Praca zdalna, a wydajność i satysfakcja z pracy
Osoby, które przechodzą na pracę zdalną od czasu do czasu, pracują w systemie hybrydowym, bo zmusza ich do tego sytuacja związana z obostrzeniami lub nałożoną kwarantanną, są pozbawieni stabilizacji, a brak odpowiedniego stanowiska pracy przyczynia się do złego samopoczucia i braku efektywności w pracy. Dużo lepiej radzą sobie firmy, dla których praca zdalna nie jest już nowością.
W momencie wybuchu pandemii, wprowadzenie pracy zdalnej było dużym wyzwaniem nie tylko dla pracodawców, ale też i pracowników. Choć od tamtej pory upłynęły dwa lata, to zmieniło się niewiele. Starych problemów nie tylko nie rozwiązano, ale pojawiły się nowe. Nic dziwnego, że dzisiaj aż 81 proc. firm zwraca uwagę, że praca w domu stanowi wyzwanie dla ich wydajności – wnioskujemy z badań NTT
W ciągu ostatnich dwóch lat nasze życie stało się bardzo zależne od internetu i urządzeń umożliwiających zdalną komunikację, a także licznych aplikacji i oprogramowania np. do zarządzania projektami. Rynek pracy mocno to pokazuje:
- 95 proc. firm przyznaje, że wraz z wybuchem pandemii stały się one zależne od technologii,
- tylko 54 proc. firm jest zdania, że pracownicy mają dostęp do wszystkich niezbędnych technologii potrzebnych do wykonywania pracy w domu.
Praca zdalna i stacjonarna, a stanowisko pracy
Badanie przeprowadzone przez NTT uwzględniło opinie pracodawców i pracowników na temat dostosowania zaplecza do wykonywania pracy biurowej, zdalnie i stacjonarnie.
Okazało się, że 58 proc. pracowników uważa, że praca z domu jest problematyczna, a tylko co trzeci jest zdania, że posiada wystarczające narzędzia do wykonywania obowiązków służbowych zdalnie.
Co ciekawe, z danych NTT wynika, że również praca stacjonarna w biurze nastręcza problemów. Tylko 55 proc. organizacji uważa, że ich biura są dostosowane do realiów pracy hybrydowej.
Praca zdalna i stacjonarna – firmy częściowo wyposażają miejsce pracy
W momencie wybuchu pandemii firmy, aby zachować ciągłość biznesową, w pośpiechu wdrażały technologie. Niestety, nie wszystkie podeszły do kwestii pracy hybrydowej strategicznie, patrząc na zagadnienie przez pryzmat oczekiwań pracowników i dostępnych technologii. W efekcie nie rozwiązano wielu problemów, a dziś dodatkowo pojawiają się nowe wyzwania. Problemem jest nie tylko bezproblemowa współpraca wdrożonych technologii, ale też bezpieczeństwo informacji nie mówiąc o tym, że pracownikom brak często podstawowych narzędzi gwarantujących efektywną pracę – komentuje Mikołaj Zaleski, Senior Solutions Manager CX/EX z NTT
Z raportu NTT wynika, że zaledwie 50 proc. firm pracujących w modelu hybrydowym wyposaża pracowników w laptopy, 37 proc. współfinansuje im dostęp do Internetu i wyposaża ich zdalne stanowisko pracy w monitor. Zakup ergonomicznego krzesła sfinansowało 34 proc. pracodawców a biurka 31 proc.
Te liczby są niewiele lepsze w przypadku stanowisk wyłącznie zdalnych. Zakup laptopa deklaruje w takim przypadku 54 proc. firm, monitora 44 proc. badanych przedsiębiorstw, a ergonomicznego biurka i krzesła – 38 proc. pracodawców.
Praca zdalna a bezpieczeństwo danych
Według badań, ze strony pracowników zdalnych dużo trudniej jest wykryć zagrożenia związane z bezpieczeństwem IT lub biznesu. W grupie badanych firm, tego zdania jest aż 79 proc.
Z kolei 54 proc. badanych przedsiębiorstw przyznało, że musiało całkowicie zmienić sposób zabezpieczenia IT, aby dostosować się do nowych hybrydowych modeli pracy.
Również opinie pracowników wskazują na to, że bezpieczeństwo jest palącym problemem. Tylko 43 proc. z nich jest przekonanych, że informacje firmowe są bezpieczne, gdy pracują z domu.
Wielu pracowników loguje się do firmowych systemów z prywatnych urządzeń: laptopów, tabletów czy niezabezpieczonych telefonów. Obecna sytuacja jest rajem dla cyberprzestępców. Do pozyskania informacji wcale nie potrzeba Pegasusa, dostęp do danych cyfrowych jest naprawdę łatwy. Dziś jak nigdy wcześniej potrzeba całościowego spojrzenia na kwestie bezpieczeństwa uwzględniającego urządzenia, użytkowników, aplikacje i dane. – mówi Mikołaj Zaleski, Senior Solutions Manager CX/EX z NTT
