Spis treści
Wzrosty zarobków w branżach kreatywnych i IT
W pierwszej połowie bieżącego roku, największy wzrost zarobków wśród freelancerów zaobserwowano w branży programistów. Jak informuje raport Useme, zarobki programistów za zlecenie wzrosły średnio o 50 proc. rdr, osiągając kwotę 4 tys. 772 zł. Nieco inaczej prezentuje się sytuacja copywriterów, których zarobki wzrosły o ponad 27 proc. rdr, wynosząc średnio 1 tys. 475 zł.
„Choć ta kwota jest najniższa wśród zarobków we wszystkich branżach freelancingu, to warto mieć na uwadze, że twórcy tekstów mają zazwyczaj więcej umów o niższej wartości, ponadto copywriting ma stosunkowo najniższy próg wejścia i jest najczęściej traktowany jako dodatkowe źródło dochodów”.
Graficy, przygotowujący materiały do mediów społecznościowych czy projektujący logotypy, również zauważyli znaczący wzrost stawek – o prawie 20 proc. rdr, z oczekiwaniami na zarobki na poziomie 1 tys. 931 zł.
Elastyczność i dodatkowy dochód
Freelancerzy coraz częściej wybierają pracę na zlecenie ze względu na elastyczność i możliwość łączenia różnych projektów. - Freelancerzy korzystają z elastyczności, jaką daje ta forma pracy i często łączą projekty realizowane dla klientów z zatrudnieniem na etacie lub na jego części. Według naszego corocznego badania rynku freelancingu prawie 60 proc. specjalistów wskazało, że praca na zlecenie jest ich dodatkowym źródłem zarobków. Taka elastyczność pozwala freelancerom dostosować się do rosnącego zapotrzebowania na ich usługi oraz zmieniającej się sytuacji gospodarczej - mówi prezes Useme, Przemysław Głośny.
Nowe kategorie zleceń i przyszłość freelancingu
Raport Useme uwzględnia także nowe kategorie zleceń, wskazując na rosnące zainteresowanie specjalistami SEO oraz freelancerami zajmującymi się social mediami, którzy mogli liczyć na zarobki rzędu 1 tys. 500 zł. Nowością jest kategoria marketingu, w której freelancerzy zarabiali średnio 2322 zł za zlecenie.
„Specjaliści SEO zarabiają średnio 2 tys. złotych za zlecenie, natomiast freelancerzy zajmujący się social mediami – prowadzeniem i moderacją profili w mediach społecznościowych czy realizowaniem kampanii reklamowych mogli liczyć na zarobki rzędu 1 tys. 500 zł. Nowością jest również kategoria marketing, w której można znaleźć zlecenia związane m.in. z kampaniami w mediach, e-mail marketingiem czy badaniami rynku. Freelancerzy z tej branży zarabiali średnio 2322 zł za zlecenie.”
Jednakże, twórcy raportu zwracają uwagę na przyszłe wyzwania, takie jak planowane opodatkowanie umów cywilnoprawnych, które może wpłynąć na koszty dla firm i zarobki freelancerów.
„Choć wśród najpopularniejszych branży freelancingu wzrosty są obiecujące, to w 2025 r. nastąpić ma opodatkowanie umów cywilnoprawnych, w szczególności umowy o dzieło. Ich zdaniem, to rozwiązanie spowoduje minimum 40 proc. wyższe koszty dla firm lub blisko 1/3 mniejsze zarobki dla freelancerów”.
W obliczu tych danych, praca na zlecenie wydaje się być nie tylko atrakcyjnym dodatkiem do tradycyjnego zatrudnienia, ale również ważnym elementem przyszłości rynku pracy. Freelancerzy, korzystając z możliwości, jakie oferuje elastyczność tej formy zatrudnienia, mogą nie tylko zwiększać swoje dochody, ale także rozwijać karierę na własnych warunkach. Jednakże, zmiany w prawie mogą stanowić nowe wyzwania dla tej rosnącej grupy zawodowej.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło:
