Drogie samochody i najdroższe alkohole, noclegi w ekskluzywnych hotelach - kryzys nie dotyka rynku dóbr luksusowych. Stać i Polaków

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
W Polsce, już do 2025 roku widocznie zwiększy się wartość sprzedaży wszystkich kategorii dóbr luksusowych. W przypadku aut, z poziomu 16,3 mld złotych wzrośnie ona do 19,6 mld, odzież oraz akcesoria urosną do 3,3 mld zł względem 2,5 mld w 2020r. Drogie alkohole będą rynkiem o wartości 1,4 mld zł (1,1 mld w 2020r), zaś korzystający z luksusowych hoteli czy spa wydadzą w ciągu 3 najbliższych lat aż 2,6 mld złotych w porównaniu do 0,7 mld przed dwoma laty.
W Polsce, już do 2025 roku widocznie zwiększy się wartość sprzedaży wszystkich kategorii dóbr luksusowych. W przypadku aut, z poziomu 16,3 mld złotych wzrośnie ona do 19,6 mld, odzież oraz akcesoria urosną do 3,3 mld zł względem 2,5 mld w 2020r. Drogie alkohole będą rynkiem o wartości 1,4 mld zł (1,1 mld w 2020r), zaś korzystający z luksusowych hoteli czy spa wydadzą w ciągu 3 najbliższych lat aż 2,6 mld złotych w porównaniu do 0,7 mld przed dwoma laty. Arkadiusz Gola / Polska Press
Prawie 17 miliardów złotych Polacy wydają już na drogie samochody, a ponad 1,5 mld zł na ekskluzywne alkohole. Rynek dóbr luksusowych dynamicznie rośnie mimo kryzysu, inflacji i coraz wyższych kosztów utrzymania. W zgodzie zresztą z trendem światowym. Na co najchętniej wydają swoje pieniądze dobrze sytuowani Polacy?

Globalna wartość rynku wszystkich dóbr oraz produktów luksusowych przekracza dziś bilion euro – firma Bain and Company wycenia go na niemal 1,15 biliona euro (ponad 5,3 bln złotych). Okazuje się, że sektor drogich i ekskluzywnych towarów konsekwentnie opiera się kolejnym falom ogólnoświatowego kryzysu, a Polska nie jest tutaj wyjątkiem.

Sprzedaż dóbr luksusowych: w tym segmencie rynku nie widać kryzysu

W powyższej wycenie uwzględniono wszystkie dobra luksusowe, z mieszkaniami, samochodami czy egzotycznymi wakacjami włącznie. Jeśli zaś mówimy wyłącznie o rynku towarów luksusowych tzw. użytku osobistego, w skład, którego wchodzi m.in. biżuteria, drogie alkohole, odzież czy kosmetyki i perfumy, mowa o kwocie blisko 250 mld dolarów (1,1 bln zł), w ujęciu globalnym. W ciągu najbliższych 4 lat ma ona już przekroczyć barierę 300 mld dolarów.

– Obserwujemy, iż pomimo widocznego trendu ograniczania wydatków w wyniku inflacji i ostatnich wydarzeń na geopolitycznej mapie Europy, dobra luksusowe nie tracą na zainteresowaniu klientów o najbardziej zasobnych portfelach. Widać to zarówno po wynikach sprzedaży towarów z tej kategorii jak i po poczynaniach samych producentów i dostawców produktów premium - mówi Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.

Ekspertka dodaj, że to dobry sygnał dla sklepów i sieci handlowych zajmujących się sprzedażą detaliczną ekskluzywnych towarów. - Zwraca on także uwagę na wzmożoną potrzebę monitoringu i kontroli zwiększających się łańcuchów dostaw czy nadzoru nad autentycznością i zabezpieczeniem antykradzieżowym tych produktów – mówi Ewa Pytkowska.

Wydatki na luksus: miliardy na wszystko, od aut po kosmetyki

Jak wynika z prognozy KPMG, w Polsce, już do 2025 roku widocznie zwiększy się wartość sprzedaży wszystkich kategorii dóbr luksusowych. W przypadku aut, z poziomu 16,3 mld złotych wzrośnie ona do 19,6 mld, odzież oraz akcesoria urosną do 3,3 mld zł względem 2,5 mld w 2020r. Drogie alkohole będą rynkiem o wartości 1,4 mld zł (1,1 mld w 2020r), zaś korzystający z luksusowych hoteli czy spa wydadzą w ciągu 3 najbliższych lat aż 2,6 mld złotych w porównaniu do 0,7 mld przed dwoma laty.

Okazje na markę Apple

Materiały promocyjne partnera

Dynamiczne odbicie rynku artykułów premium, po dość nieznacznych stratach w niektórych kategoriach, spowodowanych pandemią, będzie stymulowane przez coraz większą liczbę dobrze zarabiających, zamożnych oraz bogatych Polaków.

W okresie 2013-2019 grupa dobrze zarabiających mieszkańców Polski (o dochodach powyżej 7,1 tys. zł brutto) powiększyła się o ponad 12%, a tylko w 2019 r. wzrosła o blisko 20% w stosunku do roku ubiegłego. Z kolei posiadający majątek powyżej 1 mln dolarów to dziś już grupa dość szybko zbliżająca się do 150 tysięcy osób .

– W Polsce, poza luksusowymi samochodami, zamożni klienci najwięcej wydają na odzież i akcesoria czy ekskluzywne alkohole. Jak wynika z naszego raportu „Retail Security in Europe” to grupy produktów najbardziej zagrożonych aktywnością nieuczciwych konsumentów, których do swoich działań w jeszcze większym stopniu zachęcać może postępująca inflacja - wyjaśnia Ewa Pytkowska.

- Warto mieć na uwadze fakt, iż poza dobrze sytuowanymi klientami regularnie kupującymi drogie towary premium wśród odwiedzających sklepy czy butiki nie brakuje tych poszukujących okazji do kradzieży. Ponadto, zabezpieczanie i autentykacja tego typu produktów często wymaga także stosowania dedykowanych tej grupie artykułów zabezpieczeń czy metek spójnych z wyszukaną formą towaru i o atrakcyjnym designie, których zwykle nie stosuje się dla „regularnych” artykułów – dodaje ekspertka.

Wysoka sprzedaż dóbr luksusowych pomnaża zyski ich producentów

O tym, jak kształtuje się popyt na dobra luksusowe informują wzrosty zamówień na produkty i skala frachtu świadczonego markom premium, a także ich wyniki giełdowe. Szwajcarski holding Richemont, zarządzający takimi markami jak Cartier, IWC, Jaeger-LeCoultre czy Montblanc potwierdził niedawno, że wzrost wyceny ich akcji o 8,5% został napędzony przez popyt na luksusowe zegarki i biżuterię w Europie i obu Amerykach, który w III kw. 2021 roku okazał się być aż o jedną trzecią wyższy r/r .

Widoczne odbicie na giełdzie zanotował także francuski koncern LVMH, posiadający takie marki jak Louis Vuitton, Moet oraz Hennessy. Z kolei dla włoskiej Prady gwałtowny skok sprzedaży w 2021 roku okazał się wykorzystaną szansą na przywrócenie skali przychodów do poziomu sprzed pandemii.

Watches of Switzerland, brytyjski sprzedawca luksusowych szwajcarskich zegarków – w tym Rolexa, poinformował zaś, że w marcu, kwietniu i w maju tego roku sprzedaż wzrosła o prawie połowę w stosunku do tych samych miesięcy w 2021 r.

2022 rokiem rekordów dla sprzedaży luksusu

Według opublikowanej przez agencję Reutera analizy UBS, pomimo widocznych miesięcy spadkowych, czołowe światowe konsorcja zajmujące się produkcją oraz dystrybucją dóbr luksusowych zakończyły miniony rok wzrostami sprzedaży na poziomie średnio 30%.

Wiele wskazuje więc na to, że w tym roku nie odnotuje się już żadnego wpływu skutków pandemii na rynek produktów premium, a tegoroczne wyniki finansowe największych rynkowych graczy mają dużą szansę na kolejne rekordy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu