Polskie, ale już nie nasze. Te marki trafiły w zagraniczne ręce

Barbara Wesoła
Choć nazwy i opakowania wyglądają znajomo, nie wszystkie produkty na sklepowych półkach są już w polskich rękach.
Choć nazwy i opakowania wyglądają znajomo, nie wszystkie produkty na sklepowych półkach są już w polskich rękach. Dariusz Śmigielski/Red. Polska Press
Czy kupując dziś czekoladę, którą obdarowywały nas jeszcze nasze babcie, pijąc piwo o nazwie nawiązującej do polskiej historii czy robiąc zakupy w sklepie obecnym na niemal każdym rogu, faktycznie wspieramy polskie firmy? Niekoniecznie. Wiele kultowych marek, które wciąż kojarzymy jako „nasze”, od lat należy do zagranicznych koncernów. Sprawdź, czy twoja ulubiona marka wciąż jest polska.

Spis treści

Słodycze, piwo i wódka. Polskie tylko z nazwy

Niektóre z marek tak mocno wpisały się w polską historię, że ich sprzedaż zagranicznym inwestorom może być sporym zaskoczeniem. Przykład? Wedel. Słynny producent czekolady, którego właścicielem od 2010 roku jest japoński koncern Lotte Co., Ltd.

Podobna historia dotyczy piwa Żywiec, Warki i Królewskiego, które od dawna kontroluje holenderski Heineken. Niespodzianką jest także to, że sięgając po Tyskie lub Lecha, nie wspierasz polskiego browaru. W 2017 roku te marki trafiły do japońskiego giganta Asahi.

W branży alkoholowej mieliśmy też historię wielkiego powrotu. Jeszcze kilka lat temu Żubrówka, Absolwent i Soplica należały do rosyjskiego koncernu Russian Standard. W 2021 roku wróciły w polskie ręce. Przejął je Maspex, największy polski koncern spożywczy.

Popularne sklepy, które dawno zmieniły właściciela

Sieć dyskontów Biedronka powstała w 1995 roku z inicjatywy polskiego przedsiębiorcy Mariusza Świtalskiego. Już niemal od samego początku właściciel rozważał sprzedaż udziałów zagranicznemu inwestorowi. W 1997 roku sieć trafiła w ręce portugalskiego Jeronimo Martins, które przejęło całość udziałów i rozpoczęło dynamiczną ekspansję na polskim rynku.

Również sieć sklepów spoza branży spożywczej, Drogerie Natura, przez lata pozostawały w polskich rękach, ale w 2024 roku ich właściciel, fundusz Resource Partners, sprzedał markę niemieckiemu Mutares.

Nowy właściciel, ta sama marka. Nie zawsze zauważysz zmianę

Często po przejęciu przez zagranicznego inwestora marka zachowuje swoją identyfikację wizualną, a także ofertę produktów, dzięki czemu klienci nie zauważają zmiany właściciela. Tak było choćby w przypadku Wedla – mimo sprzedaży koncernowi Lotte Co., Ltd., marka nadal kojarzy się z polską tradycją.

Zdarzają się jednak przypadki, gdy firma decyduje się na pełny rebranding, całkowicie zastępując dotychczasową markę nową. Tak stało się z siecią telefonii komórkowej Era, która po przejęciu przez niemiecki Deutsche Telekom w 2011 roku zniknęła z rynku i została zastąpiona globalnym brandem T-Mobile. Podobny los spotkał Lucas Bank, który po wykupieniu przez francuski Crédit Agricole został przemianowany na markę swojego nowego właściciela.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu