Widmo kryzysu oraz bezrobocie powoduje, że Polacy ostrożniej zamierzają wydawać pieniądze na świąteczne zakupy.
Prezenty będą skromniejsze
W ramach świątecznych zakupów największą część zajmują budżecie wydatki na żywność. Dopiero na drugim miejscu plasują się wydatki na prezenty. Taki wynika z badań firmy analityczno-doradczej Deloitte.
Ostrożniejsze zakupy i zaciskanie pasa to efekt tego, co dzieje się ostatnio w gospodarce. Spada produkcja, wyhamowuje konsumpcja wewnętrzna, firmy zapowiadają kolejne zwolnienia. Potwierdzają to sondaże: 39 proc. przebadanych przez Deloitte osób spodziewa się pogorszenia swojej sytuacji w najbliższych 12 miesiącach, a tylko 19 proc. oczekuje poprawy.
Świąteczne zakupy statystycznej rodziny mają się zamknąć w kwocie 312 euro, czyli o 150 euro mniej niż rok temu. 34 proc. budżetu pójdzie na jedzenie, a na prezenty tylko 30 proc.
O tym, że w tym roku nie ma atmosfery beztroskiej rozrzutności, świadczą obserwacje handlowców. Wiele sieci, by przyciągnąć klientów, już teraz decyduje się akcje promocyjne i obniżki.
Rabatowe kupony rozdają klientom sieć z ubraniami Top Secret, butiki Tchibo, a nawet Smyk, który rozsyła stałym klientom kupony uprawniające do 20-proc. zniżki przy zakupie zabawek.
Rabaty i promocje
Tak duże przedświąteczne rabaty i promocje to nowe zjawisko w polskim handlu, bo w poprzednich latach z rabatem można było kupować towary tuż przed Wigilią, a większość sklepów decydowała się na obniżki dopiero po Nowym Roku. Teraz jednak właściciele sklepów czują, że lepiej zawczasu pozbyć się towaru, niż zostać na następny rok z dużymi zapasami.
W tym roku statystyczna polska rodzina zamierza wydać na zakupy świąteczne 312 euro, czyli o 150 euro mniej niż rok temu, z czego aż 34 proc. budżetu pójdzie na zakup żywności – wynika z badań firmy Deloitte. Na prezenty przeznaczymy 30 proc. budżetu.
Książki, kosmetyki, słodycze
Najczęściej obdarujemy najbliższych książkami, kosmetykami i słodyczami. Nie będzie raczej elektroniki, biżuterii i zegarków, które były najczęściej kupowanymi upominkami w poprzednich latach. Nawet dzieci dostaną głównie prezenty edukacyjne i naukowe (książki, gry, puzzle), a także praktyczne (odzież i ubrania).
Zakupy w sieci ciągle popularne
Jednym ze sposobów na zmniejszenie wydatków są m.in. zakupy w sieci. Z badań porównywarki cen Ceneo wynika, że ok. 70 proc. Polaków deklaruje zrobienie w tym roku zakupów prezentów przez internet. Dla porównania w 2010 r. było to tylko 50 proc.
Oto plany, jakie mają Polacy na święta
Co będziemy kupować pod choinkę (w proc.) – Źródło: Deloitte
Skoncentrujemy się na praktycznych prezentach - 81 proc.
Zrobię zakupy w tańszych sklepach – 81 proc.
Kupię tańsze prezenty - 76 proc.
Kupię prezenty dla mniejszej liczby osób - 76 proc.
Kupię prezenty na wyprzedażach – 69 proc.
Zamierzam dawać prezenty grupowe – 66proc.
Ofiaruję prezenty nie biorąc pod uwagę ich ceny – 65 proc.
Kupię prezenty pod wpływem impulsu – 52 proc.
Jak zmieniła się sytuacja polskich gospodarstw w porównaniu z rokiem 2011 (w proc.)
Mam tyle samo pieniędzy – 42 proc.
Mam mniej pieniędzy - 43 proc.
Mam więcej pieniędzy - 24 proc.
Sposoby finansowania świątecznych zakupów (w proc.)
Z oszczędności - 82 proc.
Z karty kredytowej - 25 proc.
Z kredytu bankowego - 5 proc.
Z pożyczonych pieniędzy od rodziny lub znajomych - 5 proc.
Inny – 5 proc.