Spis treści
Na obecną dynamikę rynku e-commerce mają wpływ dwie główne zmiany w zachowaniach e-shopperów. Część osób, która zaczęła robić zakupy online w czasie pandemii, wycofała się w tym roku z tej formy kupowania. Nie udało się zatem trwale zmienić nawyków zakupowych tej grupy klientów. Z drugiej strony wyniki badania Zymetrii „E-commerce 2022, czyli Polki i Polacy na zakupach online” pokazują, że nastąpił wzrost liczby zaangażowanych i lojalnych e-shopperów.
– Osoby, które w poprzednich latach intensywnie robiły zakupy online, nabywają obecnie produkty z kolejnych nowych dla siebie kategorii produktowych oraz kupują je częściej w tym kanale. Tak zwanych heavy e-shopperów jest już 18 proc. – komentuje Edyta Czarnota, Managing Partner w Zymetria.
Które kategorie produktowe przyciągają nowych kupujących?
Moda, produkty farmaceutyczne oraz FMCG to kategorie, które w największym stopniu wpływają na zmiany nawyków kupujących. To właśnie one są nabywane przez nowych (pandemicznych) e-shopperów, którzy nie zrezygnowali całkowicie z zakupów online. Z kolei dla dla pozostałych e-shopperów sięganie po te kategorie online stało się już ich rytuałem zakupowym. Natomiast takie kategorie jak kosmetyki, uroda oraz DIY rozbudowały bazę e-shopperów przez ostatnie dwa lata i utrzymały pre-pandemiczną częstotliwość zakupów online.
– Niektóre kategorie są większymi beneficjentami okresu pandemii, niż inne. “Efekt pandemiczny” ma w tych kategoriach skutek trwalszy – dodaje Maciej Żyto, ekspert e-commerce, współtwórca raportu.
Marketplace wygrywa ze sklepem specjalistycznym
Na rynku e-commerce, tak jak w poprzednich latach, dominują platformy wielokategorialne. Jak wskazano, pozycja Allegro jest niezagrożona i w wielu kategoriach jest to najchętniej wybierana platforma. Pozycja Aliexpress.pl nie uległa znaczącej zmianie, poza listą głównych sklepów online w kategoriach.
Amazon.pl, który rozpoczął swoją działalność w Polsce w 2021 roku, wzbudził trial co piątego e-shoppera. – Potencjał tej platformy wydaje się być ograniczony na dziś – wskazują autorzy raportu.
Wywołane pandemią zwiększone inwestycje w rozwój kanału online omnichannelowych graczy również przynoszą wymierne rezultaty. Wyniki badania pokazują, że sklepy specjalistyczne z roku na rok wzmacniają swoją pozycję w większości kategorii. W modzie (ubrania, obuwie) oraz FMCG robią to kosztem spadku popularności Allegro.
Atrakcyjne ceny coraz ważniejsze
Dla 56 proc. e-shopperów atrakcyjne ceny są kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór sklepu online. Znaczenie ceny wzrosło w 2022 roku kosztem wygody zakupów (ten element jest obecnie najważniejszy dla 17 proc. kupujących online).
Najsilniejszy wizerunek marki w zakresie tych dwóch elementów mają Allegro.pl z kategorii marketplace, Auchan.pl z zakresu artkułów FMCG oraz Rossmann.pl z zakresu urody i farmaceutyków. W kategorii mody nie ma wyraźnego lidera. W artykułach budowlano-dekoracyjnych e-shopperzy najwyżej oceniają sklepy online Castorama oraz Ikea, natomiast a w elektronice – RTVEuroAGD.pl i MediaExpert.
Wzrost cen wyraźnie zauważalny w e-commerce
Najbardziej e-shopperzy dostrzegają wyższe ceny w kategoriach mody, urody oraz DIY, w najmniejszym stopniu w rozrywce i kulturze, gdzie coraz częściej są to odnawialne długookresowe subskrypcje. Jednocześnie rosnąca inflacja może przyczynić się do wzrostu sprzedaży online.
– Sklepy internetowe są postrzegane jako bardziej przyjazne cenowo niż sklepy tradycyjne. Kanał online będzie zyskiwać w wyniku zmian inflacyjnych na rynku, głównie dzięki osobom chcących utrzymać swój poziom zakupów przy rosnących cenach. Osoby ograniczające zakupy zdecydowanie będą ciąć budżety w obu kanałach – komentuje Czarnota.

Inflacja w Polsce najwyższa od 1996 roku. Jak Polacy radzą sobie ze wzrostem cen?
– W październiku 2022 r. ceny towarów i usług wzrosły w porównaniu z październikiem 2021 r. o 17,9 proc. – podał w poniedziałek GUS. To najbardziej gwałtowny wzrost towarów i usług od grudnia 1996 r. ...