Wartość projektu i jego konsekwencje finansowe
Na koniec września 2024 roku wartość bilansowa projektu "Projekt 8" wynosiła 48,4 mln zł, a nad grą pracowało 37 osób. Jak podkreślono w komunikacie, wstępne szacunki wskazują, że odpis będzie zbliżony do tej kwoty. Koszty związane z zamknięciem produkcji obciążą wyniki finansowe 11 bit studios za bieżący rok.
Spółka prowadzi obecnie audyt wytworzonych aktywów, aby ocenić możliwości ich wykorzystania w innych projektach. Jak zaznaczył prezes Przemysław Marszał, istnieje szansa, że część opracowanych elementów zostanie wykorzystana w przyszłych grach studia.
„Widzimy przestrzeń, że niektóre z nich znajdą zastosowanie w innych miejscach” – powiedział Marszał, zwracając uwagę na znaczące koszty projektu, w tym wynagrodzenia zespołu, które rosły w tempie 0,8-0,9 mln zł miesięcznie.
Decyzja o zamknięciu projektu
Powodem podjęcia decyzji o zakończeniu produkcji "Projektu 8" jest brak perspektyw na osiągnięcie opłacalności w zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Prezes Marszał przyznał, że założenia projektu, który miał być pierwszym tytułem studia skierowanym na rynek konsolowy, były ambitne, ale realia rynkowe uległy znaczącej zmianie.
„Idea +Projektu 8+... powstała w zupełnie innych realiach rynkowych, gdy tytuły z mocnym naciskiem na scenariusz i opowiadanie historii były popularniejsze” – tłumaczył Marszał. Zwrócił również uwagę na trudności napotkane podczas procesu produkcji, takie jak problemy ze stabilnością zespołu w okresie pandemii COVID-19 oraz konieczność wielokrotnego poprawiania elementów gry, które nie spełniały oczekiwań.
Problemy techniczne i przesunięcia harmonogramu
Prace nad "Projektem 8" napotykały liczne przeszkody. Choć udało się osiągnąć pewien skok jakościowy, niektóre aspekty gry nadal wymagały znaczących poprawek. Kolejne opóźnienia związane z realizacją kamieni milowych generowały dodatkowe koszty i zwiększały budżet produkcji.
Jak wyjaśnił Marszał, bezpośrednią przyczyną zamknięcia produkcji była negatywna ocena projektu po ostatnim milestonie. Zarząd studia przeanalizował m.in. postęp prac, potencjał sprzedażowy oraz zmiany na rynku gier wideo. Niestety, dalsze wydłużenie harmonogramu produkcji i zwiększenie budżetu stało się nieuniknione, co postawiło opłacalność całego przedsięwzięcia pod znakiem zapytania.
„To, przy równoczesnej korekcie prognoz sprzedażowych... stawiało opłacalność całego przedsięwzięcia pod dużym znakiem zapytania” – podsumował Marszał.
Przyszłość zespołu i wykorzystanie aktywów
Zamknięcie projektu będzie wiązało się z redukcją części zespołu. Jednocześnie ponad połowa pracowników otrzyma możliwość przejścia do innych, istniejących już projektów studia lub przydzielenia do nowych, jeszcze nieujawnionych tytułów.
Przemysław Marszał zaznaczył, że choć decyzja o zamknięciu "Projektu 8" była trudna, spółka nie rezygnuje z poszukiwania nowych możliwości oraz kontynuacji prac nad innymi projektami. Audyt aktywów wytworzonych podczas produkcji ma na celu ich przyszłe wykorzystanie, co pozwoli zminimalizować straty poniesione w związku z zamknięciem tytułu.
