Które produkty podbijają inflację w Polsce? Tyle wyniosła w czerwcu 2023. GUS podał najnowsze dane

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito Wrocław, przewiduje, że inflacja na dwucyfrowym poziomie utrzyma się do końca br.
Dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito Wrocław, przewiduje, że inflacja na dwucyfrowym poziomie utrzyma się do końca br. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
Główny Urząd Statystyczny poinformował w piątek 14 lipca, że inflacja w czerwcu wyniosła 11,5 proc., w porównaniu z poprzednim miesiącem ceny nie zmieniły się. Piątkowy odczyt zgodny jest z wcześniej opublikowanym szacunkiem. – Tempo wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w Polsce spowalnia – komentuje Maciej Pawłowicz, ASM Group.

Spis treści

Inflacja w czerwcu 2023. GUS podał dane

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 11,5 proc. – poinformował w piątek 14 lipca Główny Urząd Statystyczny.

– W czerwcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 1,1 proc.), restauracji i hoteli (o 0,7 proc.) oraz zdrowia (o 0,5 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,07 p. proc., 0,04 p. proc. i 0,03 p. proc. – podano.

Przypomnijmy, według szybkiego szacunku GUS, ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 11,5 proc.

Tempo wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w Polsce spowalnia – przypomnijmy, z rekordowych 18,4 proc. w lutym do 11,5 proc. na koniec czerwca – komentuje Maciej Pawłowicz, dyrektor sprzedaży i rozwoju w ASM Group. – W najnowszym raporcie o inflacji, NBP przewiduje, że w ostatnim kwartale tego roku spadnie ona do ok. 8 proc., pod koniec przyszłego roku do niecałych 5 proc., i dopiero na koniec 2025 r. do ok. 3,5 proc. – przypomina.

Jego zdaniem, „w ocenie krajobrazu rynku handlowego ważne będą kolejne kwartały, m.in. dlatego, że konsumenci zaczynają wykorzystywać wyższe płace wynegocjowane w ostatnich miesiącach". – Polepszenie nastrojów konsumentów i wzrost wydatków konsumpcyjnych prognozowany na drugą połowę roku powinien znaleźć odzwierciedlenie w sektorze detalicznym, ale również w usługach czy innych segmentach z obszaru dóbr konsumpcyjnych, jak np. AGD, RTV i meble, bo powoli otwieramy się na aktywności i obszary, które dotychczas nie były priorytetowe, jak choćby remonty czy wyposażenie domu – wymienia.

Za co płacimy najwięcej?

Z cyklicznie wydawanego raportu pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych", autorstwa UCE RESEARCH i Uczelni WSB Merito, wynika, że w czerwcu br. codzienne zakupy zdrożały średnio rok do roku o 18,1 proc. Analitycy z UCE RESEARCH informują, że w czerwcu br. ceny żywności i napojów bezalkoholowych, czyli 13 z 17 monitorowanych kategorii, poszły w górę średnio o 16,8 proc. rdr. Był to słabszy wzrost niż w maju, kwietniu i w marcu. Jednocześnie zwracają uwagę, że art. spożywcze mniej drożeją niż produkty dla dzieci, karmy dla zwierząt, chemia gospodarcza czy środki higieny osobistej.

Dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito Wrocław, przewiduje, że inflacja na dwucyfrowym poziomie utrzyma się do końca br. – Dynamika wzrostu cen produktów konsumpcyjnych będzie maleć. Tempo tego spadku będzie uzależnione od tego, jak szybko będą rosły wynagrodzenia. Jeśli wzrost ten będzie wyprzedzać dynamikę prognozowanych cen, to proces ich stabilizacji będzie długotrwały – ocenia dr Wieprow.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: „Wojna cenowa” sklepów. Ile sklepy na tym zarabiają?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu