Spis treści
Nowa dyrektywa UE, czyli skuteczniejsze egzekwowanie przepisów drogowych w całej Europie
Decyzja państw członkowskich oznacza zakończenie procesu legislacyjnego. Po wejściu w życie dyrektywy dotyczącej transgranicznej wymiany informacji o przestępstwach i wykroczeniach drogowych, kraje będą miały 30 miesięcy na wprowadzenie nowych regulacji do swojego prawa krajowego.
Zgodnie z treścią nowej dyrektywy, dotychczasowe przepisy nie były wystarczająco skuteczne w dochodzeniu sprawców wykroczeń drogowych spoza danego kraju ani w egzekwowaniu mandatów. Doświadczenia organów ścigania wskazują na potrzebę zmian, które umożliwią lepsze ściganie i karanie kierowców z zagranicy.
Skala problemu i nowe rozwiązania, które ułatwią procedury
Komisja Europejska szacuje, że aż 40% wykroczeń transgranicznych pozostaje bezkarnych z powodu trudności w identyfikacji sprawców oraz problemów z egzekwowaniem kar. Nowo przyjęte przepisy mają na celu rozwiązanie tych problemów poprzez ułatwienie procedur wzajemnej pomocy między państwami członkowskimi.
Nowe regulacje mają również usprawnić identyfikację sprawców oraz ułatwić egzekwowanie grzywien. Dodatkowo, przepisy mają zapewnić podstawowe prawa kierowcom spoza danego kraju, w tym możliwość odwołania się od decyzji.
Skupienie na najpoważniejszych wykroczeniach
Współpraca między organami krajowymi będzie koncentrować się na najczęstszych i najpoważniejszych wykroczeniach, takich jak przekroczenie prędkości, jazda pod wpływem alkoholu i narkotyków. Dodatkowo, nowe przepisy obejmą inne niebezpieczne zachowania, takie jak ucieczka z miejsca zdarzenia, jazda pod prąd, nieostrożne wyprzedzanie i parkowanie, a także nieustępowanie pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym.
Nowe regulacje dotyczące pojazdów poruszających się po drogach
W poniedziałek państwa członkowskie przyjęły również rozporządzenie dotyczące zatwierdzania i nadzoru rynku maszyn nieporuszających się po drogach. Nowe przepisy harmonizują wymogi bezpieczeństwa dla maszyn samobieżnych, takich jak kosiarki do trawy, kombajny czy spycharki, które muszą poruszać się po drogach publicznych. Jest to ostatni etap w procesie legislacyjnym.
źródło: PAP
