Wprowadzenie w Polsce nowych przepisów trwało niemal dwa lata. Zmian zasad używania tych miejskich pojazdów jest wiele, a jedną z kluczowych jest to, że użytkownicy przestają być traktowani jako piesi. Od tej pory mogą się poruszać w pierwszej kolejności po ścieżkach rowerowych, a gdy ich nie ma mogą wjechać na jezdnię wyłącznie tę, posiadającą ograniczenie prędkości do 30 km/h. Jeśli jednak nie ma obu możliwości, po chodnikach dla pieszych.
Zmniejszona została również maksymalna, dozwolona prędkość poruszania się e-hulajnogami i teraz wynosi ona 20 km/h, a w przypadku jazdy po chodniku ma być ona dopasowana do prędkości pieszych. Samorządy poszczególnych miast ponadto wprowadzają własne ograniczenia, do których muszą się dostosować operujące w tych miastach firmy.
- Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetowe, jednak ograniczenie prędkości do 20 km/h uważam za restrykcyjne. W większości krajów europejskich ta maksymalna prędkość jest nieco wyższa, na poziomie 25 km/h. Wolniejsza jazda po jezdniach z ograniczeniem prędkości do 30 km/h o 10 kilometrów w stosunku do innych pojazdów może stwarzać zagrożenie- komentuje Borys Pawliczak, dyrektor generalny Dott w Polsce.
Eksperci zwracają uwagę, że zwiększająca się z sezonu na sezon popularność hulajnóg na wynajem i znacznie rosnąca przez to ich liczba powodowała to, że użytkownicy często pozostawiali je w przypadkowych miejscach, powodując tym różne zagrożenia dla innych użytkowników ruchu.
Obecnie zgodnie z nowymi, obowiązującymi przepisami parkowanie elektrycznych hulajnóg będzie dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych, a w przypadku, gdy ich nie ma tylko na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi. W przesłanym materiale zwrócono także uwagę na fakt, że w porządkowaniu przestrzeni miejskiej i organizacji parkingów dla miejskich hulajnóg dużą rolę odgrywają samorządy. - Coraz popularniejsze stają się huby mobilności skoncentrowane m.in. przy centrach biurowych i ważnych węzłach komunikacyjnych, gdzie można wypożyczyć różne pojazdy bezemisyjne wielu operatorów.- napisano.
Zmiany w korzystaniu z hulajnóg elektrycznych. Sprawdź co się zmieniło
- Nowe przepisy są bardzo ważne i z pewnością im szybciej zaczniemy je przestrzegać, tym lepiej dla wszystkich. Od ekologicznej i wygodnej mikromobilności w miastach nie ma już odwrotu, dlatego oprócz jasnych regulacji niemniej istotne jest to, jak sami będziemy z niej korzystać, aby dla nikogo nie była uciążliwa- podsumowuje Pawliczak.
Od 20 maja br. kierujący hulajnogą elektryczną:
- jest zobowiązany, co do zasady, korzystać z drogi dla rowerów, ścieżki pieszo-rowerowej lub pasa ruchu dla rowerów z maksymalną prędkością 20 km/h;
- powinien mieć co najmniej 10 lat, a osoba poniżej tego wieku może kierować tym urządzeniem wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej;
- korzystając z drogi dla rowerów i pieszych jest zobowiązany zachować ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.
