W I półroczu 2024 r. Port Gdańsk obsłużył 38,1 mln ton ładunków. Paliwa płynne stanowią prawie 53 proc. przeładunków ogółem. Na drugim miejscu uplasowała się drobnica, głównie skonteneryzowana. Mocno spadły przeładunki węgla.
- Blisko 40 mln ton ładunków to dobry wynik, zważywszy na to, że w związku z sytuacją geopolityczną przez ostatnie dwa lata, mam na myśli rok 2022 i 2023, mieliśmy do czynienia z anormatywnym wzrostem przeładunków surowców energetycznych, w tym węgla. W tym roku mamy jednak o 7 proc. mniej przeładunków ogółem niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, głównie za sprawą malejącego importu węgla w związku z ograniczeniem sprowadzania go do kraju - wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Przeładunki paliw płynnych w Porcie Gdańsk w okresie styczeń-czerwiec wyniosły 20,1 mln ton - to o blisko 10 proc. proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Naftoport obsłużył 253 zbiornikowce i przeładował 19,8 mln ton ropy naftowej i produktów naftowych.
Przeładunki drobnicy to ok. 11,6 mln t (więcej o 4,5 proc. niż w ub.r.), z czego 10,2 mln t to kontenery (wzrost o blisko 3 proc.). Baltic Hub, największy na Morzu Bałtyckim terminal kontenerowy przeładował ponad 1 milion kontenerów 20 stopowych (TEU) realizując jednocześnie inwestycje, takie jak budowa nabrzeża T3.
Na plusie są też zboża. W ciągu I półrocza terminale przeładowały o 10 proc. ziarna więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. W sumie było to ponad 1,5 mln ton - głównie w relacji eksportowej. Więcej przeładowano też samochodów i innych ładunków tocznych (ponad 63 tys. sztuk).
Zdecydowanie mniej pracy niż w ubiegłym roku miały terminale węglowe - zarówno te zlokalizowane w porcie zewnętrznym, jak i wewnętrznym. W sumie przeładowały one ok. 3,3 mln ton węgla (z czego ponad 2,9 mln ton w relacji importowej). To o 62 proc. mniej niż w tym samym okresie ub.r.
Spadek związany jest z kwietniową decyzją resortu przemysłu o zablokowaniu import węgla z zagranicy. Nie znaczy to, że surowiec do Polski nie jest sprowadzany. Nadal obowiązują bowiem umowy handlowe zawierane jeszcze przez poprzednie zarządy spółek importujących węgiel do Polski, w tym m.in. zarząd PGE Paliwa.
Spadek zanotowały też ładunki z kategorii inne masowe (przeładunki sięgnęły 1,5 mln ton), ruda (52 tys. ton) oraz drewno (39 tys. ton).
W całym ubiegłym roku w porcie zewnętrznym i wewnętrznym w Gdańsku terminale przeładowały rekordowe 81 mln ton towarów.
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?