Wyprzedaże coraz mniej popularne? „Wielu Polaków już naraziło się na nieuczciwe rabaty”

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wśród Polaków, biorących udział w wyprzedażach pod koniec listopada, największą popularnością cieszyły się takie kategorie produktów jak odzież i obuwie, kosmetyki, książki, elementy wyposażenia wnętrz i elektronika.
Wśród Polaków, biorących udział w wyprzedażach pod koniec listopada, największą popularnością cieszyły się takie kategorie produktów jak odzież i obuwie, kosmetyki, książki, elementy wyposażenia wnętrz i elektronika. Aneta Zurek/ Polska Press
Polska znalazła się w czołówce krajów, gdzie zapał do Black Friday zmalał najbardziej w ciągu ostatnich 3 lat, bo ponad o połowę. Okazuje się, że deklarowane przez sklepy rabaty wynosiły średnio 45 proc., aczkolwiek dotyczyło to ograniczonego zakresu i liczby produktów. Natomiast średnia wartość koszyka w czasie wyprzedaży Black Friday wyniosła 273 złote.

Spis treści

− Zainteresowanie Polaków tymi wyprzedażami zostało na podobnym poziomie, co i w zeszłym roku. Nasuwa się wniosek, że wielu Polaków już naraziło się na nieuczciwe rabaty, lecz jednocześnie ukształtowała się stabilna fanbaza Black Friday, która szuka tematycznych okazji pod koniec listopada − komentuje dla nas biuro prasowe Picodi. − Średnio wydajemy około 350 złotych, czyli więcej niż rok temu o 80 zł − dodano.

Zdaniem ekspertów, Black Friday w Polsce to w dużej mierze samo hasło marketingowe, którym może być nazwana dowolna wyprzedaż w roku, i niekoniecznie pod koniec listopada rabaty będą atrakcyjniejsze, niż kiedy indziej. − Średni rabat ze wszystkich ofert, które zostały umieszczone na naszej platformie w ubiegłym tygodniu, wyniósł 30 proc. (rok temu – 45 proc.). Przy czym warto zaznaczyć, że jest to rabat „do”, który dotyczy ograniczonego zakresu produktów − wskazano w przesłanej nam odpowiedzi.

Zainteresowanie wyprzedażami spada

W celu sprawdzenia, jak zmieniło się zainteresowanie wyprzedażami Black Friday, sięgnęliśmy po dane platformy Google Trends, biorąc za punkt odniesienia przedpandemiczny 2019 rok. W przytłaczającej większości krajów liczba zapytań związanych z Black Friday zmalała. Przy czym w Polsce zainteresowanie wyprzedażami spadło ponad dwukrotnie (−54 proc.), plasując Polskę w czołówce krajów, gdzie zapał do Black Friday zmniejszył się najbardziej − wynika z danych Picodi na podstawie informacji zebranych z platformy Goole Trends. Za punkt odniesienia obrano przedpandemiczny 2019 rok.

− Najprawdopodobniej związane jest to nie tylko z pandemią i niestabilną sytuacją finansową, ale też z nadmiernym używaniem nazw „Black Friday” czy „Black Week” dla wyprzedaży innych niż te właściwe pod koniec listopada − wskazują autorzy raportu.

Jednak są kraje, gdzie mimo pandemii kupujący szukali ofert w Black Friday nawet częściej. Są to Chile (+33 proc.), Japonia (+22 proc.) i Finlandia (+1 proc.).

Sprzedaż w Black Friday jednak wysoka?

Choć Black Friday cieszy się mniejszym zainteresowaniem niż kiedyś, w dalszym ciągu wyprzedaże pod koniec listopada to jeden z najgorętszych okresów w polskim e-commerce. 26 listopada 2021 roku liczba sprzedaży była większa o 202 proc. w porównaniu ze zwykłym dniem, a w pozostałe dni tzw. Black Week wskaźnik ten wynosił od 63 do 95 proc.

Wśród Polaków, biorących udział w wyprzedażach pod koniec listopada, największą popularnością cieszyły się takie kategorie produktów jak odzież i obuwie, kosmetyki, książki, elementy wyposażenia wnętrz i elektronika. Przy czym przeciętna wartość koszyka wyniosła wtedy 273 zł, a wysokość uzyskanego rabatu – 45 proc., co pozwoliło zaoszczędzić kupującym średnio 224 zł.

Warto jednak odnotować, że deklarowany przez sklepy procent zniżki z reguły dotyczył niewielkiego zakresu i liczby sprzedawanych produktów. Przeanalizowaliśmy także aktywność zakupową w ciągu doby. Polacy w swojej masie zaliczają się do wieczorowych zakupowiczów: godziny szczytu w sklepach internetowych przypadają na 20:00–22:00.

od 7 lat
Wideo

Plan na budowę Tarczy Wschód – minister podał szczegóły

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu