W tej branży znacząco wzrosła sprzedaż. To potężny zastrzyk dla PKB

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Przez pierwsze osiem miesięcy sprzedaż aut była wyższa o jedną czwartą niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Przez pierwsze osiem miesięcy sprzedaż aut była wyższa o jedną czwartą niż w analogicznym okresie przed rokiem. 123 rf
Sprzedaż nowych samochodów stanowi blisko 16 proc. całkowitej sprzedaży, a jej wartość w tym roku wzrosła o 1/4 w porównaniu do ubiegłego roku.

Wzrost sprzedaży detalicznej nowych aut

W sierpniu 2024 roku sprzedaż detaliczna nowych aut w cenach stałych wzrosła o 2,6 proc. w ujęciu rocznym, a w porównaniu do lipca wzrosła o 1,1 proc. – podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 3,2 proc. w ujęciu rocznym.

Mariusz Zielonka zaznaczył, że wzrost sprzedaży detalicznej w sierpniu był niższy od prognoz. – Pewną osłodą jest fakt, że ten wzrost uzyskaliśmy przy jednym dniu roboczym mniej w sierpniu 2024 r. niż w roku poprzednim – dodał.

Ekonomista podkreślił, że wzrost sprzedaży jest w dużej mierze efektem zwiększonego popytu na nowe samochody.

– Nadal za lwią cześć tej sprzedaży odpowiada sprzedaż samochodów (+15,7 proc.). Przez pierwsze osiem miesięcy sprzedaż aut była wyższa o jedną czwartą niż w analogicznym okresie przed rokiem. To potężny zastrzyk dla PKB. Nie zmienia to jednak faktu, że z miesiąca na miesiąc sprzedaż aut spada – zauważył ekspert Lewiatana.

Hamowanie sprzedaży i produkcji aut

Zielonka przypomniał, że już od kilku miesięcy można zaobserwować spowolnienie sprzedaży i produkcji samochodów w Polsce.

– Trzeba pamiętać, że samochody kupują przede wszystkim firmy. Oznacza to, że jako obywatele odbudowujemy swoje oszczędności, ograniczając zakupy produktów. Naszą konsumpcję ciągną obecnie w głównej mierze usługi – stwierdził.

Ekspert zwrócił uwagę na to, że mimo wzrostu sprzedaży samochodów, trend ten zaczyna się odwracać. Firmy, które były głównymi nabywcami nowych pojazdów, zaczynają ograniczać swoje zakupy, co może wpłynąć na dalszy spadek sprzedaży w nadchodzących miesiącach.

Pomimo obecnych wyzwań, prognozy dotyczące przyszłości sprzedaży pozostają optymistyczne. – Najbliższa przyszłość jawi się nadal całkiem nieźle, szczególnie że przed nami miesiące, kiedy to Polki i Polacy znacznie chętniej ruszają do sklepów – podsumował Zielonka.

Nadchodzące miesiące mogą przynieść wzrost aktywności konsumenckiej, co pozytywnie wpłynie na sprzedaż detaliczną. Zbliżający się okres świąteczny oraz inne ważne wydarzenia mogą zachęcić Polaków do większych zakupów, co z kolei może przynieść korzyści dla gospodarki.

Źródło: PAP

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu