Więcej drobnicy paliw. Spadły przeładunki węgla i innych towarów masowych. Port Gdańsk podsumował połowę 2024 roku

MT
Port Gdańsk
Po połowie roku w porcie gdańskim przeładunki były nieco niższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Spadek zanotowały zwłaszcza przeładunki węgla.

W I półroczu 2024 r. Port Gdańsk obsłużył 38,1 mln ton ładunków. Paliwa płynne stanowią prawie 53 proc. przeładunków ogółem. Na drugim miejscu uplasowała się drobnica, głównie skonteneryzowana. Mocno spadły przeładunki węgla.

- Blisko 40 mln ton ładunków to dobry wynik, zważywszy na to, że w związku z sytuacją geopolityczną przez ostatnie dwa lata, mam na myśli rok 2022 i 2023, mieliśmy do czynienia z anormatywnym wzrostem przeładunków surowców energetycznych, w tym węgla. W tym roku mamy jednak o 7 proc. mniej przeładunków ogółem niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, głównie za sprawą malejącego importu węgla w związku z ograniczeniem sprowadzania go do kraju - wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Przeładunki paliw płynnych w Porcie Gdańsk w okresie styczeń-czerwiec wyniosły 20,1 mln ton - to o blisko 10 proc. proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Naftoport obsłużył 253 zbiornikowce i przeładował 19,8 mln ton ropy naftowej i produktów naftowych.

Przeładunki drobnicy to ok. 11,6 mln t (więcej o 4,5 proc. niż w ub.r.), z czego 10,2 mln t to kontenery (wzrost o blisko 3 proc.). Baltic Hub, największy na Morzu Bałtyckim terminal kontenerowy przeładował ponad 1 milion kontenerów 20 stopowych (TEU) realizując jednocześnie inwestycje, takie jak budowa nabrzeża T3.

Na plusie są też zboża. W ciągu I półrocza terminale przeładowały o 10 proc. ziarna więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. W sumie było to ponad 1,5 mln ton - głównie w relacji eksportowej. Więcej przeładowano też samochodów i innych ładunków tocznych (ponad 63 tys. sztuk).

Zdecydowanie mniej pracy niż w ubiegłym roku miały terminale węglowe - zarówno te zlokalizowane w porcie zewnętrznym, jak i wewnętrznym. W sumie przeładowały one ok. 3,3 mln ton węgla (z czego ponad 2,9 mln ton w relacji importowej). To o 62 proc. mniej niż w tym samym okresie ub.r.

Spadek związany jest z kwietniową decyzją resortu przemysłu o zablokowaniu import węgla z zagranicy. Nie znaczy to, że surowiec do Polski nie jest sprowadzany. Nadal obowiązują bowiem umowy handlowe zawierane jeszcze przez poprzednie zarządy spółek importujących węgiel do Polski, w tym m.in. zarząd PGE Paliwa.

Spadek zanotowały też ładunki z kategorii inne masowe (przeładunki sięgnęły 1,5 mln ton), ruda (52 tys. ton) oraz drewno (39 tys. ton).

W całym ubiegłym roku w porcie zewnętrznym i wewnętrznym w Gdańsku terminale przeładowały rekordowe 81 mln ton towarów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu