Kryzys na rynku elektryków
Europejski rynek samochodów elektrycznych przeżywa obecnie poważne turbulencje. Jak donosi „Rzeczpospolita", udział tych pojazdów w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych spadł dramatycznie, osiągając w sierpniu zaledwie 14,4 procent, w porównaniu do 21 procent w analogicznym okresie rok wcześniej. Dane te, pochodzące od Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, wskazują na głęboki kryzys branży.
Co więcej, obserwujemy czwarty z rzędu miesiąc spadku zainteresowania elektrykami**, co jest wyraźnym kontrastem w stosunku do wzrostu popytu, jaki notowano jeszcze rok temu. Szczególnie dotkliwe spadki sprzedaży dotknęły rynki kluczowe dla segmentu pojazdów na baterie, takie jak Niemcy, Włochy, Francja, Szwecja i Hiszpania, gdzie zanotowano odpowiednio spadki o 69, 40, 33, 30 i 25 procent.
Polska branża w kryzysie
Spadek popytu na pojazdy elektryczne nie ominął także Polski, gdzie, według danych ACEA, w sierpniu zarejestrowano o 25 procent mniej takich pojazdów niż rok wcześniej. Chociaż od stycznia odnotowano nieznaczny, 1-procentowy wzrost, to jednak cała Unia Europejska zmaga się z 44-procentowym spadkiem sprzedaży elektryków, co stanowi ponad dwukrotnie większy spadek niż w przypadku całego rynku nowych samochodów osobowych.
Znaczące ograniczenie produkcji pojazdów elektrycznych przez koncerny motoryzacyjne, z Volkswagenem na czele, który zapowiedział zamknięcie dwóch zakładów, wpływa negatywnie na polską gospodarkę. Polska, jako jeden z głównych eksporterów akumulatorów litowo-jonowych i komponentów do nich, odczuwa skutki tych zmian bardzo mocno. Jak informuje Polski Instytut Ekonomiczny, w pierwszych siedmiu miesiącach 2024 roku eksport baterii, który wcześniej osiągał wartość 3,2 mld euro, spadł o ponad 58 procent w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim.
Co dalej z branżą elektryków?
Obecna sytu,acja rynkowa stawia przed branżą samochodów elektrycznych wiele wyzwań. Spadający popyt i ograniczenie produkcji przez główne koncerny motoryzacyjne skłaniają do refleksji nad przyszłością sektora. Polska, dotychczas czerpiąca znaczące korzyści z eksportu baterii i komponentów, musi szukać nowych rozwiązań i adaptować się do zmieniających się warunków rynkowych. Jak podkreśla „Rzeczpospolita", nadchodzące miesiące będą kluczowe dla oceny długoterminowych skutków obecnego kryzysu dla polskiej gospodarki i branży motoryzacyjnej w Europie.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?