Spis treści
Nowe możliwości logistyczne
W środę Grupa Azoty ogłosiła, że trwa rozładunek kolejnych 20 tys. ton soli potasowej, która przypłynęła z Kanady. Pierwsza taka dostawa miała miejsce na początku grudnia ubiegłego roku. Wówczas ponad 20 tys. ton soli potasowej dotarło do Grupy Azoty Police w jednym transporcie.
Rozładunek odbył się w Porcie Morskim, który na co dzień obsługuje fosforyty. Zakup tak dużej ilości soli przyniósł firmie znaczące oszczędności dzięki efektowi skali. Grupa Azoty podkreśla, że udana operacja logistyczna w Porcie Morskim otworzyła nowe możliwości dywersyfikacji dostaw tego kluczowego surowca do produkcji nawozów.
Grupa Azoty Police dysponuje kilkoma nabrzeżami portowymi:
nabrzeże Surowca w Porcie Morskim, gdzie odbywa się przeładunek fosforytów i Ilmenitu;
nabrzeże Produktu w Porcie Morskim, gdzie następuje przeładunek produktów, tj. NPK-ów czy mocznika;
nabrzeże Mijanka, dostosowane do przeładunku amoniaku;
nabrzeże Produktu w Porcie Barkowym, gdzie następuje przeładunek konstrukcji stalowych, a także częściowo dzierżawiony jest dla firm zewnętrznych;
nabrzeże Surowca, w którym odbywa się przeładunek soli oraz Ilmenitu.
Rozmowy z nowymi partnerami
Grupa Azoty prowadzi obecnie rozmowy z firmami, które wcześniej nie były brane pod uwagę z powodu ograniczeń infrastrukturalnych nabrzeży, z których korzysta Grupa Azoty Police. W Policach sól potasowa jest odbierana przez infrastrukturę w Porcie Barkowym.
W ciągu ostatnich dwóch lat największe jednorazowe dostawy tego surowca statkami wynosiły około 2 tys. ton, co wynikało z możliwości technicznych nabrzeża, gdzie obsługiwane są barki i statki o długości do 120 metrów i zanurzeniu 4 metrów (o nośności około 3000 DWT). Port Morski dysponuje nabrzeżem o długości 415 metrów i głębokości eksploatacyjnej 12,5 metra, co pozwala na przyjmowanie dużych jednostek pełnomorskich.
Potencjał rozwojowy i oszczędności
Dostosowanie infrastruktury do odbioru kolejnych surowców i produktów stanowi ogromny potencjał rozwojowy dla Grupy Azoty Police. Transport towarów większymi jednostkami pływającymi przynosi wymierne oszczędności dla spółki.
Przy jednorazowo większych ilościach zakupionych surowców wzrasta pozycja negocjacyjna firmy, a jednocześnie zmniejsza się koszt frachtu w przeliczeniu na tonę. Aby możliwy był rozładunek soli potasowej w Porcie Morskim, konieczne było odpowiednie przygotowanie infrastruktury.
Optymalizujmy koszty w każdym obszarze działalności Grupy. Korzystamy z efektów synergii w całej Grupie Kapitałowej, ale przede wszystkim poszukujemy tańszych surowców, które mają kluczowe znaczenie w każdej produkcji. Tańszy surowiec przekłada się na niższą cenę produktu i jego większą konkurencyjność na rynku – podkreśla Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A., Prezes Zarządu Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski.
Efektywność transportu morskiego
Grupa Azoty wskazuje, że sól potasowa dociera do Polic różnymi środkami transportu: koleją, transportem drogowym oraz morskim. Transport morski, ze względu na możliwość dostarczenia jednorazowo największej ilości surowca, jest najefektywniejszym rozwiązaniem. Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police, będące częścią Grupy Azoty, zajmują się produkcją nawozów wieloskładnikowych oraz bieli tytanowej.
Pozycja Grupy Azoty na rynku
Grupa Azoty to drugi co do wielkości producent nawozów azotowych i wieloskładnikowych w Unii Europejskiej. Wytwarza także produkty takie jak poliamid, alkohole OXO, plastyfikatory czy biel tytanowa. Grupa Azoty to spółka akcyjna, w której Skarb Państwa posiada 33 proc. akcji.
Źródło: PAP
