Związek Przedsiębiorców i Pracodawców skierował do Ministerstwa Zdrowia pięć pytań, m. in. o to czy pracownik obiektu handlowego ma prawo egzekwować obowiązek zakrywania ust i nosa przez klientów, a także czy można odmówić wstępu na teren lokalu z powodu braku zakrycia twarzy, można odmówić sprzedaży oraz o to czy niestosowanie się przez klienta do tego obowiązku będzie skutkowało możliwością odmowy sprzedaży zgodnie z art. 135 Kodeksu wykroczeń- podaje interia.pl
- Przede wszystkim należy zauważyć, że pracownik obiektu handlowego ma, na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, możliwość odmowy dokonania sprzedaży. Zgodnie z art. 543 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.), zwanej dalej „Kc”, wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży- czytamy w odpowiedzi z upoważnienia Ministra Zdrowia
Janusza Cieszyńskiego, Podsekretarza Stanu.
Ponadto Ministerstwo Zdrowia w swoim stanowisko powołuje się na uchwałę Sądu Najwyższego z 31 lipca 1985 r., III CZP 36/85 (Legalis), "w którym akceptowany jest pogląd, że oferta sprzedaży może być kierowana do określonej grupy nabywców. Zatem dopuszczalne jest zamieszczenie stosownej informacji, o konieczności zakrywanie ust i nosa i korzystanie przez sprzedających z uprawnień na gruncie prawa cywilnego".
W piśmie przywołano także art. 135 Kodeksu wykroczeń, gdzie przytoczono treść art. 135 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks Wykroczeń (Dz.U. z 2019 r. poz. 821, z późn. zm.), zwanego dalej „Kw”: Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny- napisano.
- Uzasadniona przyczyna odmowy sprzedaży w rozumieniu art. 135 Kodeksu wykroczeń, to nie tylko regulacje prawne, ale też zasady obowiązujące w danej jednostce- czytamy.
- Uzasadniona przyczyna jest pojęciem dość szerokim i nie ma charakteru zamkniętego. Zatem w mojej ocenie, publiczne poinformowanie kupującego o warunku zakrywania ust i nosa jako warunku sprzedaży, powinno wyłączyć możliwość zastosowania art. 135 Kw- napisano w odpowiedzi.