Dziś Dzień Doceniania Pracownika. Warto zawalczyć o prawa osób zatrudnionych

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Dostałaś dziś premię? Nie?! Nikt nawet nie pogratulował ci wyniku? Masz prawo czuć się niedoceniona lub niedoceniony, szczególnie dziś...
Dostałaś dziś premię? Nie?! Nikt nawet nie pogratulował ci wyniku? Masz prawo czuć się niedoceniona lub niedoceniony, szczególnie dziś... 123rf.com/profile_andreypopov
W dniu 1 marca obchodzimy Dzień Doceniania Pracownika. Sprawdzamy, czy pracodawcy rozumieją, z jak dużym wyzwaniem mają do czynienia i co można zrobić, by zatrudnieni przestali narzekać na pracę.

Spis treści

Instytuty badawcze nie przestają prowadzić badań dotyczących rynku pracy. Wspólny wniosek to smutna prawda: większość pracowników wciąż czuje się niedocenianych i uważa, że pracowałoby im się wydajniej, gdyby pracodawcy bardziej szanowali ich pracę. A teraz szczegóły.

Praca bardziej efektywna? Tak jest. Ale nie ma nic za darmo

Prawie 80 proc. ankietowanych przyznaje, że pracowałoby im się bardziej produktywnie, gdyby częściej otrzymywali uznanie za swoją pracę, a 71 proc. byłoby wtedy mniej skłonnych do odejścia z pracy. Ponad 83 proc. pracowników uważa, że docenianie ma wpływ na ich motywację do pracy – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Nectar na ponad 1800 ankietowanych w USA.

– Pracodawcy mają świetne narzędzie do zwiększania efektywności w zespole, ale nie zawsze wiedzą, jak z niego korzystać – mówi Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa, który na co dzień współpracuje z czołowymi liderami polskiego biznesu.

Docenić pracownika można na różne sposoby. Warto. Chodzi przecież o zwiększenie produktywności

Opublikowane w styczniu 2024 r. wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Nectar na ponad 1800 ankietowanych w USA pokazują, że docenianie pracowników ma bezpośredni wpływ na ich produktywność w pracy. Instytut Przywództwa przypomina o tej istotnej korelacji i podaje kluczowe zasady, którymi pracodawcy powinni się kierować w doborze i sposobie wyrażania uznania swoim pracownikom.

Kluczowe zasady traktowania pracowników:

  1. Stwórz poczucie podmiotowości: jest to koncepcja, która zakłada traktowanie pracowników jako aktywnych uczestników w życiu organizacji posiadających własne cele, potrzeby i wartości,
  2. Poznaj kadrę i personalizuj przekaz: docenianie nie powinno być powierzchownym gestem, a przede wszystkim autentycznym wyrazem uznania za wysiłek i zaangażowanie każdego pracownika,
  3. Doceniaj regularnie:98 proc. pracowników codziennie otrzymujących uznanie czuje się docenionych przez swojego pracodawcę. W przypadku pracowników docenianych raz w roku jedynie 37 proc.,
  4. Doceniaj konkretnie:: Zamiast używać ogólników, warto skupić się na konkretnych działaniach i osiągnięciach, które zasługują na uznanie.

Oto, na co skarżą się pracownicy. Nie zawsze chodzi o niskie pensje

Jak zauważa z kolei Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska docenianie pracownika w podstawowym wymiarze opiera się na słowach pochwały i uznania dla podejmowanych przez niego wysiłków.

– Często zapominamy, że słowa mają bardzo dużą moc i znaczenie w budowaniu relacji służbowych, a informacja zwrotna, którą dajemy zespołom, powinien zawierać przede wszystkim pozytywny przekaz – mówi pani ekspert.

Natomiast to, na co pracownicy często skarżą się i wskazują w badaniach opinii jako słaby punkt, to komunikacja zorientowana na punktowanie błędów i niedociągnięć, nie zaś dobrze wykonanej pracy.

Management szuka słabych punktów, zamiast dostrzec pozytywy

W ocenie wielu zatrudnionych, ich działania przekładające się na sukces zespołu czy całej organizacji, uważane są za coś oczywistego, o czym nie warto wspominać. Wielu menedżerów robi to wręcz nieświadomie – tak bardzo skoncentrowani są na poprawianiu wyników i szukaniu słabych punktów w projektach, że nie wystarcza im uwagi na docenienie cech i działań pracowników, które stanowią wartość dla firmy – zauważa.

– Takie podejście bywa nazywane „pieczarkowym stylem zarządzania” (mushroom management). Pieczarki do wzrostu potrzebują ciemności, wilgotnego podłoża, dość niskiej temperatury i nieco nawozu. Bądźmy szczerzy: pracownik, by się rozwijać i czuć satysfakcję z wykonywanej pracy potrzebuje znacznie więcej – komentuje Barbachowska.

Jak można poprawić relacje z pracownikami?

Zdaniem ekspertki, aby osiągnąć lepsze rezultaty w relacjach z pracownikami, w codziennej komunikacji z kadrą warto sięgnąć po znany z psychologii mechanizm pozytywnego wzmocnienia. Docenianie słowne, przyjazna komunikacja i krytyka, która jest konstruktywna i nie podcina skrzydeł to idealna kombinacja narzędzi przydatnych używanych do wzmacniania relacji między pracodawcą, a pracownikami – podsumowuje.

*Zamieszczone w materiale opinie nie są opiniami redakcji ani autorów powyższego materiału. Warto przy tym przypomnieć, że najmocniejszą formą docenienia pracownika jest podwyżka lub premia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu