Kierowcy tirów a drugi próg podatkowy. Tej kwoty lepiej nie przekraczać. Ile zarabia się w Polsce i za granicą?

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Kierowcy tira zarabiają w Polsce ok. 6000 zł netto.
Kierowcy tira zarabiają w Polsce ok. 6000 zł netto. Tomasz Bolt/Polska Press
Praca kierowcy ciężarówki wymaga wielu wyrzeczeń, co sprawia, że nie każdy sprawdzi się w tym zawodzie, choć chętnych nadal jest sporo. Pracowników kuszą atrakcyjne wynagrodzenia, szczególnie w przypadku pracy za granicą, a także różnego rodzaju benefity. W Polsce sytuacja jest bardziej skomplikowana, mimo że zarobki cały czas rosną.

Spis treści

Według raportu „Transport drogowy w Polsce 2021+” opublikowanego przez organizację pracodawców TLP transport ma udział w wytwarzaniu około 50 proc. PKB w Polsce. Do branż najbardziej od niego zależnych zalicza się m.in. handel hurtowy, detaliczny, przetwórstwo chemiczne, produkcję materiałów budowlanych czy sektor rolno-spożywczy. Rola kierowców zawodowych jest zatem niezwykle ważna, lecz czy w parze z tym idą satysfakcjonujące zarobki?

Kierowca ciężarówki - ile zarabia?

Rozpiętość płac w transporcie jest wysoka i uzależniona od czynników takich jak doświadczenie, system pracy (nadgodziny, praca w nocy) czy posiadane uprawnienia i kwalifikacje. Jak wynika z publikowanych statystyk, kierowca ciężarówki zarabia około 4700-6300 złotych netto. Jednak niektóre firmy deklarują wynagrodzenia w wysokości nawet 7200 zł „na rękę”.

Polski Instytut Transportu Drogowego w raporcie „Zarobki kierowców zawodowych” zaznacza, że mediana wynagrodzeń netto jest dużo niższa w przypadku transportu lokalnego (4500 zł) oraz krajowego (5000 zł). Co ciekawe, kierowcy z maksymalnie rocznym doświadczeniem średnio zarabiają tylko o 100 złotych mniej od osób pracujących w tym zawodzie od ponad 10 lat. Zdaniem autorów badania spowodowane jest to tym, że firmy chcą zachęcić młode osoby do rozpoczęcia kariery w tym zawodzie.

Według danych GUS jeszcze w 2018 roku średnia pensja kierowcy sięgała około 4 tys. zł brutto. Warto jednak dodać, że wtedy dużą rolę odgrywały specjalne diety, premie oraz ryczałty noclegowe, które mogły stanowić nawet 75 proc. miesięcznej wypłaty. Kierowcy zawodowi mogą liczyć na rozmaite pakiety benefitów takie jak dodatkowe ubezpieczenie, telefon służbowy, dopłatę za dojazdy do pracy, bony okolicznościowe, czy też dofinansowania kursów i szkoleń.

Dużo więcej zarabiają kierowcy zatrudnieni przez zagraniczne firmy. Średnie pensje pracowników w poszczególnych krajach prezentują się następująco:

  • USA - 20-30 tys. zł miesięcznie,
  • Niemcy - 8 tys. zł miesięcznie (początkujący kierowca),
  • Anglia - 15 tys. zł miesięcznie,
  • Norwegia - 18 tys. zł miesięcznie,
  • Hiszpania - 6600-8000 zł miesięcznie,
  • Dania - 10 tys. zł miesięcznie,
  • Szwecja - 12-15 tys. zł miesięcznie,
  • Włochy - 12-14 tys. zł miesięcznie.

Kierowca ciężarówki - drugi próg podatkowy

Drugi próg podatkowy w Polsce wynosi aktualnie 120 tys. złotych rocznych dochodów. Na przekroczenie tej wartości powinny uważać szczególnie osoby pracujące w transporcie międzynarodowym.

Warto przypomnieć, że od stycznia obowiązują nas nowe progi podatkowe, które prezentują się następująco:

  • I próg podatkowy - 12 proc. podatku, limit dochodów 120 tys. zł,
  • II próg podatkowy - 32 proc. podatku, limit dochodów powyżej 120 tys. zł.

Praca kierowcy ciężarówki z pewnością nie jest prosta, przez co nie każdy może ją wykonywać. Wielu młodych pracowników kuszą jednak atrakcyjne wynagrodzenie i stabilne zatrudnienie, gdyż zapotrzebowanie na usługi transportowe cały czas jest bardzo wysokie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu