Benefity pozapłacowe to rynkowy standard idealnego pracodawcy. Jak się okazuje, oferuje je aż 98 proc. firm. Wśród trendów przyszłości eksperci wskazują m.in. na wzrost znaczenia spójnego wizerunku pracodawcy, wagę inkluzywności i różnorodności oraz dalszą digitalizację.
Pracownicy są coraz bardziej świadomi, a to oznacza, że wiedzą, gdzie chcą pracować
W obecnych czasach, aby pozyskać najlepszych specjalistów, firmy muszą podążać za potrzebami pracowników. Jednak na ostateczną decyzję o podjęciu pracy i tak wpływ ma wiele czynników. To nie tylko wysokość wynagrodzenia, zakres obowiązków czy benefity pozapłacowe – pozycja firmy na rynku pracy też ma znaczenie.
– Dziś mamy do czynienia z erą świadomego pracownika, który na bieżąco śledzi rynek pracy i jego trendy, ale również zwraca uwagę na certyfikaty oraz tytuły, którymi posługuje się firma, jeśli chodzi o dbałość o pracowników – tłumaczy Aleksandra Trzcińska, koordynatorka projektu badawczego Antal*.
Idealny pracodawca, czyli jaki?
Doskonały pracodawca zadba zarówno o przyjazne środowisko biurowe, jak i:
- umożliwienie dogodnych zasad pracy hybrydowej lub zdalnej,
- zapewni podstawowe, a także dodatkowe, adekwatne do indywidualnych potrzeb benefity pozapłacowe,
- przeprowadzi sprawną rekrutację, onboarding, a w dalszej perspektywie – zadba o stworzenie możliwości rozwoju i awansów poziomych i pionowych pracowników.
We wszystkich swoich działaniach będzie spójny, uczciwy i konsekwentny – dzięki czemu zbuduje swoją silną markę pracodawcy.
Firmy, które zdobyły najwięcej punktów w trzech obszarach ( dobrowolna analiza firmy pod kątem wskaźników HR, odpowiedzi pracowników firm i ankietowanych specjalistów i menedżerów dostępnych na rynku) to:
- Allegro,
- LG Energy Solution Wrocław,
- BNY Mellon (Poland),
- Centrum Rozliczeń Elektronicznych Polskie ePłatności SA,
- Intrum.
Tytuł Najbardziej Pożądanego Pracodawcy został przyznany w 10 kategoriach branżowych: finansach, IT, energetyce, farmaceutyce, FMCG, nieruchomościach, produkcji, marketingu, PR i reklamie oraz e-commerce.
– Klarującym się na przestrzeni ostatnich lat korzystnym trendem na rynku pracy jest rosnąca dbałość firm o swoich pracowników. W tym celu organizacje analizują wskaźniki HR oraz sygnały płynących od zatrudnionych w odniesieniu do głosów płynących z rynku. Jest to szczególnie ważne w sytuacji tak dynamicznej na wielu rynkach w kontekście gospodarczym, ludzkim i technologicznym. Obowiązkiem pracodawców jest słuchać ludzi i identyfikować ich problemy – podkreśla Artur Skiba, Prezes Zarządu Antal.
Badani pracownicy dobrze (powyżej 80% pozytywnych wskazań) oceniają dostępność elastycznego czasu pracy i przebieg procesu rekrutacyjnego w swoich organizacjach. Obszarem wymagającym poprawy jest możliwość awansów poziomych i pionowych – dodatnio ocenia ją jedynie około połowa respondentów.
– Sposobów motywacji jest wiele, jednak samo oferowanie pracownikom benefitów nie wystarczy – komentuje Marta Adamska, account manager w Neuron Agencji PR. – Równie ważne jest zaangażowanie samego pracodawcy w budowanie takiej kultury w organizacji, w której pracownicy mogą się realizować i są szczęśliwi. Nawet najlepiej zaprojektowane systemy motywacyjne nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeśli nie będzie komunikacji wewnętrznej. I odwrotnie: sam PR jest niewiele wart, gdy nie jest częścią dobrze skonstruowanej maszyny.
Co najbardziej cenią dzisiejsi specjaliści i menedżerowie dostępni na rynku?
Podczas badania Antal skierowanego jedynie do specjalistów i menedżerów dostępnych na rynku wyłoniono trzy najważniejsze cechy pożądanego pracodawcy, jakie wymienili respondenci: stabilność biznesowa firmy (71 proc. wskazań), możliwość rozwoju zawodowego (68 proc.) i przyjazne środowisko pracy (63 proc.). Wysokość oferowanego wynagrodzenia jest zaś istotna dla około 58 proc. ankietowanych.
Liderzy rankingu Najbardziej Pożądany Pracodawca 2021 wybrani przez specjalistów i menedżerów:
- Google Poland sp. z o.o.,
- BNY Mellon (Poland) sp. z o.o.,
- Allegro sp. z o.o.,
- IKEA RETAIL sp. z o.o.,
- LG Energy Solution Wrocław sp. z o.o.,
- Microsoft sp. z o.o.,
- ING Bank Śląski SA,
- Ciklum sp.z o.o.,
- Amazon Poland,
- Tesla Polska sp. z o.o.,
- Apple,
- HSBC Bank Polska SA,
- EGZOTech sp. z o.o.,
- Polski Koncern Naftowy Orlen SA,
- Philip Morris Polska SA,
- Ernst & Young SA,
- ABB sp. z o.o.,
- Metro Services sp. z o.o.
___
*Badanie Najbardziej Pożądani Pracodawcy 2021 przeprowadzono w drugiej połowie 2021 r. Wzięło w nim udział 1864 specjalistów i 855 menedżerów z całego kraju, oraz 69 firm (przedstawiciele HR oraz pracownicy) reprezentujący 10 branż.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?