Banki powinny postawić mocniej na obsługę klienta

Maciej Badowski
W Polsce z usług wyłącznie jednego banku korzysta 45 proc. ankietowanych, gdzie średnia w Europie wynosi 55 proc. – wynika z raportu Kearney.
W Polsce z usług wyłącznie jednego banku korzysta 45 proc. ankietowanych, gdzie średnia w Europie wynosi 55 proc. – wynika z raportu Kearney. sanjagrujic/ 123RF
W Polsce, mimo globalnego trendu wielokanałowości w bankowości, 45 proc. ankietowanych korzysta z usług wyłącznie jednego banku, co plasuje nas poniżej europejskiej średniej wynoszącej 55 proc. Nasze społeczeństwo wykazuje jednak większe zainteresowanie bankowością cyfrową i fintechami niż większość Europejczyków.

Polacy a lojalność wobec banków

Z badania przeprowadzonego przez firmę Kearney wynika, że w Polsce 45 proc. respondentów korzysta z usług tylko jednego banku. To znacząco mniej niż średnia europejska, która wynosi 55 proc. Wśród najbardziej lojalnych klientów banków znajdują się Austriacy (77 proc.) i Niemcy (69 proc.), podczas gdy najmniej lojalni są mieszkańcy Wielkiej Brytanii (37 proc.) i Rumunii (41 proc.).

Polacy znajdują się natomiast w czołówce pod względem liczby osób, które zdecydowały się na korzystanie z usług dwóch lub więcej instytucji bankowych. Jak podaje raport, 37 proc. Polaków posiada konto w dwóch bankach, a 16 proc. w trzech do pięciu. To wskazuje na rosnącą chęć dywersyfikacji wyboru usług finansowych oraz poszukiwanie najlepszych ofert na rynku.

Przesunięcie ku bankowości cyfrowej

Interesującym zjawiskiem obserwowanym w Polsce jest wzrost popularności bankowości cyfrowej i fintechów. Z raportu Kearney wynika, że 6 proc. Polaków posiada swoje główne konto w tego typu instytucjach, co jest wprawdzie poniżej średniej europejskiej (9 proc.), ale pokazuje kierunek zmian w preferencjach klientów.

– Jeśli rozszerzymy analitykę na pierwsze i drugie konto – 22 proc. z nas ma jedno z nich w neobanku / fintechu (również poniżej średniej) – stwierdził cytowany w raporcie Krystian Kamyk z Kearney.

To świadczy o rosnącym zainteresowaniu Polaków nowoczesnymi rozwiązaniami w bankowości, które oferują szybkość, wygodę i dostosowanie do cyfrowego stylu życia młodszych pokoleń.

Dlaczego Polacy zmieniają bank?

Decyzje o zmianie banku są często podyktowane różnymi czynnikami. Wśród Europejczyków, w tym Polaków, największe znaczenie mają rekomendacje „pocztą pantoflową" oraz zachęty finansowe - oba te czynniki wpłynęły na decyzję 52 proc. respondentów. Jednak nie można zignorować kwestii jakości obsługi klienta i doświadczenia użytkownika (customer experience), które dla 33 proc. ankietowanych były powodem do zmiany banku.

– Banki powinny ponadto mocniej postawić na obsługę klienta i customer experience, gdyż jak pokazały wyniki badania, dla 33 proc. respondentów słaba jakość w tym obszarze była powodem do zmiany partnera finansowego – wskazali eksperci.

Zmiana banku często wiąże się również z przeniesieniem innych produktów finansowych. Jak podaje raport, 76 proc. osób, które zdecydowały się na zmianę banku w ostatnim czasie, przeniosło przynajmniej jeden produkt finansowy, a 44 proc. przeniosło wszystkie posiadane produkty.

Młodzi i bankowość cyfrowa

Raport Kearney podkreśla również, że bankowość cyfrowa i fintechy cieszą się największą popularnością wśród osób poniżej 35 roku życia – stanowią one 35 proc. klientów tego typu usług w Europie. Ponadto, ponad połowa (55 proc.) użytkowników bankowości cyfrowej ma mniej niż 45 lat.

– Popularność tego typu platform wśród młodszych klientów wynika przede wszystkim z wysokich kompetencji cyfrowych tej grupy, dla której bankowość cyfrowa jest jednym z nawyków konsumenckich i wpisuje się w ich styl życia – ocenili autorzy.

To wskazuje na zmianę trendów w bankowości i adaptację sektora do potrzeb nowych pokoleń, które oczekują innowacyjnych, szybkich i dostępnych cyfrowo rozwiązań.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu