Czy porządna bielizna z Polski to wciąż hit?

Maciej Badowski
Grupa Esotiq & Henderson, działająca w branży ekskluzywnej bielizny, odnotowała w pierwszym półroczu 2024 roku rekordowy wynik drugiego kwartału w historii. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Esotiq & Henderson wyniosły 135,6 mln zł
Grupa Esotiq & Henderson, działająca w branży ekskluzywnej bielizny, odnotowała w pierwszym półroczu 2024 roku rekordowy wynik drugiego kwartału w historii. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Esotiq & Henderson wyniosły 135,6 mln zł Szymon Starnawski/ Polska Press
Polscy producenci bielizny zmagają się z coraz wyższymi kosztami produkcji oraz towarem sprowadzanym z Chin.

Spis treści

Niemiecka firma z ponad stuletnią tradycją postawiła na Polskę

Marka Naturana, bo o niej mowa, to niemiecki producent bielizny oraz kostiumów kąpielowych, który istnieje na rynku od 1917 roku. Produkty firmy Naturana dostępne są niemal na całym świecie. Firma posiada filię także w Polsce, we Włocławku.

– Nasza centrala znajduje się w południowych Niemczech, a na rynku jest już ponad 100 lat – tłumaczy w rozmowie z portalem strefabiznesu.pl Krzysztof Błaszczak, członek zarządu Naturana Polska i dodaje, że firma w dalszym ciągu znajduje się w rękach rodzinnych.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

emisja bez ograniczeń wiekowych

– Firma posiada wiele oddziałów w Europie – mówi Błaszczak i jednocześnie podkreśla, że polski oddział jest największym z posiadanych przez firmę, w którym pracuje ponad 100 osób.

Dlaczego niemiecka firma postawiła na Włocławek? Jak wyjaśnia Błaszczak, historycznie we Włocławku działała inna niemiecka firma, która produkowała bieliznę dla firmy Naturana. – W tamtych czasach centrala postanowiła otworzyć spółkę właśnie we Włocławku, która działa tutaj już od 1992 roku – tłumaczy. Błaszczak wspomina, że na początku w firmie pracowało ponad 460 osób. – Czasy zaczęły się robić coraz trudniejsze, co spowodowało, że firma musiała zredukować zatrudnienie – dodaje.

Na początku działalności o wyborze danego miejsca decydował dostęp do taniej siły roboczej, którą oferował Włocławek. – Polska mierzyła się z wysokim bezrobociem, a z drugiej strony był ogromny dostęp do szwaczek. W tamtym czasie funkcjonowały szkoły techniczne, w których uczono krawiectwa, czego nie ma już od dobrych 20 lat – tłumaczy. – Średnia wieku pań pracujących w naszym zakładzie oscyluje w granicy 50 lat – dodaje.

Błaszczak nie ukrywa, że firma stawia na automatyzację, ponieważ dostęp do tego typu urządzeń jest coraz łatwiejszy na świecie. Jednocześnie zaznacza, że obecnie nie ma problemów z pracownikami. – Na rynku włocławskim pracowało dużo szwaczek, część firm się pozamykało, w związku z tym, w pewnym sensie, cały czas mamy dostęp do tych pracowników na włocławskim rynku – tłumaczy.

Koszty największym wyzwaniem dla prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce

Błaszczak zapytany o największe wyzwania stojące przed firmą, na pierwszym miejscu wskazuje na koszty prowadzenia działalności w Polsce. – To jest obecnie największym obciążeniem dla firm. Poprzednie rządy za bardzo poodnosiły wynagrodzenia, a my, żeby za tym nadążyć, musielibyśmy zwiększać cenę naszych towarów – mówi.

– Tak się nie da, ponieważ rynek chiński zalewa Europę swoimi produktami – alarmuje Błaszczak. – Jest ciężko – podkreśla i wyjaśnia: – Musimy tak ustalić cenę, żebyśmy byli w stanie sprzedać nasz towar.

Błaszczak podkreśla, że polski oddział firmy nie bazuje tylko na handlu w kraju. – Produkujemy głównie dla centrali, która sprzedaje nasze produkty w całej Europie. To jest ten plus, że podlegamy pod centralę, co daje nam dostęp do rynków zbytu – wyjaśnia. – W przeciwnym wypadku, byłoby naprawdę ciężko – dodaje.

Dobra sprzedaż bielizny ekskluzywnej

Dopytywany o sprzedaż, przyznaje, że w Polsce sprzedaż damskich wyrobów bieliźnianych wyraźnie spadła. – Pracuję w tej firmie 20 lat i wiem, że są pewne cykle w Europie, dwa lata jest dobra sprzedaż, później mamy gorszy rok, a później wracają dobre lata. W tamtym roku było naprawdę źle, za to w tym roku było już dobrze, naprawdę ciężko jest trafić na europejskiej trendy – podsumowuje.

Z drugiej strony, Grupa Esotiq & Henderson, lider w branży ekskluzywnej bielizny, odnotowała w pierwszym półroczu 2024 roku, jak poinformowano – imponujące wyniki finansowe, w tym rekordowy wynik drugiego kwartału w historii spółki.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 135,6 mln zł, co oznacza wzrost o 11 proc. r/r. Zysk brutto na sprzedaży osiągnął 94,2 mln zł (wzrost o 17 proc. r/r), przy marży brutto na poziomie 69 proc., wyższej o 3 p.p. EBITDA wzrosła o 35 proc. r/r do 17,4 mln zł, a EBIT o 59 proc. do 8,3 mln zł. Zysk netto wzrósł pięciokrotnie, osiągając 6,1 mln zł (+393 proc. r/r) – podała spółka.

W perspektywie drugiej połowy roku spółka spodziewa się dalszego wzrostu sprzedaży, zwłaszcza w najgorętszym okresie handlowym, czyli w czwartym kwartale 2024 roku. Spółka na koniec czerwca 2024 roku zarządzała siecią 287 salonów, z czego 72 to salony własne, a 215 to sklepy franczyzowe, o łącznej powierzchni 17 945 m.kw.

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu