Żabka zwiększa liczbę bezobsługowych sklepów. Według badań to przyszłość całego sektora convenience. Tak będzie wyglądać rynek za 5 lat

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
ATS Technology przewiduje, że przyszłością branży convenience będą sklepy autonomiczne, czyli bezobsługowe.
ATS Technology przewiduje, że przyszłością branży convenience będą sklepy autonomiczne, czyli bezobsługowe. unsplash
W sklepach Żabka Nano nie ma kasjerów, podobnie jak w tym samoobsługowych punktach sieci Carrefour czy Lewiatan. W pawilonach nie ma obsługi, jest za to sztuczna inteligencja. Na razie sklepy działają w kilku rożnych formatach: jako samodzielne kontenery z automatami do sprzedaży, tradycyjne sklepy bez obsługi albo jako sklep funkcjonujący w innym sklepie.

Sklepy autonomiczne Żabki działają od czerwca 2021 r.

Żabka Nano jest siecią sklepów autonomicznych działających nie tylko w Polsce. Pierwsza bezobsługowa Żabka Nano działa już od czerwca 2021 r. w Poznaniu. Klienci mogą korzystać ze sklepów m.in. w Gdańsku, Krakowie, Piasecznie, Poznaniu, Sopocie i Warszawie

Jako „sklep w sklepie” Żabkę spotkamy np. w warszawskim klubie fitness Zdrofit Bemowo przy ul. Dywizjonu 303 oraz w Leroy Merlin, czyli w markecie budowlanym.

- Nasi partnerzy, we współpracy z którymi rozwijamy koncept Żabki Nano, to liderzy poszczególnych segmentów rynku. Łączy nas wspólny cel – chęć poszukiwania kolejnych innowacyjnych rozwiązań, które mogą jeszcze bardziej upraszczać życie klientom. Nawiązanie współpracy z siecią Leroy Merlin otwiera przed nami nowe możliwości w zakresie transferu wiedzy i doświadczeń, co jest dla nas niezwykle ważne dla dalszego doskonalenia Żabki Nano w modelu store-in-the-store – mówi Paweł Grabowski, dyrektor rozwiązań bezobsługowych w Żabka Future.

Sklepy bezobsługowe posiada także konkurencja

Sklepy samoobsługowe posiada od 2019 r. sieć Carrefour. Przykładem jest ten z ul. Światowida 18 na warszawskiej Białołęce. W pawilonie znalazły się klasyczne automaty sprzedające produkty spożywcze. Od 2020 r. podobne punkty sprzedaży wprowadził także Lewiatan. Pozwoliło to klientom Lewiatana na zakupy przez całą dobę, także w niedziele niehandlowe.

Podobne rozwiązania testuje w Portugalii Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka.

Sklepy mają problem z zapewnieniem sobie siły roboczej

Przed pandemią w sklepach typu convenience o powierzchni 25-40 m2, na jednej zmianie klientów obsługiwało zazwyczaj jednocześnie dwóch sprzedawców. Sytuacja ta zmieniła się wraz ze wzrostem zachorowań i kolejnymi falami pandemii. Część sklepów zaczęła mieć realny problem z zapewnieniem sobie pracowników.

- Patrząc na covidowe statystyki, wiele z tych wydarzeń może mieć znowu miejsce w 2022 r. Rosnące koszty pracy i zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników, to jedne z głównych wyzwań, jakie czekają sektor convenience w tym roku - komentuje Andrzej Wojciechowicz, co-founder start-upu ATS Technology.

ATS Technology przewiduje, że przyszłością branży convenience będą sklepy autonomiczne, czyli bezobsługowe. Z tego powodu także ATS Technology planuje w 2022 r. wprowadzić sklepy autonomiczne. Będą to mobilne pawilony sprzedażowe, dostępne całodobowo. Będą wymagać płaskiego podłoża, przestrzeni ok. 20 m2 oraz dostępu do prądu. Pierwszy mobilny sklep samoobsługowy ATS Technology zostanie ustawiony w przestrzeni komercyjnej w najbliższych miesiącach.

Czy konsumenci są gotowi na sklepy autonomiczne?

Według danych z raportu ,"Polaków portfel własny - kochamy okazje" Santander Consumer Banku, w 2019 r. ponad połowa Polaków była zainteresowana robieniem zakupów w sklepach nieposiadających obsługi. Według danych firmy Deloitte, aż 70% konsumentów jest gotowych zrezygnować z usługi, jeśli obsługa nowoczesnych technologii okaże się zbyt trudna. Jest to jeden z powodów, przez które sklepy bezobsługowe nie odniosły jak dotąd większego sukcesu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu