Spis treści
KPO wymaga zmian na rynku pracy
Założenia nowej ustawy o rynku pracy wprowadzają bezzwrotną pożyczkę dla osób bezrobotnych, która będzie mogła być przeznaczona na zakup samochodu, skutera lub roweru. Portal Business Insider dociera do informacji potwierdzających, że jest to element większej reformy urzędów pracy, która ma rozpocząć się już w 2025 roku.
Zmiany wynikają z zapisów Krajowego Planu Odbudowy i zobowiązań Polski w ramach kamieni milowych w kontekście rynku pracy wymagają od naszego kraju m.in.:
- podniesienia współczynnika aktywności zawodowej,
- ułatwienia dostępu do rynku pracy osobom nieaktywnym zawodowo;
- stworzenia centralnej bazy ofert pracy
Zmiany miały wchodzić w życie już w 2022 roku, teraz resort pracy ma pomysł na nowy pakiet zmian dotyczących rynku pracy i służb zatrudnienia.
Urzędy pracy sfinansują samochód
Ważną część reform ma stanowić pomysł finansowania zakupu szeroko rozumianych środków transportu przez osoby bezrobotne. Chodzi o dofinansowanie zakupu roweru, skutera lub samochodu. Urzędy pracy miałyby udzielać z tego tytułu bezzwrotnych pożyczek, o ile bezrobotny utrzyma pracę przez wyznaczony okres czasu. Resort pracy oczekuje, że pomoże to w aktywizacji zawodowej osób, które nie mają możliwości dojeżdżania do pracy w innej miejscowości.
Ministerstwo pomysł popiera także twardymi danymi: bezrobocie w Polsce dotyczy przede wszystkim małych miejscowości znacznie oddalonych od dużych miast i gorzej zurbanizowanych.
Koniec z karami za odmowę przyjęcia pracy
Po reformie bezrobotny będzie mógł wybrać sobie urząd pracy, z którym zechce współpracować. Rządzący chcą bowiem skończyć z uzależnieniem urzędników od miejsca zameldowania bezrobotnego. Do nowych obowiązków urzędników należeć będzie też prowadzenie akcji informacyjnych wśród osób biernych zawodowo. Dla bezrobotnych istotna ma być także zmiana wykluczająca kary za odmowę przyjęcia propozycji pracy. Obecne przepisy zezwalają w tej kwestii nawet na wyrejestrowanie z systemu.
Powstać ma także wspólna baza ofert pracy, którą prowadzić będzie ministerstwo. Centralna Baza Ofert Pracy ma zawierać m.in. oferty pracy w spółkach Skarbu Państwa, instytucji publicznych i innych placówek publicznych. Oferty tutaj zamieszczone mają informować także o proponowanym wynagrodzeniu.
Resort pracy liczy, że te zmiany zwiększą aktywność zawodową Polaków, co pomoże ograniczyć koszty pomocy społecznej w ogóle. Planowany termin wejścia w życie zmian to 1 stycznia 2025 roku.