https://strefabiznesu.pl
reklama

Widać wielką zmianę na rynku. W tych miastach nie powstały żadne nowe obiekty handlowe

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Deweloperzy skoncentrowali swoje działania głównie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców FOT. ILUSTRACYJNE/POLSKA PRESS
Deweloperzy skoncentrowali swoje działania głównie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców FOT. ILUSTRACYJNE/POLSKA PRESS Remigiusz Biały
W 2024 roku na polskim rynku nieruchomości handlowych pojawiło się około 509 tys. metrów kwadratowych nowej powierzchni. Większość z nich zlokalizowana jest w parkach handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców - dowiadujemy się z raportu Colliers. W miastach, w kórych mieszka między 200 a 400 tys. osób, nie powstały żadne nowe obiekty handlowe.

Spis treści

Deweloperzy skoncentrowali swoje działania głównie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców

Z niemal 509 tys. metrów kw., 463 tys. metrów oddano w ramach 40 nowo otwartych obiektów, a 46 tys. m kw. to rozbudowy 16 już istniejących - wynika z analiz Colliers, firmy działającej w 70 krajach i specjalizującej się w usługach związanych z nieruchomościami komercyjnymi, doradztwem inżynieryjnym i zarządzaniem inwestycjami.

Firma podkreśla w raporcie, że deweloperzy skoncentrowali swoje działania głównie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, które stanowią 47 proc. nowej podaży. W ośmiu największych aglomeracjach zrealizowano 31 proc. nowej powierzchni. Do największych inwestycji zalicza się OTO Park Koszalin (38 tys. m kw.), BIG Ostróda (27 tys. m kw.) oraz ponownie otwartą Nową Sukcesję w Łodzi (35 tys. m kw.).

W miastach, w kórych mieszka między 200 a 400 tys. osób, nie powstały żadne nowe obiekty handlowe

Wojciech Wojtowicz, analityk Colliers, zauważa, że w miastach o populacji między 200 a 400 tys. mieszkańców nie powstały żadne nowe obiekty handlowe. W dużych aglomeracjach, oprócz rozbudowy istniejących centrów, widoczny jest trend przekształcania funkcji centrów lub gruntów, na których się znajdują. Przykładem jest zamknięcie ostatnich sklepów w Arkadach Wrocławskich, po którym w lutym 2025 roku rozpoczęto rozbiórkę budynku. Podobnie, w grudniu 2023 roku zamknięto Galerię Malta w Poznaniu.

Średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w największych aglomeracjach wyniósł 3,4 proc., co oznacza stabilność w porównaniu do poprzedniego roku. Sprzedaż detaliczna w okresie od stycznia do grudnia 2024 roku wzrosła o 2,7 proc. rok do roku, co dodatkowo wspierało popyt na powierzchnie handlowe. Największy popyt generują dyskonty spożywcze i niespożywcze, marki modowe oraz sklepy z wyposażeniem wnętrz.

W Polsce w budowie znajduje się 326 tys. m kw. powierzchni handlowej, z czego 75 proc. to parki handlowe

W 2024 roku na polskim rynku zadebiutowało 26 nowych marek, w tym Dior. Nowe podmioty pojawiły się również w gastronomii, w tym z Ukrainy, oraz w sektorze usług, takich jak zdrowie i uroda. Handel internetowy, czyli e-commerce, odnotował wzrost wartości sprzedaży o 6,2 proc. rok do roku, co wskazuje na jego dynamiczny rozwój.

Obecnie w Polsce w budowie znajduje się 326 tys. m kw. powierzchni handlowej, z czego 75 proc. to parki handlowe, głównie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Marta Cegielnik z Colliers przewiduje, że rok 2025 przyniesie kolejne przebudowy, modernizacje i zmiany przeznaczenia centrów handlowych, w tym rozbiórki i ponowne zagospodarowania nieruchomości. Inwestycje w modernizację wynikają z potrzeby dostosowania obiektów do nowych standardów zrównoważonego rozwoju oraz zmieniających się oczekiwań konsumentów.

źródło: PAP

Biznes

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu