900 mln zł dotacji z KPO na terminal offshore w Gdańsku. Komisja Europejska zatwierdziła wsparcie dla inwestycji

MT
Lokalizacja terminalu T5
Lokalizacja terminalu T5 mat. prasowe
Wsparcie budowy terminal offshore w Porcie Gdańsk wysokości 900 mln zł zostanie przekazane w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Terminal ma zacząć działac w 2026 roku.

Dotację w wysokości 900 mln zł otrzyma spółka Istrana powołana przez Baltic do rozbudowy terminalu. W ramach zadania T5 powstanie terminal instalacyjny offshore będący przedłużeniem terminala T1. Powierzchnia Baltic Hub zwiększy się o 21 hektarów.

- Zgodnie z unijnymi zasadami pomocy publicznej KE zatwierdziła polskie wsparcie w wysokości około 194 mln euro (900,45 mln zł) na budowę morskiej farmy wiatrowej w porcie morskim w Gdańsku - poinformowano.

Wsparcie w formie dotacji bezpośredniej trafi do spółki Istrana, która buduje terminal. To spółka celowa utworzona przez terminal Baltic Hub oraz Polski Fundusz Rozwoju. Całkowity koszt inwestycji projektu wynosi 1,2 mld zł.

Terminal będzie służył do przyjmowania elementów wież wiatrowych oraz ekspedycji gotowych siłowni na miejsce instalacji. Jego planowana powierzchnia to 21 hektarów na obecnych wodach zatoki. Długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 metrów, a głębokość akwenu przy kei 17,5 metra. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 metrów.

Przedsięwzięcie nie będzie łatwe ponieważ będzie odbywać się w trakcie normalnego funkcjonowania terminali T1i T2 oraz w trakcie budowy T3. W ramach kontraktu powstaną nie tylko place składowe z zapleczem i infrastrukturą i ale także rampa ro-ro o szerokości ponad 100 metrów oraz droga dostępowa, która będzie mogła w przyszłości posłużyć także do budowy i obsługi kolejnego etapu rozbudowy terminala kontenerowego - T4.

Prace budowlane mają ruszyć jeszcze latem. W dokumentacji przetargowej wymienione zostały podstawowe terminy poszczególnych kamieni milowych inwestycji: ukończenie robót palowych ma być zrealizowane do końca II kw. 2025roku, ukończenie zalądowienia do końca III kw. 2025, ukończenie robót betonowych i żelbetonowych, prace instalacyjne i nawierzchniowe do połowy 2026 roku, uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie dla wszystkich elementów projektu planowane jest do 30 czerwca 2026 roku. Ma być zatem gotowy w czasie, który pozwoli na udział w pierwszej fazie budowy krajowego sektora energetyki morskiej.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu