https://strefabiznesu.pl
reklama

Dramatyczna sytuacja młodych dorosłych na rynku pracy. Bezrobocie rośnie

Oliwia Marciszewska
Dramatyczna sytuacja młodych dorosłych na rynku pracy. Bezrobocie rośnie
Dramatyczna sytuacja młodych dorosłych na rynku pracy. Bezrobocie rośnie Jacek Drożdż
Osoby urodzone w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych znajdują się w dramatycznej sytuacji na rynku pracy. W tej grupie wiekowej bezrobocie jest dwukrotnie wyższe niż średnia krajowa. Przyczyną są nierealne oczekiwania pracodawców, wymagających kilku lat doświadczenia lub pracy za darmo aby je zdobyć.

Spis treści

Bezrobocie ponad dwukrotnie większe niż dla ogółu Polaków

Dane GUS pokazują, że młodzi ludzie nie mają łatwego startu w życiu zawodowym. W sierpniu 2024 roku stopa bezrobocia wśród osób poniżej 25. roku życia wyniosła 10,2 proc., co oznacza wzrost o 0,1 punktu procentowego w porównaniu z poprzednim miesiącem. Dla porównania, stopa bezrobocia wśród wszystkich czynnych zawodowo Polaków utrzymuje się na stałym poziomie 5 proc.

Pracodawcy coraz częściej wymagają specjalistycznych kompetencji i długotrwałego doświadczenia zawodowego. Prowadzi to do zjawiska NEET (ang. Not in Education, Employment, or Training), co oznacza, że jednoczesny brak pracy i brak uczestnictwa edukacji czy szkoleniach.

Coraz mniej ofert pracy

Kolejnym wyzwaniem, przed jakim stoją ludzie tuż po studiach, jest zmniejszająca się liczba ofert pracy. W sierpniu 2024 roku ogłoszono ich 79,8 tys., co stanowi spadek o 17,7 proc. w porównaniu do lipca minionego roku i o 16,2 proc. w porównaniu do sierpnia roku 2023.

Tzw. pokolenie Z, mimo że wykazuje się największym zaangażowaniem w obowiązki zawodowe, jest obecnie w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy. Potwierdza to Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Młodzi roszczeniowi i leniwi? Dane mówią coś innego

Choć dopiero zaczynają swoją karierę, młodzi dorośli są bardziej zaangażowani w wykonywanie obowiązków zawodowych niż inne grupy pokoleniowe, szczególnie gdy praca jest zgodna z ich pasjami. Według badania OLX, 57 proc. przedstawicieli tzw. pokolenia Z uważa, że ich wynagrodzenie jest adekwatne do doświadczenia, a prawie 60 proc. czuje, że ich przełożeni traktują ich po partnersku. Ponadto, ponad połowa z nich podkreśla, że ich preferencje dotyczące modelu pracy zostały uwzględnione w miejscu zatrudnienia.

Biznes

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu