W dwa lata e-commerce w Polsce podwoił swoje obroty. Taki rozwój branży prowadzi do zmian i rozbudowy rynku magazynowego

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
W ślad za szybkim rozwojem e-commerce rekordy bije też rynek powierzchni magazynowych. Na rynku mamy obecnie ponad 25 milionów metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejne 4,5 miliona pozostaje w budowie.
W ślad za szybkim rozwojem e-commerce rekordy bije też rynek powierzchni magazynowych. Na rynku mamy obecnie ponad 25 milionów metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejne 4,5 miliona pozostaje w budowie. Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Udostępnij:
W dwa lata firmy sprzedające przez internet podwoiły w Polsce swój udział w rynku. Trend, który nabrał rozpędu podczas pandemii ma trwałe podstawy szybko więc do tych zmian na rynku dostosowują się partnerzy przedsiębiorstw internetowych - między innymi z branży magazynowej jak i logistycznej.

Wiemy już, że pandemia całkowicie zmieniła obraz e-commerce w Polsce i na świecie. Wartość rodzimego rynku e-commerce w pandemicznym roku 2020 przekroczyła już 100 mld zł, a zakupy w sieci robiło aż 77% internautów – to aż 15 p.p. więcej niż jeszcze w 2019 roku.

Wzrost rynku e-commerce przekłada się też na zainteresowanie nim przedsiębiorców. Liczba podmiotów sprzedających online, zarówno w 2020, jak i 2021 znacząco wzrosła, a na koniec grudnia 2021 r. liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wyniosła ponad 52,3 tys., podczas gdy na początku stycznia 2021 r. Było to blisko 44,5 tys.

W dwa lata e-commerce podwoił udział w rynku

Kategorię internetowego kanału sprzedaży zaczął też zauważać GUS. Według oficjalnych danych, średni udział e-commerce w sprzedaży detalicznej wyniósł w 2021 roku o ponad 100% więcej niż w 2019 i osiągnął poziom 9%, rosnąc jednak w niektórych miesiącach do 10,8% (kwiecień), a nawet 11,4% (listopad).

Rekordy notuje też rynek powierzchni magazynowych. Na rynku mamy obecnie ponad 25 milionów metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejne 4,5 miliona pozostaje w budowie.

Kontroluj swoje zdrowie

miejsce #1

Fitbit

Fitbit Charge 4 Czarny

953,31 zł399,00 zł-58%
miejsce #3

Huawei

Huawei Band 4 Czarny

137,23 zł108,28 zł-21%
miejsce #9

Samsung

Samsung Galaxy Fit2 SM-R220 Czarny

249,00 zł223,98 zł-10%
miejsce #10

Huawei

Huawei Band 6 Różowy

260,06 zł249,00 zł
miejsce #12

Amazfit

Smartband AMAZFIT Band 7 Beżowy

259,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Od premiery pierwszej edycji raportu pt.” Jak ugryźć e-commerce na magazynie” minęły już trzy lata. Był to okres ogromnych wzrostów elektronicznego kanału sprzedaży, potęgowany przez pandemię, a także czas przechodzenia dwóch odrębnych światów offline i online w spójny omnichannel, co niewątpliwie wpłynęło na oczekiwania nie tylko względem ostatniej mili, lecz także, a może i przede wszystkim wobec powierzchni magazynowych, ich różnorodnych funkcji, większych wymagań i nowych lokalizacji, które trzy lata wcześniej wskazywano dopiero jako rynki wschodzące.

Magazyny pod e-commerce pilnie poszukiwane

- Byliśmy przekonani, że rezultaty, które uzyskamy, wskazywać będą na bardzo duży wzrost powierzchni dedykowanej e-commerce (vs. 24,5% wyliczonej w pierwszej edycji raportu), nie wiedzieliśmy jednak, że jest to tak ogromna skala. Ponadto w raporcie zajmiemy się coraz większą rolą ESG, rosnącą popularnością outsourcingu logistycznego, a także głównymi kierunkami rozwoju e-commerce, takimi jak omnichannel, re-commerce, q-commerce i last mile Logistics. Wszystkie te czynniki mają niebagatelny wpływ na to, jak wyglądają magazyny w Polsce, do czego są przeznaczone i gdzie budowane – komentuje Damian Kołata, Partner, Head of Industrial & Logistics Agency Poland, Head of E-Commerce CEE.

Logistyka korzysta także na zakupach u dostawców internetowych

– Mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją na rynku e-commerce. Paczki z tej kategorii stanowią już ponad 60 proc. wszystkich obsługiwanych przez nas przesyłek. Rozwój tej branży stawia przed operatorami kurierskimi nowe wyzwania, a co za tym idzie potrzebę wdrażania innowacji i zautomatyzowanych procesów zaprojektowanych według potrzeb klienta - mówi dr Anna Kania – Okieńczyc – Vice President, Marketing and Custromer Experience Director DHL Parcel Polska.

Ekspertka dodaje również, że firma doskonale zna swoich odbiorców. - Prowadzimy regularne badania satysfakcji i właściwie określamy nasze priorytety. Wśród nich są: najwyższa terminowość doręczeń, jakość obsługi klienta, bezpieczeństwo, możliwość samodzielnego zarządzania dostawą, czy dostosowanie formy doręczenia do stylu życia odbiorców – tłumaczy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Koniec WIBOR-u, początek WIRD-u

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie