Zeroemisyjne autobusy pojawią się na ulicach kolejnych polskich miast. W dofinansowaniu zakupu pomaga NFOŚiGW

Justyna Madan
Justyna Madan
1,2 mln złotych to budżet drugiego naboru programu Zielony Transport Publiczny
1,2 mln złotych to budżet drugiego naboru programu Zielony Transport Publiczny Unsplash.com
1,2 miliarda złotych – to kwota jaką Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wesprze w drugim naborze samorządy przy dokonywanych zakupach autobusów elektrycznych i wodorowych. Wsparcie skierowane jest szczególnie do mniejszych miast, które borykają się ze smogiem ale również do samorządów, które eliminują zjawisko wykluczenia transportowego. Dzięki funduszom NFOŚiGW niskopodłogowe elektryki pojadą m.in. w Piotrkowie Trybunalskim, Radomsku, Stalowej Woli i w Zakopanem.

Ogłoszony przez NFOŚiGW program priorytetowy „Zielony Transport Publiczny” wspiera rozwój bezemisyjnego transportu publicznego w Polsce. Jego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym, rozwój zielonej mobilności, ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a także przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu, szczególnie w regionach i miastach z wyzwaniami strukturalnymi. Według różnych szacunków wykluczenie dotyka od 11 do nawet 15 mln Polaków.

- Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski 2040, od 2025 r. każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców dotyczyć będzie pojazdów zeroemisyjnych tj. elektrycznych lub na wodór. Program „Zielony transport publiczny”, finansowany z KPO, będzie wspierał ten cel. To oznacza, że – mając na uwadze cykl życia autobusów miejskich – do 2030 roku w największych miastach nie powinny jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne – mówi minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

Finansowanie z programu ma znacząco zmniejszyć emisje CO2. Mówi się, że będzie to co najmniej 18 416 ton/rok. Ograniczona będzie również emisja pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 ton/rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu o 13,611 ton/rok.

Jeszcze miesiąc na wnioski

„W planach jest udzielenie wsparcia na zakup ok. 760 nowych autobusów zeroemisyjnych. Nabór wniosków konkursowych potrwa jeszcze do 20 grudnia 2021 roku. Samorządy będą mogły ubiegać się o sięgające od 20 do 80% dofinansowanie na zakup lub leasing takich pojazdów i szkolenie kierowców oraz do 25% wsparcia na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby: budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania” – informuje NFOŚiGW.

Modernizacja zbiorowego transportu publicznego w Polsce nabiera w ostatnich latach rozpędu, również dzięki finansowaniu ze środków publicznych. W 2021 roku po raz pierwszy w historii udział ekologicznych autobusów sięgnął prawie ¾ nowo zakupionych przez samorządy autobusów (146 z 203 zakupionych pojazdów). Zakupione pojazdy będą sukcesywnie zasilały floty poszczególnych przewoźników, dołączając do ponad 530 autobusów elektrycznych już wożących pasażerów.

Od początku 2021 roku zarejestrowano w Polsce 100 zeroemisyjnych autobusów, co w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 r.
oznacza wzrost o 49% rok do roku.

Miasta korzystają z dopłat

W pierwszej fazie programu z całej Polski wpłynęły wnioski o wsparcie zakupu 431 autobusów zeroemisyjnych, w tym 102 pojazdów z napędem wodorowym. Wśród beneficjentów jest Stalowa Wola, która otrzymała 13 milionów złotych na zakup 6 elektrycznych autobusów i obecnie ma 10 takich pojazdów w swojej flocie.

Przykłady kolejnych miast, które z dofinansowania skorzystały są tylko dowodem na to, że o bezemisyjny transport publiczny warto się starać. Zyskają na tym przede wszystkim mieszkańcy miast, oddychający coraz lepszej jakości powietrzem.

Poza Stalową Wolą, z programu skorzystały też m.in. Piotrków Trybunalski, Radomsko i Zakopane. Tym czterem miastom Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska przekaże łącznie 38,9 mln zł. Niskopodłogowe elektryki będą wyposażone w rampę najazdową, więc w podróż zabiorą wszystkich. Nie będzie problemu z wózkami dziecięcymi, inwalidzkimi czy chodzikami wpierającymi poruszanie się.

Pojazdy będzie można zasilać prądem w systemie plug-in (ładowanie wolne), oraz pantografowo (ładowanie szybkie). Ich magazyny energii, pozwolą na pokonanie co najmniej 100 km na jednym ładowaniu.

Piotrków Trybunalski, podobnie jak Stalowa Wola otrzyma 13 mln złotych – całkowity koszt zakupu siedmiu autobusów o napędzie elektrycznym to 25,7 mln zł. W mieście zostanie zainstalowanych 11 punktów zasilania pojazdów prądem stałym. Zaplanowano również specjalistyczne przeszkolenie personelu, które obejmie co najmniej 25 kierowców i 10 mechaników. Projekt zostanie zrealizowany do marca 2023 r.

W Radomsku do czerwca 2025 roku zakupione mają być 4 autobusy elektryczne za kwotę 13,1 mln zł, z czego 8,1 mln zł to dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny. Na terenie MPK zostaną zamontowane dwie podwójne stacje ładowania, wyposażone w panele fotowoltaiczne. Gmina Zakopane otrzyma ponad 7,2 mln zł dotacji z NFOŚiGW (całość to 10,6 mln zł) na 3 fabrycznie nowe elektryki, które mają ruszyć w trasy z końcem marca 2023 roku.

W pierwszym naborze 45 wniosków o dofinansowanie zakupu zeroemisyjnych autobusów złożyły w sumie 34 podmioty. NFOŚiGW kończy już fazę negocjacji ze wszystkimi wnioskującymi samorządami, których wnioski spełniły kryteria wyboru. Do 20 grudnia samorządy mogą przesyłać wnioski w drugim naborze, kwota do „rozdania” to 1,2 mln złotych.

– Możliwość korzystania z publicznego, a do tego ekologicznego transportu powinni mieć wszyscy. Zarówno mieszkańcy dużych i średnich miast, jak i mniejszych miast i miejscowości. To inwestycja w lepsze zdrowie i jakość życia Polaków – podkreśla minister Kurtyka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu