Spis treści
Sprzedaż na platformach internetowych w trendzie rosnącym
– Korzystanie z platform sprzedażowych cieszy się coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Wybierają oni zakupy na platformie, gdyż z jednej strony umożliwia to dostęp do wielu różnych ofert w jednym miejscu, z drugiej – darzą dostawców rozpoznawalnych platform zaufaniem. Przeciętny konsument ma prawo przypuszczać, że oferowane przez przedsiębiorców opcje zakupu, dostępność i czas dostawy nie wprowadzają w błąd – poinformował cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jednocześnie zauważył, że konsumenci nie powinni być zmuszani do podejmowania dodatkowych działań, aby sprawdzić wiarygodność oferowanych funkcjonalności czy prezentowanych informacji. W wydanej decyzji przeciwko Amazonowi, UOKiK zakwestionował praktyki wprowadzania konsumentów w błąd, w tym tzw. „dark patterns", które nakładają presję na konsumentów poprzez wyświetlanie licznika czasu do złożenia zamówienia, mimo braku gwarancji dostawy w określonym terminie.
Konsumenci nie otrzymują zamówionych produktów
Konsument, który zamówił produkt na platformie Amazon.pl i za niego zapłacił, w wielu przypadkach mógł go nie otrzymać. – Potwierdzają to sygnały od konsumentów, a także reklamacje składane do przedsiębiorcy. Przykładowo, jak ustalono w toku postępowania, spółka wielokrotnie anulowała zamówienia złożone na popularne czytniki e-booków – poinformował UOKiK.
Zgodnie z zakwestionowaną praktyką, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Jest to jedynie oferta nabycia produktu, która nie jest wiążąca dla spółki. Nawet po zapłacie za towar, Amazon nie jest zobowiązany do jego dostarczenia – może anulować zamówienie.
Kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Amazon nie zgadza się z decyzją
Prezes UOKiK uznał, że Amazon EU SARL naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Nałożona kara to ponad 31 mln zł (31 850 141 zł). Spółka musi opublikować decyzję na swojej stronie i w swoich mediach społecznościowych. Decyzja nie jest prawomocna, a Amazon ma możliwość złożenia odwołania do sądu.
W odpowiedzi przesłanej nam przez Biuro Prasowe firmy Amazon możemy przeczytać, że „szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z priorytetów" firmy. –Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime – dodano.
– Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia – czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.
Na koniec podkreślono, że firma „w ciągu ostatniego roku współpracowała z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów:, a ponadto zaproponowała „szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl".
– Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji – zapowiedziano.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
