Nowa moda w turystyce. Zyskuje zwłaszcza polskie wybrzeże. „Będziemy mogli się spodziewać więcej turystów zagranicznych"

Maciej Badowski
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Polskie wybrzeże stało się tegorocznym hitem wśród destynacji wakacyjnych, przyciągając blisko połowę wszystkich krajowych turystów. Marta Chełkowska, prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, zwraca uwagę na rosnące zainteresowanie tzw. „coolcation", czyli wybieranie miejsc, gdzie temperatura nie przekracza 27 stopni Celsjusza. – Myślę, że jeżeli ten trend się utrzyma, to będziemy mogli się spodziewać więcej turystów zagranicznych i krajowych – powiedziała.

Pomorskie przyciąga turystów

Tegoroczne lato przyniosło różnorodne wyzwania dla branży turystycznej na Pomorzu. Marta Chełkowska, stojąca na czele Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, podzieliła się swoimi spostrzeżeniami na temat obecnych tendencji w turystyce. Zauważyła, że wielu Polaków decydowało się na spędzenie wakacji za granicą, co odzwierciedlały liczby odnotowane przez Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, gdzie ruch turystyczny znacząco wzrósł. Mimo to, polskie morze nadal cieszyło się dużym zainteresowaniem, przyciągając około 50 proc. wszystkich krajowych wyjazdów turystycznych.

Świetnie w okresie wakacyjnym radziły sobie obiekty hotelowe, gwarantujące całoroczny wypoczynek.
Blisko połowa planowanych krajowych podróży w tegoroczne wakacje odbyła się nad polskie morze. Branża odnotowała trend „coolcation”. Przemysław Swiderski/ Polska Press

Chełkowska przyznała, że choć Pomorskie nie mogło narzekać na brak turystów, to jednak ogólna liczba odwiedzających region była nieco mniejsza niż w poprzednim roku. Wpływ na to miały m.in. wyjazdy zagraniczne. Niemniej jednak, obiekty hotelowe oferujące całoroczny wypoczynek mogły pochwalić się wysokim stopniem rezerwacji, szczególnie w sierpniu, gdzie osiągnęły ponad 90 proc. obłożenia.

Czesi pokochali polskie morze

Wśród zagranicznych turystów, szczególnie dużą grupę stanowili turyści z Czech, którzy wyjątkowo docenili ofertę polskiego wybrzeża.

– Muszę przyznać, że wszystkie aspekty łączące się z zaproszeniem turysty czeskiego zagrały i zostaliśmy uznani przez Czechów jako „polska Chorwacja" – stwierdziła Chełkowska. Wskazuje to na wysoką jakość i atrakcyjność oferty turystycznej nad Bałtykiem, która zdobywa coraz szersze uznanie.

Zmiany w planowaniu wakacji

Jednak nie wszystkie obserwowane tendencje można uznać za pozytywne. Prezes PROT zwróciła uwagę na skrócenie „okna rezerwacyjnego", z dłuższych pobytów na krótsze, trzy- lub czterodniowe wizyty, często ograniczające się jedynie do weekendów.

Jest to niestety niebezpieczny trend, ponieważ dłuższe okno rezerwacyjne dawało pewien oddech branży. Pamiętajmy, że co trzy, cztery dni wszystko musi być zmienione, przygotowane od nowa, a rezerwacje odbywają się na krótko przed przyjazdem. Rynek stał się bardzo wymagający – skomentowała.

„Coolcation, czyli nowy trend w turystyce

Zdaniem Chełkowskiej, jednym z najważniejszych atutów wypoczynku nad polskim morzem jest klimat, który w porównaniu z upałami panującymi w basenie Morza Śródziemnego, wydaje się być dużo bardziej przyjazny dla turystów.

– Odnotowaliśmy nowy trend „coolcation", czyli poszukiwanie chłodniejszych destynacji, gdzie temperatura latem wynosi 23 do 27 st. C i tu widzimy dla nas szanse – powiedziała. To wskazuje na rosnące zainteresowanie miejscami, gdzie można uciec od skwaru i cieszyć się bardziej umiarkowanymi temperaturami, co może przyciągnąć jeszcze więcej turystów w przyszłości.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu