Spis treści
Obrady komisji i wnioski posłów
Połączone komisje sejmowe ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi zajęły się rządowym projektem nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Pierwsze czytanie projektu miało miejsce 24 stycznia bieżącego roku.
Podczas posiedzenia poseł PiS, Janusz Kowalski, złożył wniosek o odrzucenie projektu ustawy oraz założeń dyrektywy RED II, które mają być wdrożone do polskiego prawa. Kowalski apelował:
Nie przyjmujmy żadnych dyrektyw, które w sposób biurokratyczny nakładają na polską gospodarkę nowe regulacje. Chcemy zachęcić rząd do negocjacji w sprawie zmiany dyrektywy RED II w kontekście biokomponentów I generacji, żeby to było jeszcze bardziej korzystne dla wytwórców rzepaku czy kukurydzy.
Argumenty rządu i poprawki do projektu
Wiceminister klimatu i środowiska, Miłosz Motyka, podkreślił, że projekt jest niezbędny dla polskiego rolnictwa, kończąc implementację dyrektywy RED II. Zwrócił uwagę, że projekt był rozpatrywany również przez poprzedni rząd na etapie prac Rady Ministrów.
Poseł Polski 2050-TD, Rafał Komarewicz, zgłosił 18 poprawek do ustawy, głównie o charakterze doprecyzowującym i legislacyjnym. Poprawki dotyczyły m.in. terminów zawartych w projekcie nowelizacji. Jak wskazał poseł, Urząd Regulacji Energetyki zauważył, że z zapisów projektu nie wynika jasno, że Narodowy Cel Redukcyjny nie będzie już realizowany w 2025 roku, co wymaga doprecyzowania.
Cele nowelizacji i nowe przepisy
Projekt ustawy został przygotowany przez Ministra Klimatu i Środowiska, dostosowując polskie prawo do dyrektywy UE RED II, promującej stosowanie energii ze źródeł odnawialnych. Nowe przepisy mają na celu rozwój paliw alternatywnych, takich jak biometan, oraz energii elektrycznej z OZE, co pozwoli ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko.
W projekcie określono poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) na kolejne lata. NCW to minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w transporcie. Minimalny udział energii z OZE w transporcie ma wynieść 9,2% w 2025 roku, 10% w latach 2026-2029, a 14,9% w 2030 roku.
Nowe paliwa i ograniczenia
Projekt ustawy rozszerza katalog paliw, które mogą realizować NCW, w tym ciekłe i gazowe paliwa węglowe oraz odnawialną energię elektryczną. Biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, będzie również paliwem umożliwiającym realizację NCW.
W uzasadnieniu projektu wskazano, że dyrektywa RED II określa maksymalny udział biokomponentów z roślin spożywczych i pastewnych na poziomie nie wyższym niż 1 punkt procentowy udziału tych biokomponentów w transporcie drogowym i kolejowym w 2020 roku, z limitem 7%. W Polsce udział ten wyniósł 5,1% w 2020 roku, dlatego przyjęto limit 6,1%.
Planowane wejście w życie przepisów
Zaproponowane przepisy mają wejść w życie od 1 kwietnia 2025 roku, co pozwoli na dostosowanie się do nowych wymogów i realizację celów związanych z OZE w transporcie.
Źródło: PAP
