https://strefabiznesu.pl
reklama

Zwolnienie z opłat na A1 kosztowało państwo setki milionów złotych

Maciej Badowski
Opracowanie:
Koszty związane ze zwolnieniem w 2023 i 2024 r. z opłat na autostradzie A1 sięgnęły 319 mln zł – podał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Koszty związane ze zwolnieniem w 2023 i 2024 r. z opłat na autostradzie A1 sięgnęły 319 mln zł – podał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Paweł Relikowski/ Polska Press
Zwolnienie z opłat na autostradzie A1 w latach 2023-2024 kosztowało państwo polskie 319 milionów złotych. Wiceminister infrastruktury, Stanisław Bukowiec, ujawnił te dane podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.

Koszty zwolnienia z opłat na A1

Decyzja o zwolnieniu z opłat na autostradzie A1, obejmującej odcinek Gdańsk-Toruń, miała swoje finansowe konsekwencje.

– Budżet państwa poniósł koszty zwolnienia z opłat na autostradzie A1 od dnia 4 września 2023 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku w wysokości 319 milionów złotych – poinformował na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury Bukowiec.

W 2023 roku koszt tej decyzji wyniósł ponad 70 milionów złotych, a w 2024 roku wzrósł do około 248 milionów złotych. Wiceszef MI podkreślił, że koszty te obejmują całkowite zniesienie opłat dla pojazdów osobowych i motocykli, a także uwzględniają szacunkową wartość niepobranego podatku VAT.

Efekty zwolnienia z opłat

Pomimo znacznych kosztów, efekty zwolnienia z opłat na A1 były ograniczone.

– Koszty poniesione przez budżet państwa były bardzo wysokie, uzyskane efekty w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego niewielkie. (...) Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku autostrady A1 Gdańsk Toruń można wybrać alternatywne odcinki dróg ekspresowych np. S5 i S7, po których przejazd pojazdami osobowymi jest bezpłatny. Co więcej, w związku z prowadzeniem zwolnień z opłat przejazdów pojazdów osobowych nie odnotowano znaczącego wzrostu płynności ruchu – poinformował również wiceszef MI.

Decyzja o zniesieniu opłat została wprowadzona przez poprzedni rząd tuż przed wyborami parlamentarnymi, a obecny rząd przedłużył ją do końca 2024 roku. Od 1 stycznia 2025 roku wróciły wcześniejsze zasady, w tym obowiązujące opłaty za przejazd.

Przyszłość autostrady A4 Katowice-Kraków

Wiceminister infrastruktury odniósł się także do przyszłości autostrady A4, której umowa koncesyjna wygaśnie w marcu 2027 roku.

Nie przewiduje się po wygaśnięciu tej umowy zawierania kolejnej na eksploatację tego odcinka autostrady. Oznacza to, że odcinek będzie zarządzany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a w zakresie opłat drogowych najbardziej prawdopodobny scenariusz to objęcie tego odcinka autostrady opłatą elektroniczną tylko od pojazdów ciężkich, to jest o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony w ramach systemu poboru opłaty elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, czyli ETOL – powiedział.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Odcinek A4 Katowice-Kraków, liczący 61 km, po wygaśnięciu umowy koncesyjnej będzie zarządzany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Najbardziej prawdopodobne jest, że opłaty będą dotyczyć jedynie pojazdów ciężkich, co może przynieść ulgę kierowcom samochodów osobowych.

źródło: PAP

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu