Spis treści
Problemy psychologiczne pracowników w IT. Czego od pracodawców oczekują pracownicy?
Wśród wielu specjalizacji w IT pracują nie tylko programiści, ale również inne osoby. Są to m.in.:
- prawnicy,
- marketingowcy,
- handlowcy,
- managerowie.
Cała branża jest jedną z najbardziej innowacyjnych w polskiej gospodarce. Utożsamiana jest także z dużą odpowiedzialnością i wysokimi wymaganiami. W IT powstają komputerowe rozwiązania i oprogramowanie, które mają za zadanie usprawniać codzienną działalność firm.
Wysokie oczekiwania klientów co do przełomowych rozwiązań powodują niejednokrotnie presję, stres u pracowników IT oraz długie godziny spędzane w pracy. Wszystko to po to, aby sprostać wymaganiom. Jakie narzędzia do radzenia sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami mogą dać swoim pracownikom firmy?
Z raportu „Dwie strony medalu. Dynamiczna branża IT a zdrowie psychiczne” wynika, że:
- 59,3 proc. badanych czuje otwartość na rozmowy o zdrowiu psychicznym w swoim miejscu pracy,
- 33 proc. pracowników twierdzi, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy często doświadczało wsparcia ze strony przełożonego, a 23,7 proc. - bardzo często,
- nie mniej ważne jest wsparcie zespołu: 73,8 proc. badanych potwierdza, że może się zwrócić o pomoc do kolegów i koleżanek z pracy.
Badanie przeprowadzone zostało przez HearMe - platformę oferującą wsparcie psychologów w firmach oraz Bitnoise - polską firmę technologiczną, która tworzy oprogramowanie na potrzeby międzynarodowych klientów.
- W 2022 roku nie ma już miejsca na stygmatyzację zdrowia psychicznego. Liderzy i managerowie są odpowiedzialni za stworzenie bezpiecznego, autentycznego środowiska, otwartego na dyskusję o zdrowiu psychicznym. Tylko w atmosferze otwartego dialogu pracownik może czuć się komfortowo, co przełoży się na dobre samopoczucie i ogólną satysfakcję z pracy. Tak samo ważnymi czynnikami są wsparcie od przełożonego i zespołu oraz ogólne poczucie docenienia - komentuje Kasia Gryzło, CEO HearMe.
Jak dodaje, z badania wynika, że aż 62,7 proc. pracowników czuje się docenianych w miejscu pracy. Doceniony pracownik jest bardziej:
- zmotywowany,
- zaangażowany,
- odpowiedzialny za swoją pracę.
Jak pokonać wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym w branży IT?
Ankietowani pracownicy branży IT wskazali na obszary, które ich zdaniem wymagają poprawy.
- Co drugi programista doświadcza problemów z koncentracją w czasie pracy.
- Z kolei ponad 38 proc. proc. odpowiedziało, że często na koniec dnia czują się wykończeni.
- Połowa badanych twierdzi, że największą frustrację wywołuje u nich chaos komunikacyjny w firmie.
- Na drugim miejscu jest poczucie bezsensu (31,4 proc.), a na trzecim monotonia (27,1 proc.).
- Wyzwania i presja. To dwa słowa klucze, które najczęściej słyszę w gabinecie psychologicznym, gdy profesjonaliści z branży IT opisują swoją codzienność - komentuje Magdalena Jelonkiewicz-Bałdys, psycholożka, psychoterapeutka Gestalt, trenerka biznesu w HearMe.
Jak zauważa, negatywnie na płynność pracy mogą wpływać też:
- nieaktualne wersje narzędzi pracy,
- powtarzające się usterki,
- opóźnienia wynikające z niewywiązania się ze swojej części projektu przez innych członków zespołu,
- sprzeczne komunikaty od przełożonych.
- To z kolei, dodatkowo obciąża emocjonalnie pracowników. Dlatego tak ważne jest zadbanie o zdrowe nawyki np. pracowanie w blokach, robienie przerw, zadbanie o odpowiednią ilość snu i promowanie takich postaw przez managerów - tłumaczy Jelonkiewicz-Bałdys.
Z odpowiedzi ankietowanych wynika również, że pracownicy branży technologicznej dostrzegają u siebie obarczenie ryzykiem wypalenia zawodowego (48,3 proc.).
Rozwój firm w IT. Sprawdzamy, jakie trudności trzeba pokonać
Z badania wynika także, że na rozwój organizacji mogą liczyć przede wszystkim te firmy, które dostrzegają pracownika i o niego dbają. Zatrudnieni z kolei zwracają uwagę na benefity nakierowane na zdrowie psychiczne.
- Połowa badanych odpowiedziała, że najchętniej korzystałaby z opcji anonimowych konsultacji z psychologiem.
- 33,9 proc. wskazało na kursy mindfullness i medytację.
- Aż 57,6 proc. badanych pracowników stwierdziło, że obecność darmowej opieki psychologa wpłynęłaby na decyzję o wyborze miejsca pracy. Z kolei 42,4 proc. pomogłaby podjąć decyzję o pozostaniu w obecnej firmie.
- Dobrze wiemy, że owocowe czwartki i praca w młodym dynamicznym zespole dawno przestały być atrakcyjne, bo nie wnoszą żadnej konkretnej wartości w życie pracownika - komentuje Magdalena Malesińska, Employer Branding Specialist w Bitnoise.
Dodaje również, że wyniki raportu wskazują na rosnącą świadomość tego, jak ważne jest zdrowie psychiczne.
- Wyniki badania HearMe i Bitnoise pokazują, że pracownicy branży tech uważają anonimowe wsparcie psychologiczne za jeden z trzech najchętniej wybieranych benefitów well-beingowych, zaraz po elastycznym czasie pracy i możliwości pracy zdalnej - tłumaczy Malesińska.
W badaniu wzięło udział 118 osób zatrudnionych branży tech. Byli to m.in.
- programiści,
- testerzy,
- administratorzy,
- UX designerzy,
- analitycy.
Ponad połowa z nich (51,7 proc.) określiła swój poziom doświadczenia jako „Senior”, 35,6 proc. jako „Mid” oraz 12,7 proc. jako „Junior”. Ankiety zbierane były w formie online.
