Rekordowy rok na kolei. To pierwszy taki wzrost od 1997 roku

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Ponad 407,5 mln osób podróżowało koleją w Polsce w 2024 r., co oznacza wzrost o 8,8% r/r i jest najwyższą liczbą pasażerów po 1997 r., podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
Ponad 407,5 mln osób podróżowało koleją w Polsce w 2024 r., co oznacza wzrost o 8,8% r/r i jest najwyższą liczbą pasażerów po 1997 r., podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Łukasz Gdak
Ponad 407,5 mln osób podróżowało koleją w Polsce w 2024 r., co oznacza wzrost o 8,8% r/r i jest najwyższą liczbą pasażerów po 1997 r., podał Urząd Transportu Kolejowego. Urząd podał też, że kolej przewiozła 223,5 mln ton towarów, co oznacza spadek o 3,5 proc. r/r.

Spis treści

223,5 mln ton towarów przewiezonych koleją w ubiegłym roku, co oznacza spadek o 3,5% r/r

Kolej w Polsce przewiozła 223,5 mln ton towarów w ubiegłym roku, co oznacza spadek o 3,5 % r/r, podał Urząd Transportu Kolejowego. W ostatnich latach niższy poziom masy (223,2 mln ton) był w 2020 r., czyli w roku ograniczeń związanych z pandemią Covid-10.

"Wartość pracy przewozowej, którą wypracowały pociągi towarowe w ubiegłym roku, wyniosła prawie 58,3 mld tonokilometrów. To mniej o ponad 3,3 mld (-5,4%) wobec wyniku z 2023 r. Niższą wartość pracy przewozowej kolej odnotowała w 2021 r. (56 mld tonokilometrów). W przypadku pracy eksploatacyjnej, która osiągnęła poziom prawie 82,3 mln pociągokilometrów, był to spadek o 2,1 mln pociągokilometrów (-2,5%) rok do roku. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w 2024 r. wyniosła 260,7 km. To poziom nieznacznie niższy wobec uzyskanego w rekordowym pod tym względem 2023 r. (266 km)" - czytamy w komunikacie.

Największy udział w przewiezionej w 2024 r. masie towarów przypadł na PKP Cargo - ponad 27,9%, przy czym wolumen wykazany przez tego przewoźnika w 2024 r. (62,39 mln ton) to o 10,2 mln ton mniej (-14,1%) niż rok wcześniej. Drugi pod względem wielkości wolumen masy obsłużyło DB Cargo Polska - 31,26 mln ton w 2024 r. to wartość niższa o 3,4 mln ton (-9,9%) wobec masy przewiezionej rok wcześniej (14% udziału w 2024 r.). Prawie 7,6% udziału przypadło na przewoźnika Orlen Kolej (dawniej Lotos Kolej) - prawie 17 mln ładunków obsłużonych w 2024 r., ponad 1 mln ton więcej (+6,3%) niż w 2023 r.

"W przypadku przewoźników towarowych był to kolejny rok wyzwań na tle aktualnej sytuacji geopolitycznej związanej z wojną w Ukrainie. Wielkość masy, jaką przewiozły pociągi towarowe w 2024 r. (223,5 mln ton), to wynik tylko nieznacznie lepszy od uzyskanego w 2020 r. A był to rok nietypowy, z ograniczeniami w przewozach spowodowanymi pandemią. O ożywieniu możemy mówić w odniesieniu do przewozów intermodalnych. Jednak otoczenie, w jakim funkcjonuje ten sektor, charakteryzuje się nadal wysokim ryzykiem zmienności, co wpływa na niepewność tego rynku" - powiedział prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.

O 8,8% wzrosła liczba osób, które podróżowały koleją w 2024 r.

Ponad 407,5 mln osób podróżowało koleją w Polsce w 2024 r., co oznacza wzrost o 8,8% r/r i jest najwyższą liczbą pasażerów po 1997 r., podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

"W 2024 r. kolej obsłużyła ponad 407,5 mln pasażerów. W porównaniu do danych z 2023 r. to wynik wyższy o 33,1 mln (+8,8%). Na przestrzeni ostatnich lat więcej osób podróżowało pociągami w 1997 r. (416,6 mln osób według danych GUS)" - czytamy w komunikacie.

W ubiegłym roku pociągi pasażerskie wypracowały prawie 28,5 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej, co jest wynikiem wyższym o 2,6 mld pasażerokilometrów (+10,2%) r/r. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 205,6 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł 14,3 mln pociągokilometrów (+7,5%). Średnia odległość, na jaką pasażer podróżował koleją w 2024 r., to 69,9 km, czyli nieznacznie więcej niż rok wcześniej (69,1 km w 2023 r.), podano także.

"Rosnąca popularność kolei to niewątpliwie efekt działań, jakie na przełomie ostatnich miesięcy, a nawet lat, podejmowali poszczególni przewoźnicy, jak i pozostali uczestnicy rynku przewozowego w Polsce. Nasze statystyki pokazują, że wysiłek ten przynosi efekty, co powinno być zachętą do dalszych starań o pasażera. Wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8. Czyli statystycznie każdy mieszkaniec Polski w ubiegłym roku wsiadł do pociągu niemal 11 razy. Porównanie tego wskaźnika z innymi krajami pokazuje, że kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju" - skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.

Niemal 1/4 wszystkich pasażerów przewiozły pociągi Polregio, przewoźnik obsłużył 100,89 mln osób, czyli o 3,6 mln więcej niż rok wcześniej

Jak co roku niemal 1/4 wszystkich pasażerów przewiozły pociągi Polregio. W 2024 r. przewoźnik obsłużył 100,89 mln osób, czyli o 3,6 mln więcej niż rok wcześniej (+3,7%). Udział przewoźnika w liczbie przewiezionych pasażerów ogółem w 2024 r. kształtował się na poziomie 24,76%. Drugi pod względem wielkości udział w rynku (19,23%) wypracowało PKP Intercity, obsługując prawie 78,4 mln pasażerów, o 10,4 mln pasażerów więcej niż w 2023 r. (+15,3%). W liczbach bezwzględnych PKP Intercity zanotowało największy wśród przewoźników wzrost liczby pasażerów r/r, czytamy w raporcie.

Rok 2024 r. dla Kolei Mazowieckich to ponad 64,8 mln pasażerów i trzeci najwyższy udział w liczbie pasażerów (15,9%). Liczba podróżujących KM wzrosła o 3,3 mln (+5,4%) w zestawieniu r/r. Najwyższą dynamikę wzrostu liczby pasażerów r/r wypracowały Koleje Małopolskie (+45,1%). Pociągi przewoźnika w 2024 r. obsłużyły ponad 13,63 mln pasażerów wobec 9,39 mln pasażerów w 2023 r. Przewoźnik UBB odnotował dynamikę wzrostu na poziomie 19,6% (z 0,52 mln pasażerów w 2023 r. do prawie 0,63 mln pasażerów w 2024 r.). SKM Warszawa to wzrost o 19,1% (z 15,16 mln w 2023 r. do 18,06 mln w 2024 r.). Koleje Dolnośląskie obsłużyły ponad 22,53 mln pasażerów w 2024 r. wobec 19,18 mln pasażerów w 2023 r. (+17,4%), wymieniono.

W przypadku Kolei Wielkopolskich był to wzrost z 16,86 mln pasażerów w 2023 r. do 18,57 mln w 2024 r. (+10,1% ). Pociągami PKP SKM w Trójmieście podróżowało 49,08 mln pasażerów wobec 44,96 mln w 2023 r. (+9,1%). Arriva RP odnotowała wzrost o 7,3% rok do roku z 2,65 mln pasażerów w 2023 r. do 2,84 mln pasażerów w 2024 r. W przypadku ŁKA był to wzrost o 4,5% (z 10,15 mln w 2023 r. do 10,62 mln w 2024 r.).

Niższa dynamika liczby pasażerów rok do roku miała miejsce w przypadku czterech przewoźników: Leo Express (-28,6%), WKD (-18,2%), RegioJet (-4,4%) i Koleje Śląskie (-0,5%).

źródło: Urząd Transportu Kolejowego

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu