej przyjazne osób z niepełnosprawnościami, aby minimalizować ryzyko ich społecznego wykluczenia i ułatwiać korzystanie z usług, tak jak mogą to robić wszyscy - bez ograniczeń.
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?