Świąteczne wyroby z Polski doceniane na świecie. Polska zajęła 5. miejsce wśród największych światowych eksporterów bombek

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W2019 r. Polska zaś zajęła 5. miejsce wśród największych światowych eksporterów bombek, ustępując miejsca m.in. Niemcom i Indiom.
W2019 r. Polska zaś zajęła 5. miejsce wśród największych światowych eksporterów bombek, ustępując miejsca m.in. Niemcom i Indiom. Piotr Krzyzanowski/ Polska Press
Polska jest ważnym światowym eksporterem produktów, których znaczenie zwiększa się w okresie bożonarodzeniowym. Jak możemy przeczytać w Tygodniku Gospodarczym PIE, wartość eksportu wyrobów czekoladowych w 2022 r. przekroczy 2 mld EUR. Z kolei sprzedaż bombek za granicą może przekroczyć 80 mln EUR], czyli poziom z 2019 r. Najgorsze perspektywy mają się rysować dla eksporterów zabawek. – Rok 2022 jest wyjątkowo trudny dla wszystkich producentów[/b], gdyż borykają się z silnie rosnącymi cenami materiałów, energii i usług oraz wynagrodzeniami – czytamy.

Polska tuż za podium jeżeli chodzi o eksport wyrobów czekoladowych

Jak czytamy w tygodniku Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego, Polska jest 4. pod względem wartości światowym eksporterem wyrobów czekoladowych (CN 1806) z udziałem równym 7,1 proc. w 2021 r. Jak podano, za granicą sprzedano wtedy czekolady, czekoladki i in. wyroby czekoladowe pochodzące z Polski o wartości 1980 mln EUR, tj. o 7,7 proc. więcej niż w 2020 r.

Eksperci PIE zwracają uwagę, że największym odbiorcą tych produktów są Niemcy, dokąd w 2021 r. trafiło ponad 22,5 proc. eksportu. – Duże znaczenie miała też Wielka Brytania, jednakże jej udział w latach 2020-2021 zmalał z 17 proc. do 14,9 proc., co może mieć związek z opuszczeniem przez nią jednolitego rynku europejskiego na początku 2021 r. – wskazują i dodają, że z kolei na znaczeniu zyskały: Francja, Holandia, Stany Zjednoczone, Belgia i Dania.

Eksport zabawek z Polski ma się dobrze, ale do Chin nam sporo brakuje

Z kolei w przypadku eksportu zabawek klasycznych (CN 9503) Polska zajmuje 8. miejsce na świecie z udziałem 1,7 proc. w światowym eksporcie tej grupy towarowej w 2021 r. Co nie powinno być zaskoczeniem, liderem na liście są Chiny – podaje PIE.W przypadku krajów unijnych wyprzedzają nas tylko Czechy, Niemcy i Holandia.

– W latach 2019-2021 wartość polskiego eksportu zabawek zwiększyła się aż o 54 proc., do 1062 mln EUR. W Polsce wciąż produkowane są m.in. zestawy i zabawki konstrukcyjne (np. klocki), modele redukcyjne (kopie rzeczywistych obiektów), pluszaki, układanki (z drewna i innych materiałów), samochodziki i podobne zabawki poruszane pedałami oraz lalki – czytamy.

Jednocześnie wskazano, że największym odbiorcą polskich zabawek są: Niemcy (42,5 proc. w 2021 r.), Czechy (9,8 proc.), Węgry, Francja i Austria (po około 5 proc.), a także USA i Włochy.

Pandemia negatywnie wpłynęła na eksport polskich ozdób bożonarodzeniowych

– Okres pandemii COVID-19 był trudny dla polskich eksporterów ozdób bożonarodzeniowych (CN 950510). W 2021 r. wartość ich eksportu wyniosła 60,6 mln EUR i była o blisko 25 proc. niższa niż w 2019 r. Polska zaś zajęła 5. miejsce wśród największych światowych eksporterów bombek, ustępując miejsca m.in. Niemcom i Indiom – możemy przeczytać w Tygodniku Gospodarczym PIE.

Od 2021 r. największym odbiorcą tych produktów są USA – trafiło tam 27 proc. polskiego eksportu bombek. Wzrosło też znaczenie Francji, Słowacji, Wielkiej Brytanii, Holandii i Czech. Eksperci PIE zauważają, że podczas pandemii COVID-19 załamała się sprzedaż w Niemczech – ich udział zmalał z 45 proc. w 2019 r. do 24 proc. w 2021 r.

Gorsze perspektywy dla eksporty zabawek

Zgodnie z przewidywaniami Polskiego Instytutu Ekonomicznego, wartość eksportu wyrobów czekoladowych w 2022 r. przekroczy 2 mld EUR. – Wstępne dane handlowe za 10 miesięcy br. wskazują na wyraźny wzrost eksportu tych wyrobów (o 14,6 proc. r/r) – prognozują.

Z kolei ich zdaniem 40-proc. wzrost eksportu bombek po 10 miesiącach tego roku sugeruje, że w całym roku wartość sprzedaży za granicą może przekroczyć 80 mln EUR, czyli poziom z 2019 r. Jednak najgorsze perspektywy mają się rysować dla eksporterów zabawek.

– W okresie styczeń-październik 2022 r. ich eksport był zaledwie o 3 proc. wyższy niż rok wcześniej. – zaznaczają. – Rok 2022 jest wyjątkowo trudny dla wszystkich producentów, gdyż borykają się z silnie rosnącymi cenami materiałów, energii i usług oraz wynagrodzeniami. To obniża przewagi kosztowo-cenowe, które jak dotąd były najważniejszą strategią konkurowania na rynkach zagranicznych – podsumowują.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu