Spis treści
5 mln kary za kryptoreklamę
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję dotyczącą nałożenia kary na jednego z liderów branży suplementów diety – spółki Olimp Laboratories oraz trojga influencerów z branży fitness. Ponad 5 mln zł kary spółka i influencerzy zapłacą za kryptoreklamę. UOKiK wskazał, że zamieszczając materiały sponsorowane zgodnie z otrzymanymi od reklamodawcy wytycznymi, twórcy nie oznaczali ich bądź robili to w sposób, który nie wskazywał bezpośrednio na handlowy charakter publikacji.
Urząd podkreślił, że to pierwsze kary nałożone zarówno na twórców, jak i na reklamodawcę za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych.
Po niespełna roku od opublikowania Rekomendacji w sprawie oznaczania reklam w social mediach, licznych działaniach i cyklach edukacyjnych w ramach kampanii #OznaczamReklamy, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nakłada pierwsze kary za kryptoreklamę i wprowadzanie konsumentów w błąd - podał UOKiK.
W ocenie prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, nie powinna mieć miejsca - wprowadza konsumentów w błąd i stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.
Prezes UOKiK w komunikacie przytoczył także badanie agencji SW Research. Z tych badań wynika, że wśród najmłodszych konsumentów w wieku 15-24 lata blisko 90 proc. zapoznaje się z relacjami influencerów, a ponad połowa kupiła produkt lub usługi po poleceniu obserwowanego twórcy. Według agencji odsetek ten wzrasta do 63 proc. w grupie, która regularnie ogląda relacje influencerów.
Reklamujesz produkt? Musisz go oznaczyć!
Rekomendacje prezesa UOKiK w sprawie oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych pojawiły się we wrześniu 2022 roku w reakcji na spore zmiany w prawie dotyczące tzw. kryptoreklamy i oznaczania materiałów promocyjnych w mediach społecznościowych.
W myśl rekomendacji UOKiK wszystkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które dana osoba otrzymała korzyść materialną, muszą być oznaczone jako materiał reklamowy i precyzyjnie wskazywać promowaną markę. Dlatego w poście czy filmie musi pojawiać się jasne hasło sugerujące taką współpracę. W polskich mediach społecznościowych najczęściej pojawiają się sformułowania:
- reklama
- współpraca reklamowa
- materiał promocyjny marki ABC
Konieczność oznaczania dotyczy także produktów autorskich. Dlatego osoby piszące książki, sprzedające rękodzieło, ubranka dla dzieci lub oferujące w sieci swoje usługi kosmetyczne, czy dietetyczne, w postach powinny oznaczać taką reklamę jako AUTOPROMOCJĘ.
Urząd zaznaczył, że Olimp Laboratories w styczniu br. zaniechała kwestionowanej praktyki i obecnie w relacjach z twórcami internetowymi stosuje zalecenia dostosowane do Rekomendacji Prezesa UOKiK, także troje influencerów zaniechało stosowania kwestionowanych praktyk.
Olimp Laboratories produkuje leki, wyroby medyczne, suplementy diety i żywność specjalnego medycznego przeznaczenia. Od 2015 r. korzysta z reklamy w mediach społecznościowych i ze współpracy z influencerami, którzy mają setki tysięcy obserwatorów.
