Wynika to z badania Instytutu PBS „Firmy udzielające mikropożyczek - wizerunek i satysfakcja z usług”, 2012 r. Około 50 proc. respondentów żyje w związkach małżeńskich, a 75 proc. z nich nie posiada dzieci poniżej 16 roku życia. Co ciekawe, częściej pożyczki biorą kobiety, stanowią ok. 60 proc. klientów.
Szybkie pożyczki: głównie na bieżące potrzeby
Ogólnopolskie badanie weryfikowało m.in. cele, na jakie przeznaczane są pieniądze z mikropożyczek. Okazało się, że zdecydowanie najczęściej pieniądze służyły finansowaniu bieżących wydatków oraz opłaceniu rachunków. Zaledwie 8 proc. badanych przyznało, że mikropożyczki przeznaczone były na spłatę innych długów.
Aż 84 proc. badanych w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie skorzystało z więcej niż jednej mikropożyczki, a ponad połowa zaciągnęła w tym czasie co najmniej 3 tego typu zobowiązania. Zdecydowana większość badanych jest zadowolona z usług firmy pożyczkowej i poleciłaby skorzystanie z tej formy pozyskania środków pieniężnych swoim znajomym.
Finansują z pożyczek najpilniejsze potrzeby
Niemal 90 proc. podkreślało istotną rolę mikropożyczek jako źródła finansowania najpilniejszych potrzeb i wyrażało opinię, że gdyby na rynku nie było tego typu usług, wiele osób wpadłoby w jeszcze większe kłopoty finansowe. Co ciekawe, równocześnie aż 78 proc. klientów otwarcie przyznało, że podejmując decyzje o skorzystaniu z oferty miało możliwość sfinansowania swoich wydatków gotówką pozyskaną z innych źródeł. 35 proc. respondentów mogło wziąć pożyczkę z banku, a 26 proc. skorzystać z pieniędzy na karcie kredytowej.
* O badaniu: przeprowadzono je w 2012 roku przez Instytut PBS (dawniej Pracownia Badań Społecznych) wśród osób korzystających z krótkoterminowych pożyczek gotówkowych. Badanie zrealizowane zostało metodą CATI w oparciu o bazy klientów wiodących firm pożyczkowych. Wśród klientów każdej z firm zrealizowano po 204 wywiady. Respondentami były osoby, które w okresie od czerwca do końca listopada 2012 r. skorzystały z co najmniej jednej pożyczki.
Źródło: Badanie Instytutu PBS na zlecenie Ferratum
