Zakupy 2020. W nowej normalności łatwiej sięgamy po portfel tylko gdy okazja jest naprawdę dobra. Jakich promocji oczekujemy [27.09.2020]

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Obecne oczekiwania konsumentów wobec rabatów oscylują w granicach 20-50 proc.. I są one jak najbardziej realne, patrząc na analizy rynkowe.
Obecne oczekiwania konsumentów wobec rabatów oscylują w granicach 20-50 proc.. I są one jak najbardziej realne, patrząc na analizy rynkowe. Sylwia Penc / Polska Press
Udostępnij:
Coraz więcej konsumentów duże zakupy odkłada na czas promocji. Kiedyś takie oczekiwanie dotyczyło produktów trwałych – odzieży i obuwia oraz sprzętu RTV i AGD, teraz także w ten sposób robimy zapasy żywności. By sięgnąć bez wahania po portfel i zrobić zakupy, obniżka cen musi naprawdę robić wrażenie!

Dla osób, które mają do tego głowę i czas promocje stały się istotnym sposobem na poprawienie bilansu domowych wydatków. Dla firm handlowych zaś to sposób na walkę z konkurentami o klienta, by w konkretnym sklepie zostawiał więcej pieniędzy niż u innych.

Gdy dostrzegamy okazję, łatwiej sięgamy po portfel

Co ciekawe, analizy ekspertów pokazują, że w sklepach stacjonarnych promocje są wyższe – przynajmniej na pierwszy rzut oka – niż u sprzedawców internetowych. Jest zresztą proste tego wytłumaczenie. Kupcy – obojętnie czy tradycyjni czy wirtualni stosują podobne sztuczki, by promocja wydała nam się bardziej atrakcyjną niż jest w rzeczywistości. W przypadku sklepu stacjonarnego kupujemy jednak pod wpływem impulsu, nie sprawdzamy np. sztuczki, iż drugi produkt 60 proc. taniej w istocie oznacza tylko 30-proc. obniżkę ceny, natomiast robiąc zakupy w e-sklepach mamy więcej czasu na refleksję a nawet pogłębioną analizę.

Wcześniejsze emerytury - emerytury stażowe dla rozpoczynających wcześniej pracę! Nowe przepisy dadzą prawo przejścia na emeryturę przed ukończeniem 60 roku życia i kobiet, i mężczyzn, a najniższa gwarantowana emerytura stażowa wynosiłaby w 2021 roku 1 560 zł. By dowiedzieć się więcej o tym projekcie, po prostu kliknij teraz w ten tekst!

W pierwszej dekadzie września analizie technik promocyjnych stosowanych przez handlowców poświęcone było badanie agencji UCE RESEARCH, przeprowadzone na zlecenie Hiper-Com Poland i programu branżowego AdRetail Inspirio. Pokazuje ono m.in. jaki poziom promocji jest dla nas-konsumentów obecnie satysfakcjonujący.

Promocja co najmniej 40 procent

I tak blisko 40 proc. konsumentów ma poczucie, że na zakupach w promocji oszczędza średnio 30-40 proc. w porównaniu do regularnej wartości nabywanych produktów. Ponad 20 proc. deklaruje, że jest to przedział 20-30 proc. Natomiast 15 proc. ankietowanych dostrzega oszczędności w granicach 10-20 proc.. Prawie tyle samo osób widzi je na poziomie 40-50 proc. Z kolei tylko 6 proc. respondentów odczuwa korzyści powyżej 50 proc. normlanych cen.
– Obecne oczekiwania konsumentów wobec rabatów oscylują w granicach 20-50 proc.. I są one jak najbardziej realne, patrząc na analizy rynkowe. Natomiast to, ile faktycznie oszczędzają klienci, jest trudniejsze do identyfikacji. Większość osób niezbyt precyzyjnie odnosi ceny promocyjne do wartości regularnych. Woli żyć w przeświadczeniu, że rabat został uzyskany, ale dokładnie nie wie, jak wysoki. Zniżka zawsze jest przyznawana od czegoś umownego. Przekonanie, że najczęściej wynosi ona 30-40 proc. wartości produktu, jest rachunkowo poprawne, bo rabaty głównie mieszczą się właśnie w tym przedziale – wyjaśnia Karol Kamiński z Grupy AdRetail.

Zakup na zapas, musi być taniej

Nasz stosunek do promocji zmienił się też bardzo pod wpływem pandemii koronawirusa. W czasie ograniczeń wynikających z zaleceń bezpieczeństwa przywykliśmy do robienia większych zakupów. W takim przypadku zaś dodatkowo działa efekt skali – pięć paczek makaronu kupionych w promocji daje większą oszczędność w budżecie domowym niż kupno okazyjne pojedynczej sztuki. A na przykładzie makaronów czy kasz dodatkowo można pokazać, że w czasie lockdownu nabraliśmy także zwyczaju gromadzenia zapasów. Lęk o przyszłość z kolei skłania nas do oszczędniejszego niż przed pandemią gospodarowania pieniędzmi, w tym przeznaczonymi na domowe wydatki.

Z OSTATNIEJ CHWILI! Kliknij i przeczytaj!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rośnie poczucie zagrożenia cyberprzestępczością

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie