Koszty zwolnienia z opłat na A1
Decyzja o zwolnieniu z opłat na autostradzie A1, obejmującej odcinek Gdańsk-Toruń, miała swoje finansowe konsekwencje.
– Budżet państwa poniósł koszty zwolnienia z opłat na autostradzie A1 od dnia 4 września 2023 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku w wysokości 319 milionów złotych – poinformował na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury Bukowiec.
W 2023 roku koszt tej decyzji wyniósł ponad 70 milionów złotych, a w 2024 roku wzrósł do około 248 milionów złotych. Wiceszef MI podkreślił, że koszty te obejmują całkowite zniesienie opłat dla pojazdów osobowych i motocykli, a także uwzględniają szacunkową wartość niepobranego podatku VAT.
Efekty zwolnienia z opłat
Pomimo znacznych kosztów, efekty zwolnienia z opłat na A1 były ograniczone.
– Koszty poniesione przez budżet państwa były bardzo wysokie, uzyskane efekty w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego niewielkie. (...) Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku autostrady A1 Gdańsk Toruń można wybrać alternatywne odcinki dróg ekspresowych np. S5 i S7, po których przejazd pojazdami osobowymi jest bezpłatny. Co więcej, w związku z prowadzeniem zwolnień z opłat przejazdów pojazdów osobowych nie odnotowano znaczącego wzrostu płynności ruchu – poinformował również wiceszef MI.
Decyzja o zniesieniu opłat została wprowadzona przez poprzedni rząd tuż przed wyborami parlamentarnymi, a obecny rząd przedłużył ją do końca 2024 roku. Od 1 stycznia 2025 roku wróciły wcześniejsze zasady, w tym obowiązujące opłaty za przejazd.
Przyszłość autostrady A4 Katowice-Kraków
Wiceminister infrastruktury odniósł się także do przyszłości autostrady A4, której umowa koncesyjna wygaśnie w marcu 2027 roku.
–Nie przewiduje się po wygaśnięciu tej umowy zawierania kolejnej na eksploatację tego odcinka autostrady. Oznacza to, że odcinek będzie zarządzany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a w zakresie opłat drogowych najbardziej prawdopodobny scenariusz to objęcie tego odcinka autostrady opłatą elektroniczną tylko od pojazdów ciężkich, to jest o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony w ramach systemu poboru opłaty elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, czyli ETOL – powiedział.
Biznes

Odcinek A4 Katowice-Kraków, liczący 61 km, po wygaśnięciu umowy koncesyjnej będzie zarządzany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Najbardziej prawdopodobne jest, że opłaty będą dotyczyć jedynie pojazdów ciężkich, co może przynieść ulgę kierowcom samochodów osobowych.
źródło: PAP