Zbliża się czas wymiany opon w samochodzie. Jakie najchętniej kupują Polacy? Na rynku pojawił się nowy trend

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W porównaniu do roku 2020 w minionym sprzedało się o 41 proc. opon więcej dedykowanych SUV-om. Zjawisko to potwierdzają również rosnące indeksy prędkości sprzedawanych opon.
W porównaniu do roku 2020 w minionym sprzedało się o 41 proc. opon więcej dedykowanych SUV-om. Zjawisko to potwierdzają również rosnące indeksy prędkości sprzedawanych opon. Paweł Dubiel/Polska Press
Część kierowców już wymieniła opony, a pozostali zrobią to w najbliższym czasie. Okazuje się, że niemal połowa kupowanych opon to modele budżetowe. Z drugiej strony polscy kierowcy coraz częściej decydują się na zakup opon całorocznych. – Stale rosnąca popularność opon całorocznych to jedna z najwyraźniej widocznych tendencji w branży – komentuje ekspert i dodaje, że jednym z trendów, który będzie szczególnie istotny w kolejnych latach, jest rozwój oferty ogumienia EV.

Spis treści

Niemal połowę kupowanych opon stanowią modele budżetowe. Jednocześnie ok. 22 proc. z nas decyduje się na opony z segmentu średniego, a 28 proc. na premium. Na przestrzeni lat dane te są raczej stabilne. Wahania można zauważyć jednak w obrębie każdego z tych obszarów. W 2022 roku chętniej wybieraliśmy ekonomiczne opony europejskie niż cieszące się dużą popularnością produkty z Chin, co związane było z rosnącymi kosztami frachtu, a tym samym cenami takich opon.

Zbliża się czas wymiany opon w samochodzie. Jakie najchętniej kupują Polacy? Na rynku pojawił się nowy trend
oponeo.pl

Coraz częściej decydujemy się na opony wielosezonowe

Jedną z tendencji, zauważalną również w poprzednich latach, jest wzrost sprzedaży opon całorocznych. W 2019 roku stanowiły zaledwie 13,1 proc. kupowanych produktów, obecnie to już 23,1 proc. Większość ogumienia wielosezonowego to produkty klasy ekonomicznej, ponieważ stanowią około 50 proc. sprzedaży, a segment premium odpowiada za 1/3 sprzedaży – wynika z danych Oponeo.pl.

– Stale rosnąca popularność opon całorocznych to jedna z najwyraźniej widocznych tendencji w branży. Polacy chętnie wybierają modele wielosezonowe, zwykle kosztem letnich – mówi Łukasz Maroszek, zastępca dyrektora handlowego Oponeo.pl S.A.

Kupujemy opony w większych rozmiarach. Czym jest to spowodowane?

W latach 2019-2022 zmieniły się nie tylko nasze preferencje dotyczące rodzajów i segmentów cenowych opon. Stopniowo rezygnujemy z zakupów opon o małych średnicach, co widać szczególnie w spadkach sprzedaży produktów 15-calowych lub mniejszych.

W dalszym ciągu najpopularniejsze są R16, co związane jest z faktem, że montowane były zarówno w starszych, ale bardziej zaawansowanych technologicznie autach, jak i nowych samochodach miejskich. Według raportu PZPO „Sprzedaż opon w 2022 roku” zauważalne jest zwiększone zainteresowanie SUV-ami. W porównaniu do roku 2020 w minionym sprzedało się aż o 41 proc. opon więcej dedykowanych do tego typu pojazdów. Zjawisko to potwierdzają również rosnące indeksy prędkości sprzedawanych opon.

Zwiększa się sprzedaż opon do aut elektrycznych

Unia Europejska planuje wprowadzić zakaz sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym od 2035 roku. Nie tylko producenci aut, ale także ogumienia przygotowują się do tej zmiany. Oferta opon EV dynamicznie się zwiększa. Warto zaznaczyć, że chociaż popularność pojazdów elektrycznych w Polsce nadal jest niewielka, w ciągu najbliższych lat ma się to zmienić.

– Jednym z trendów, który będzie szczególnie istotny w kolejnych latach, jest rozwój oferty ogumienia EV. Z każdym rokiem będzie przybierał on na sile, a zainteresowanie kierowców na pewno będzie wzrastać – prognozuje ekspert.

Chętniej przesiadamy się na motocykle

Kolejną tendencją jest stopniowy wzrost sprzedaży opon motocyklowych. W 2022 roku Polacy kupili ich o 8 proc. więcej niż w 2019. Dane te potwierdzają analizy Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, które wskazują, że producenci wypuścili na nasz rynek 4,8 proc. opon więcej niż w 2021 roku. Według danych organizacji, Europejczycy również chętniej korzystają z motocykli, jednak wzrosty sprzedaży nie są tak dynamiczne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NBP nowy do 14.07

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
LaR
W nowym samochodzie założyłem 4 lata temu opony całoroczne ale z wyższej półki i jestem bardzo zadowolony.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu