Ogromne kary dla firm organizujących pokazy handlowe

Maciej Badowski
Opracowanie:
Konsumenci byli zapraszani na na bezpłatne badania wzroku lub spotkanie, choć w rzeczywistości były to pokazy handlowe, a badania nie były wykonywane.
Konsumenci byli zapraszani na na bezpłatne badania wzroku lub spotkanie, choć w rzeczywistości były to pokazy handlowe, a badania nie były wykonywane. Małgorzata Genca/ Polska Press
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył kary w wysokości 1,4 mln zł na firmy Med Professional i Medical Factory za wprowadzanie konsumentów w błąd podczas pokazów handlowych. Osoba zarządzająca tymi firmami, Robert Piotr Kaczmarek, również została ukarana kwotą 0,5 mln zł. Decyzja nie jest prawomocna, a firmy mogą się od niej odwołać.

Spis treści

Wprowadzenie konsumentów w błąd

Firmy Med Professional i Medical Factory zostały oskarżone o wprowadzanie konsumentów w błąd podczas organizowanych przez siebie pokazów handlowych. UOKiK poinformował, że konsumenci byli zapraszani na spotkania pod fałszywym pretekstem, co miało na celu skłonienie ich do zakupu produktów po zawyżonych cenach.

– Konsumenci byli zapraszani na spotkania pod fałszywym pretekstem, wprowadzani w błąd odnośnie nagród i odstąpienia od umowy, a ich pieniądze nie były zwracane – przekazał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podczas pokazów handlowych konsumenci byli informowani, że zostali wyłonieni w loterii lub wytypowani do specjalnej nagrody, jednak warunkiem otrzymania nagrody był zakup prezentowanych produktów. UOKiK zauważył, że firmy stosowały różne techniki manipulacyjne, aby skłonić konsumentów do szybkiego podjęcia decyzji zakupowych.

Techniki manipulacyjne i fałszywe obietnice

Firmy Med Professional i Medical Factory stosowały różne techniki manipulacyjne, aby skłonić konsumentów do zakupu produktów. Konsumenci byli zapraszani na pokazy handlowe pod pretekstem odbioru prezentów, takich jak tablety, laptopy czy telewizory. Jednak w rzeczywistości, aby otrzymać te nagrody, musieli zakupić produkty po zawyżonych cenach.

– Telemarketerzy dzwoniący na zlecenie spółki bezpodstawnie wzmacniali swój przekaz, powołując się na Fundację Reklamy Społecznej lub Ogólnopolską Akcję Polska Przedsiębiorcom. Umawiali konsumentów po odbiór prezentów: np. tabletu, laptopa, telewizora – wyjaśnił urząd.

Podczas pokazów klienci byli wprowadzani w błąd co do wartości nagród. Na przykład zamiast laptopa wręczano zabawkę dla dzieci - tablet z rysikiem. Konsumenci byli również informowani, że nie mogą odstąpić od umowy, co było niezgodne z prawem.

Skargi konsumentów

Konsumenci, którzy padli ofiarą działań firm Med Professional i Medical Factory, zgłaszali swoje skargi do UOKiK. W jednej z nich klient opisał, jak został wprowadzony w błąd podczas pokazu handlowego, co doprowadziło do zawarcia niekorzystnej umowy.

– Rzekomo wylosowaliśmy wszystkie artykuły znajdujące się na stole, ale nie mówili, że mam za to zapłacić – informował skarżący się do UOKiK.

Inny konsument opisał, jak został zmanipulowany podczas pokazu organizowanego przez Medical Factory. Otrzymał wiadomość o wygranej, ale okazało się, że musiał zakupić produkty, aby otrzymać nagrody.

– Poproszono mnie o dowód osobisty i legitymację emeryta. Byłam zaaferowana wygraną. Byłam w amoku, jeszcze nigdy nic nie wygrałam. Pan był bardzo miły. Nie wiedziałam jaką grę prowadzi – napisała w skardze klientka.

Prawo do odstąpienia od umowy

UOKiK podkreślił, że konsumenci mieli prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, co było podstawowym uprawnieniem konsumentów. Jednak firmy Med Professional i Medical Factory wprowadzały klientów w błąd, informując ich, że mogą jedynie zawrzeć aneks obniżający kwotę do zapłaty i zwrócić tylko część towarów.

– Konsumenci, którzy chcieli zrezygnować z zakupu, dowiadywali się, że mogą jedynie zawrzeć aneks obniżający kwotę do zapłaty i zwrócić tylko część towarów – wyjaśnił UOKiK.

W przypadku skutecznego odstąpienia od umowy, przedsiębiorcy nie zwracali wpłaconych kwot, co było niezgodne z prawem. UOKiK przypomniał, że przedsiębiorca powinien zwrócić dokonane przez konsumenta płatności w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Działania UOKiK i konsekwencje dla firm

UOKiK nałożył kary na firmy Med Professional i Medical Factory oraz osobę zarządzającą nimi, Roberta Piotra Kaczmarka. Poza karami finansowymi, prezes urzędu nakazał firmom zaprzestanie stosowania zakwestionowanych praktyk oraz poinformowanie konsumentów o możliwości zwrotu pieniędzy w przypadku skutecznego odstąpienia od umowy.

– Prezes UOKiK stale monitoruje i weryfikuje działania firm prowadzących pokazy handlowe, w przypadku nieuczciwych przedsiębiorców zawiadamia prokuraturę (tak było również w przypadku Med Professional i Medical Factory) oraz wszczyna postępowania – zapewnił urząd antymonopolowy.

Decyzja UOKiK nie jest prawomocna, a firmy mają możliwość odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednak działania urzędu mają na celu ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i zapewnienie im możliwości dochodzenia swoich praw.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu