Biedronka czy Lidl? Do którego sklepu najczęściej chodzą Polacy po produkty spożywcze? Mamy najnowsze dane

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
- W 2022 r. klienci supermarketów wkładali do koszyka średnio 7% mniej produktów niż przed rokiem, ale wydawali na nie nieco ponad 40 zł więcej. Z kolei w dyskontach klienci za zakupy płacili średnio 53,50 zł, czyli prawie tyle samo co przed rokiem, ale do koszyka średnio trafiało aż o 12% mniej produktów - wylicza Elżbieta Szarejko, Analityk w Centrum Monitorowania Rynku.
- W 2022 r. klienci supermarketów wkładali do koszyka średnio 7% mniej produktów niż przed rokiem, ale wydawali na nie nieco ponad 40 zł więcej. Z kolei w dyskontach klienci za zakupy płacili średnio 53,50 zł, czyli prawie tyle samo co przed rokiem, ale do koszyka średnio trafiało aż o 12% mniej produktów - wylicza Elżbieta Szarejko, Analityk w Centrum Monitorowania Rynku. Lucyna Nenow / Polska Press
Który sklep jest najtańszy? To pytanie, które coraz częściej zadają sobie Polacy. W związku z nękającą nas inflacją dokładniej przyglądamy się cenom i analizujemy nasze wydatki, a to sprzyja dyskontom i supermarketom. „Ranking Popularności Sieci Handlowych 2023” pokazuje, które sklepy są ulubionymi i najczęściej odwiedzanymi oraz ile w nich kupujemy.

Spis treści

W tych sklepach Polacy najczęściej robią zakupy

Zweryfikowaliśmy wszystkie listy zakupów stworzone w polskiej wersji aplikacji w roku 2022 i poddaliśmy analizie listy, które w tytule zawierały nazwy konkretnych sieci handlowych. Na podstawie danych z ponad 515 tys. list stworzyliśmy rankingi sieci w kategoriach: sieci spożywcze, dyskonty niespożywcze, drogerie, dom i ogród – podali twórcy raportu „Rankingu Popularności Sieci Handlowych 2023”.

Wynika z niego, że najczęściej zakupy robimy w trzech sklepach i są to:

  1. Lidl,
  2. Biedronka
  3. Auchan.
Tak wygląda ranking najpopularniejszych sklepów wśród Polaków.
Tak wygląda ranking najpopularniejszych sklepów wśród Polaków. materiały prasowe Listonic
  • Lidl utrzymał się na pozycji lidera rankingu, obejmując aż 35,2% analizowanych list zakupów w kategorii spożywczej. Względem poprzedniego roku sieć zwiększyła swoją popularność o 7,7 p.p.
  • Duży skok popularności – o blisko 9 punktów procentowych – dotyczył także sieci Biedronka. Jej popularność wyniosła 34,2%, co jeszcze bardziej zbliżyło ją do konkurenta z Niemiec.
  • Francuska sieć Auchan jako jedyna na podium osłabiła swoją pozycję. Spadek popularności mógł być związany z problemami wizerunkowymi sieci po wybuchu wojny w Ukrainie. Wynik na poziomie 7% pozwolił utrzymać Auchan trzecie miejsce, ale znacznie oddalił sieć od konkurencji z podium.

Z analiz list zakupowanych w aplikacji Listonic wynika, w 2022 r. większość spożywczych sieci handlowych osłabiła swoją pozycję, co przełożyło się na korzyść zaledwie kilku graczy.

W 2022 roku swoją pozycję umocniły:

  • Lidl,
  • Biedronka,
  • Dino,
  • Aldi.

Największy spadek popularności zaliczyły:

  • Auchan,
  • Carrefour,
  • Żabka.

Polacy szukają oszczędności w supermarketach

Jak wynika ze zgromadzonych danych, konsumenci oszczędności szukali na zakupach w tanich, dużych sieciach handlowych. Z analiz Centrum Monitorowania Rynku dowiadujemy się, że w 2022 r. liczba transakcji w supermarketach była o ponad 6% wyższa niż jeszcze rok wcześniej.

Konsumenci poszukiwali oszczędności, czego pierwszą oznaką było przeniesienie znacznej części swoich codziennych zakupów do hipermarketów i dyskontów – czytamy w raporcie.

Kupujemy mniej, ale płacimy więcej

Centrum Monitorowania Rynku informuje, że wartość zakupów w dużej mierze zależy od formatu sklepu. W całym 2022 r. wszędzie można było jednak zaobserwować, że kupujemy mniej za wyższe kwoty.

– W 2022 r. klienci supermarketów wkładali do koszyka średnio 7% mniej produktów niż przed rokiem, ale wydawali na nie nieco ponad 40 zł więcej. Z kolei w dyskontach klienci za zakupy płacili średnio 53,50 zł, czyli prawie tyle samo co przed rokiem, ale do koszyka średnio trafiało aż o 12% mniej produktów – wylicza Elżbieta Szarejko, Analityk w Centrum Monitorowania Rynku.

Osoby kupujące w Lidlu w minionym rok włożyły do koszyka 14% mniej produktów. W tym samym czasie zapłacili za nie 1,5% więcej. W Biedronce liczba pakowań produktów w przeciętnym koszyku zmniejszyła się o 10%.

– Inflacja stale pogarsza sytuację finansową Polaków, co z kolei przekłada się na nasze przyzwyczajenia zakupowe. Po pierwsze, zakupy planujemy coraz rozważniej – w 2022 r. z aplikacji mobilnej Listonic korzystało 4,5% więcej użytkowników i powstało 9% więcej list zakupów niż przed rokiem. Po drugie, ceny, które do niedawna odgrywały drugorzędną rolę, znów zaczynają być decydującym czynnikiem. Jak wynika z badań NielsenIQ, we wrześniu 2022 r. już 63% konsumentów deklarowało zakup artykułów spożywczych po najniższych cenach, co stanowi wzrost o 11 p.p. względem poprzedniego roku – zauważa Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
stary
Ja tam kupuje w Stokrotce i Kauflandzie.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu