Aplikacja AI zrekrutuje pracownika. Sprawdzamy, jak bardzo jest to ryzykowne

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Sztuczna inteligencja, dzięki algorytmom i możliwościom rozpoznawania głosu ma wstępnie kwalifikować kandydatów, udzielać informacji zwrotnej i aktualizować system HRM.
Sztuczna inteligencja, dzięki algorytmom i możliwościom rozpoznawania głosu ma wstępnie kwalifikować kandydatów, udzielać informacji zwrotnej i aktualizować system HRM. unsplash
Sztuczna inteligencja może przeprowadzić proces rekrutacji. Jak to wygląda? Obecnie koszty pracy w Polsce regularnie się zwiększają. Dotyczy to także wyzwań związanych z przyjęciem do pracy nowej osoby. Pozyskanie pracownika jest droższe średnio o 36%, niż 2 lata temu. To aktualnie około 5 tysięcy złotych. Z tego powodu pojawiają się nowe pomysły i koncepcje, jak rekrutować taniej. Jednym z nich jest automatyzacja procesu. Czy sztuczna inteligencja zatrudni właściwe osoby?

Spis treści

Problemy z wysokimi kosztami w rekrutacji wynikają m.in. z braku skutecznych narzędzi do wstępnej kwalifikacji kandydatów. Może to prowadzić do wydłużenia czasu przeglądania, selekcji i weryfikacji aplikacji, a także niesatysfakcjonujących wyników.

Rekrutacja pracownika przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak to wygląda?

Rekruterzy obciążeni żmudnymi i powtarzalnymi zadaniami nie mogą poświęcić wystarczająco dużo czasu i uwagi na właściwą ocenę ich dopasowania do stanowiska i kultury organizacji. Sztuczna inteligencja wiele zadań mogłaby zautomatyzować.

Takim rozwiązaniem ma być HR-Voicebot. To sztuczna inteligencja, która dzięki algorytmom i możliwościom rozpoznawania głosu ma wstępnie kwalifikować kandydatów, udzielać informacji zwrotnej i aktualizować system HRM.

- Automatyzując ten proces, bot może zaoszczędzić ponad setki, a czasami i tysiące godzin pracy, co skutkuje skróceniem cyklu rekrutacji średnio o 5 razy, a zdarzają się przypadki, że nawet 8 razy. To z kolei prowadzi do obniżenia kosztów rekrutacji pracowników poprzez redukcję kosztów związanych z konsultantami i innymi pracownikami. - mówi Bartosz Malinowski, Head of VOicebot Department w APIFONICA.com.

Voicebot HR Apifonica może przeprowadzać wstępne rozmowy kwalifikacyjne, odpowiadać na najczęściej zadawane pytania, wprowadzać dane do HRM oraz rekomendować rekruterowi najlepszych kandydatów.

AI rekrutuje pracowników do firm. Czy to bezpieczne dla pracodawców i pracowników?

Wykorzystanie voicebota w procesie rekrutacji rodzi również obawy firm. Przedsiębiorcy uważają, że może to być niekomfortowe dla kandydatów. Osoby starające się o pracę mogą również chcieć odwołać od decyzji algorytmu. Chodzi o poczucie, że mechanizm był nieobiektywny i lepsze wrażenie zrobiliby w kontakcie z żywym człowiekiem.

Do tej pory rozwiązanie nie było jeszcze testowane na szerszą skalę. Z wirtualnego asystenta skorzystała jak dotąd sieć centrów medycznych Enel-Med. AI przeprowadzała rozmowy z każdym kandydatem.

– Naszym celem było przyspieszenie procesu rekrutacji i zapewnienie kandydatom wirtualnego asystenta, który przynosi komfort poprzez natychmiastową odpowiedź na aplikację. Voicebot przeprowadza rozmowy telefoniczne z kandydatami i przekazuje im podstawowe informacje o stanowisku bez angażowania rekruterów – mówi Paulina Zdunek, Kierownik ds. Rekrutacji w Enel-Med.

Apifonica voicebot pomógł wstępnie zakwalifikować 3660 aplikacji. Firma ocenia, że 4-krotnie przyspieszyło to etap selekcji.

Z rozwiązania skorzystała również firma Wakacje.pl, serwis zajmujący się sprzedażą ofert wakacyjnych i organizacji podróży. Wdrożenie voicebota miało miejsce w procesie rekrutacyjnym w celu wstępnej selekcji kandydatów na stanowiska sprzedażowe. Voicebot przeprowadzał z nimi krótką rozmowę kwalifikacyjną.

- Inny z naszych klientów, firma kurierska, obliczyła, że przetworzenie 625 CV za pośrednictwem naszego Voicebota pozwoliło im zaoszczędzić 145 godzin pracy i ponad 7 tysięcy złotych w ciągu pierwszego miesiąca współpracy – tłumaczy Bartosz Malinowski z APIFONICA.com.

Choć rekrutowanie pracowników do firm może wydawać się ryzykowne, to jednak ostateczną decyzję zawsze finalnie podejmuje człowiek. Algorytmy sztucznej inteligencji zajmują się klasyfikowaniem osób, które wydają się odpowiednie. Rekomendacje nie są jednak bezwzględnie obowiązujące.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu