Po polskich miastach jeździ już 638 elektrycznych autobusów. W 2022 roku będzie ich jeszcze więcej. Miasta składają wnioski o dofinansowanie

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Po polskich ulicach jeździ coraz więcej elektrycznych autobusów
Po polskich ulicach jeździ coraz więcej elektrycznych autobusów pixabay.com
Z ulic wielu polskich miast znikną użytkowane do tej pory autobusy spalinowe, a ich miejsce na liniach komunikacyjnych zajmą pojazdy zeroemisyjne: elektryczne i wodorowe. To efekt wdrażania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programu „Zielony Transport Publiczny”. Po Warszawie, Zielonej Górze, Krakowie czy Jaworznie jeżdżą już elektryczne autobusy. Łącznie w Polsce jest ich 638.

Umowy na dotacje i pożyczki z NFOŚiGW podpisały samorządy z niemal wszystkich regionów w kraju – od Wejherowa na Pomorzu do Zakopanego w Tatrach i od Zamościa na Lubelszczyźnie po Bolesławiec na Dolnym Śląsku. Z dofinansowania do ekologicznej floty korzystają zwłaszcza miasta mniejsze i średnie, które najbardziej potrzebują impulsów rozwojowych.

Jednym z priorytetów środowiskowej i klimatycznej polityki rządu jest upowszechnianie w Polsce bezemisyjnego transportu publicznego, co ma na celu zmniejszenie zużycia nieekologicznych paliw, a tym samym poprawienie jakości powietrza w całym kraju – informuje Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zielony Transport Publiczny – kto może skorzystać?

Wsparcie NFOŚiGW jest kierowane przede wszystkim do średnich i małych miast, które mają mniej możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego, a borykają się m.in. ze smogiem czy zjawiskiem wykluczenia transportowego.

Część z nich to dawne stolice województw (z okresu, gdy na mapie administracyjnej było ich 49), często są to miasta o dużym znaczeniu gospodarczym i turystycznym. Inne to typowe ośrodki powiatowe, z niezłym poziomem uprzemysłowienia i edukacji, a tym samym ze sporymi możliwościami rozwojowymi. Samorządy w tych ośrodkach coraz chętniej stawiają na rozwój zeroemisyjnej komunikacji lokalnej, widząc w tym szansę na ekorozwój.

Program „Zielony Transport Publiczny” odpowiada na wyzwania i potrzeby w zakresie transformacji transportu publicznego w Polsce. Jego celem jest:

  • obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym,
  • rozwój zielonej, inteligentnej mobilności.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jako główna instytucja finansująca ochronę klimatu i środowiska w Polsce, od wielu już lat systematycznie i planowo podejmuje działania na rzecz ograniczenia zużycia paliw emisyjnych w transporcie, wspierając rozwój zielonej, ekologicznej komunikacji publicznej w całym kraju – mówi Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.

Te miasta już inwestują w zielony transport publiczny

W polskich miastach jeździ 638 autobusów elektrycznych. W 2021 roku przybyło ich 219, z czego 214 to autobusy miejskie, 2 zostały zakupione do przewozów szkolnych, a 3 to minibusy – podaje Polska Izba Rozwoju Elektromobilności.

Liderem wśród miast jest Warszawa, po której jeżdżą 162 elektrobusy. Na drugim miejscu jest Kraków, który ma 78 takich autobusów, a podium zamyka Jaworzno z 44 elektrobusami.

To już kolejny rok, który pokazuje nam, jak dobrze na rynku elektromobilności radzi sobie transport publiczny. Tym bardziej cieszy fakt, że zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. Kolejna kwestia to programy wsparcia rozwoju elektromobilności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania – komentuje Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Z dofinansowania w pierwszym naborze w programie „Zielony Transport Publiczny” skorzystało wiele miast. Są to m.in. Bolesławiec, Chełm, Chodzież, Gdynia, Grudziądz, Mińsk Mazowiecki, Ostrowiec Świętokrzyski, Ostrów Wielkopolski, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Siedlce, Słupsk, Stalowa Wola, Świdnica, Toruń, Wejherowo, Włocławek, Zakopane i Ząbkowice Śląskie.

Program nie jest jednak zamknięty dla dużych miast, dlatego skorzystały z niego m.in. Wrocław, Poznań, Szczecin, Opole czy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Do grudnia 2021 w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” w drugim naborze do NFOŚiGW wpłynęło 101 kolejnych wniosków. Ich wartość opiewa na ponad 1,3 mld zł. Samorządy chcą kupować nie tylko elektryczne ale również wodorowe autobusy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu