Black Friday już nie robi wrażenia na Polakach. Eksperci wyjaśniają

Maciej Badowski
Opracowanie:
64,2 proc. ankietowanych zamierza zrobić zakupy w ramach najbliższego Black Friday.
64,2 proc. ankietowanych zamierza zrobić zakupy w ramach najbliższego Black Friday. Lucyna Nenow/ Polska Press
Z najnowszego raportu wynika, że ponad 64 proc. Polaków planuje w tym roku skorzystać z ofert Black Friday. Jednocześnie nie brakuje konsumentów na których Black Friday nie robi wrażenia. Mogą to być osoby, które mają na co dzień większy budżet i nie zwracają uwagi na tego typu okazje, które w Polsce raczej nie są zbyt atrakcyjne.

Spis treści

Black Friday: coraz większa popularność w Polsce

Zgodnie z amerykańską tradycją, Black Friday obchodzony jest po Dniu Dziękczynienia, co w tym roku przypada na 29 listopada. Sklepy, zarówno stacjonarne, jak i internetowe, przygotowują się na ten dzień z wyprzedzeniem, oferując atrakcyjne promocje i zniżki. Według raportu UCE Research, zainteresowanie Polaków Black Friday rośnie z roku na rok, co potwierdza, że jest to wydarzenie zakupowe, na które wielu czeka z niecierpliwością.

W porównaniu do ubiegłego roku, odsetek osób deklarujących chęć skorzystania z promocji wzrósł nieznacznie z 63,2 proc. do 64,2 proc. Co interesujące, 18,9 proc. respondentów zadeklarowało brak zainteresowania Black Friday, co jest wartością porównywalną do zeszłorocznej (18,3 proc.). Z kolei grupa niezdecydowanych konsumentów, którzy jeszcze nie wiedzą, czy skorzystają z okazji, stanowi 16,9 proc.) badanych.

Demografia konsumentów Black Friday

Analiza demograficzna uczestników Black Friday w Polsce pokazuje, że największe zainteresowanie tym dniem zakupowym wykazują osoby w wieku 18-34 lat. To pokolenie, które dorastało wraz z rosnącą popularnością zakupów online, wydaje się najbardziej aktywne podczas Black Friday.

Interesujący jest również podział ze względu na płeć. Z raportu wynika, że mężczyźni są bardziej skłonni do uczestnictwa w Black Friday niż kobiety, z deklarowanym zainteresowaniem odpowiednio na poziomie 66,8 proc.) wśród mężczyzn i 61,8 proc.) wśród kobiet. Co więcej, preferencje zakupowe różnią się również ze względu na miejsce zamieszkania i poziom dochodów, z największym zainteresowaniem wśród mieszkańców miast liczących 200-499 tys. ludności oraz osób zarabiających miesięcznie na rękę między 5 a 9 tys. zł.

Percepcja Black Friday w Polsce

Nie wszyscy jednak postrzegają Black Friday jako okazję do korzystnych zakupów. Raport przytacza wypowiedź eksperta, który zwraca uwagę na specyfikę polskiego rynku. Jak wyjaśnia, są konsumenci, na których Black Friday nie robi wrażenia. Mogą to być osoby, które mają na co dzień większy budżet i nie zwracają uwagi na tego typu okazje, które w Polsce raczej nie są zbyt atrakcyjne. Ponadto u nas wcale nie są to wyprzedaże całego asortymentu. Z reguły są oferowane towary słabszej jakości i końcówki kolekcji bądź pojedyncze produkty lub wybrane serie, które nie muszą być z wyższej półki. W Stanach Zjednoczonych, gdzie został stworzony Black Friday, zupełnie inaczej to wygląda.

Black Friday w Polsce cieszy się rosnącą popularnością, co potwierdzają wyniki najnowszego raportu UCE Research. Z jednej strony, widoczne jest duże zainteresowanie, szczególnie wśród młodszych konsumentów, z drugiej – istnieje grupa osób sceptycznie podchodząca do jakości ofert promocyjnych. Niezależnie od tych różnic, Black Friday pozostaje ważnym wydarzeniem w kalendarzu zakupowym wielu Polaków.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych

Biznes

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu