5 mln kary za kryptoreklamę w sieci! UOKiK ukarał giganta suplementów w Polsce. To pierwsza kara za błędy w oznaczaniu produktów reklamowych

OPRAC.:
Agnieszka Maciuła-Ziomek
Agnieszka Maciuła-Ziomek
Kara dotyczy spółki oraz trzech influencerów z branży fitness, którzy mieli dopuścić się kryptoreklamy.
Kara dotyczy spółki oraz trzech influencerów z branży fitness, którzy mieli dopuścić się kryptoreklamy. 123rf.com/everythingpossible
Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości ponad 5 mln zł na Olimp Laboratories za prowadzenie kryptoreklamy w mediach społecznościowych. To pierwsza taka kary za niewłaściwe oznaczenie treści reklamowych. Oznaczanie „materiałów reklamowych” to już obowiązek każdego twórcy!

Spis treści

5 mln kary za kryptoreklamę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję dotyczącą nałożenia kary na jednego z liderów branży suplementów diety – spółki Olimp Laboratories oraz trojga influencerów z branży fitness. Ponad 5 mln zł kary spółka i influencerzy zapłacą za kryptoreklamę. UOKiK wskazał, że zamieszczając materiały sponsorowane zgodnie z otrzymanymi od reklamodawcy wytycznymi, twórcy nie oznaczali ich bądź robili to w sposób, który nie wskazywał bezpośrednio na handlowy charakter publikacji.

Urząd podkreślił, że to pierwsze kary nałożone zarówno na twórców, jak i na reklamodawcę za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych.

Po niespełna roku od opublikowania Rekomendacji w sprawie oznaczania reklam w social mediach, licznych działaniach i cyklach edukacyjnych w ramach kampanii #OznaczamReklamy, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nakłada pierwsze kary za kryptoreklamę i wprowadzanie konsumentów w błąd - podał UOKiK.

W ocenie prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, nie powinna mieć miejsca - wprowadza konsumentów w błąd i stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

Prezes UOKiK w komunikacie przytoczył także badanie agencji SW Research. Z tych badań wynika, że wśród najmłodszych konsumentów w wieku 15-24 lata blisko 90 proc. zapoznaje się z relacjami influencerów, a ponad połowa kupiła produkt lub usługi po poleceniu obserwowanego twórcy. Według agencji odsetek ten wzrasta do 63 proc. w grupie, która regularnie ogląda relacje influencerów.

Reklamujesz produkt? Musisz go oznaczyć!

Rekomendacje prezesa UOKiK w sprawie oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych pojawiły się we wrześniu 2022 roku w reakcji na spore zmiany w prawie dotyczące tzw. kryptoreklamy i oznaczania materiałów promocyjnych w mediach społecznościowych.

W myśl rekomendacji UOKiK wszystkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które dana osoba otrzymała korzyść materialną, muszą być oznaczone jako materiał reklamowy i precyzyjnie wskazywać promowaną markę. Dlatego w poście czy filmie musi pojawiać się jasne hasło sugerujące taką współpracę. W polskich mediach społecznościowych najczęściej pojawiają się sformułowania:

  • reklama
  • współpraca reklamowa
  • materiał promocyjny marki ABC

Konieczność oznaczania dotyczy także produktów autorskich. Dlatego osoby piszące książki, sprzedające rękodzieło, ubranka dla dzieci lub oferujące w sieci swoje usługi kosmetyczne, czy dietetyczne, w postach powinny oznaczać taką reklamę jako AUTOPROMOCJĘ.

Urząd zaznaczył, że Olimp Laboratories w styczniu br. zaniechała kwestionowanej praktyki i obecnie w relacjach z twórcami internetowymi stosuje zalecenia dostosowane do Rekomendacji Prezesa UOKiK, także troje influencerów zaniechało stosowania kwestionowanych praktyk.

Olimp Laboratories produkuje leki, wyroby medyczne, suplementy diety i żywność specjalnego medycznego przeznaczenia. Od 2015 r. korzysta z reklamy w mediach społecznościowych i ze współpracy z influencerami, którzy mają setki tysięcy obserwatorów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Jaką decyzję podejmie w grudniu RPP?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu